Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Jonge kinderen leren door spel. Ze leren door kijken en imiteren, door uitproberen en ontdekken, door herhaling en door meehelpen en meedoen. In de kleutergroepen vanuit de principes van Basisontwikkeling om de ontwikkeling en het leerproces van kinderen optimaal te stimuleren. Bij Basisontwikkeling wordt gewerkt volgens het principe dat het kind lekker in zijn vel moet zitten om tot spelen en dus ontwikkeling te komen (emotioneel vrij zijn, nieuwsgierig zijn en zelfvertrouwen hebben). Dit gaat vooraf aan de vak- en vormingsgebieden.
We proberen steeds om jonge kinderen vanuit hun eigen onderzoeken en handelen te brengen naar spel in een betekenisvolle context. Van daaruit komen ze tot leren en leermotivatie. Een belangrijke voorwaarde is de interactie tussen kind en volwassene en een stimulerende leeromgeving. De uitgangspunten die centraal staan:
- Voorwaarde is dat kinderen lekker in hun vel zitten en betrokken zijn;
- Spel is de basis voor ontwikkeling;
- Leren wordt uitgelokt door uitdagende problemen voor te leggen;
- Leren door aan te sluiten bij het ontwikkelingsniveau van de individuele kinderen;
- Leren door activiteiten en sociale interactie.
Binnen IKC Het Sterrenbos werken wij aan het behalen van kennis- en competentiedoelen. Ons onderwijsaanbod moet voldoen aan de kerndoelen voor het basisonderwijs zoals die door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen zijn vastgesteld. Deze kerndoelen kun je onderscheiden in twee soorten. Vakgebied specifieke kerndoelen (kennisdoelen) en vakgebied overstijgende kerndoelen (competentiedoelen).
De vakgebied specifieke kerndoelen
Dit zijn de kerndoelen die betrekking hebben op een bepaald vakgebied en zijn omschreven door het ministerie van OC&W:
- Nederlandse taal;
- Engelse taal;
- Rekenen/Wiskunde;
- Oriëntatie op mens en wereld (aardrijkskunde, geschiedenis, samenleving, techniek, milieu, bevordering gezond gedrag, natuur- en milieu- educatie);
- Lichamelijke opvoeding (bewegingsonderwijs);
- Kunstzinnige oriëntatie (tekenen en handvaardigheid, muziek, spel/bevordering van het taalgebruik, beweging);
- Het bedrijven van actief burgerschap. Hierbij gaat het om begrippen als sociale vaardigheden, het kennismaken met andere culturen, de basiswaarden van de democratische rechtsstaat, vrijheid van meningsuiting, de kennis van godsdienstige en levensbeschouwelijke waarden en kennis, democratie en de school als oefenplaats voor integratie, burgerschap en cohesie.
De vakgebied overstijgende kerndoelen
Dit zijn kerndoelen die gericht zijn op het ontwikkelen of bevorderen van algemene vaardigheden en worden daarom niet ondergebracht bij een specifiek vakgebied. Deze doelen hebben betrekking op het gehele onderwijsaanbod van de basisschool:
- Ontwikkelen van individuele en zelfstandige werkhouding;
- Leren samenwerken;
- Leren werken volgens plan (planmatig werken);
- Gebruik kunnen maken van verschillende leerstrategieën;
- Ontwikkelen van een zelfbeeld;
- Leren omgaan met anderen, sociaal gedrag ontwikkelen;
- Om kunnen gaan met de nieuwe media (ICT);
- Aandacht voor mediawijsheid
Op IKC Het Sterrenbos hebben wij ruime aandacht voor bovenstaande kerndoelen die bijdragen aan of die ervoor zorgen dat wij ons richten wij ons op de totale ontwikkeling van het kind. Op www.sterrenbos.nl kunt u lezen welke methodes wij gebruiken om het onderwijs vorm geven. Hierbij maken wij gebruik van de mogelijkheden die ICT ons biedt.
Als team blijven wij ons op alle gebieden ontwikkelen. In ons SOP (School Ondersteunings Profiel) staat beschreven welke ambities wij hebben voor het toekomstige aanbod. Deze is te vinden op onze site www.sterrenbos.nl.
In de peutergroep zitten kinderen van 2 tot 4 jaar, in de kleutergroepen (groep 1 en 2) zitten de jongste en oudste kleuters bij elkaar. In nabijheid van de kleutergroepen hebben wij de peutergroep zodat peuters en kleuters elkaar kunnen ontmoeten en samen kunnen spelen waardoor de overgang soepel verloopt. Binnen het IKC streven we naar een doorgaande lijn in de ontwikkeling van kinderen. Dit doen we door een afgestemd aanbod dat erop is gericht om kinderen ervaringen, kennis en vaardigheden te helpen verwerven die bijdragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en aan de doelstellingen van de kinderopvang en het basisonderwijs. Pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken samen binnen één pedagogische en educatieve doorgaande leerlijn voor kinderen.
Spelen en ontwikkelen van het jonge kind in de peuter- en kleutergroep
Jonge kinderen leren door spel. Ze leren door kijken en imiteren, door uitproberen en ontdekken, door herhaling en door meehelpen en meedoen. Op IKC Het Sterrenbos werken we ontwikkelingsgericht. In de peutergroep doen we dit middels het ontwikkelingsgerichte programma ‘Startblokken’ en in de kleutergroepen vanuit de principes van Basisontwikkeling om de ontwikkeling en het leerproces van kinderen optimaal te stimuleren.Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)
VVE richt zich op peuters en kleuters met een (taal)achterstand. Door VVE kunnen kinderen op een speelse manier hun achterstand inhalen. Zo kunnen zij een goede start maken op de basisschool. De VVE loopt door in groep 1 en 2 van de basisschool. IKC Het Sterrenbos biedt VVE aan middels de methode Startblokken. Dit doen wij omdat wij denken dat het aanbieden van ontwikkelingsgerichte activiteiten goed is voor alle peuters, ongeacht het feit of zij wel of geen taalachterstand hebben. Peuters die wel (risico op) een taalachterstand hebben, krijgen via het consultatiebureau een VVE-indicatie. Met deze indicatie volgen zij het door de gemeente vastgestelde VVE-aanbod.Met deze indicatie volgen zij het door de gemeente vastgestelde VVE-aanbod. Het VVE-aanbod voor kinderen met een indicatie vanuit het consultatiebureau is 960 uur, verdeeld over anderhalf jaar (voor peuters van 2,5 tot 4 jaar). De opvang moet in dezelfde plaats als de woonplaats van het kind gevestigd zijn om gebruik te kunnen maken van gesubsidieerde opvang.