IKC Het Sterrenbos

van Wijkstraat 16 A 6851 GM Huissen

Schoolfoto van IKC Het Sterrenbos

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 wordt de doorstroomtoets afgenomen. Wij maken hierbij gebruik van de IEP-toets. Dit is een landelijke toets die kennis, inzicht en toepassingsvaardigheid onderzoekt. De bedoeling van deze toets is bij te dragen aan een juiste keuze voor het vervolgonderwijs. Uit een toets alleen valt echter niet af te leiden of het maximale uit de mogelijkheden van kinderen is gehaald. De resultaten van deze toets worden meegenomen in het totaalbeeld dat wij van de kinderen hebben. Het resultaat van de doorstroomtoets wordt uitgedrukt in een cijfer, de standaardscore. Deze geeft aan wat een leerling heeft behaald in vergelijking met de leerlingen uit het hele land, nu en in voorafgaande jaren. Schooljaar 2023-2024 heeft IKC het Sterrenbos ruim boven het landelijk gemiddelde gescoord op de IEP eindtoets. In onze digitale IKC-gids leest u meer over onze resultaten van de doorstroomtoets. www.sterrenbos/informatie/ikc-gids.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het basisonderwijs is en blijft, net als de maatschappij waarin wij leven, volop in beweging. Wij sturen continu aan op kwaliteitsverbetering waarbij we ons afvragen ´Doen we de goede dingen en doen we de goede dingen goed?’ In het schoolplan voor 2025-2028 verwoorden wij onze plannen die zijn uitgewerkt in een jaarplan en meerjarenplanningen. Het jaarplan wordt jaarlijks geëvalueerd, bijgesteld en uitgewerkt in een jaarverslag. Dit jaarverslag is samen met de meerjarenplanning de basis voor het nieuwe jaarplan. De ouders van de IKC-raad (Medezeggenschapsraad (MR) onderwijs en Oudercommissie (OC) opvang) worden betrokken bij het opstellen, bijstellen en evalueren van het jaarplan.  

Kwaliteitszorg en resultaten
Wij houden de opbrengsten van ons onderwijs scherp in de gaten. Hiervoor maken we tweemaal per jaar een analyse van de resultaten van de landelijk genormeerde toetsen (CITO Cito Leerling in Beeld) en de eindtoets doorstroomtoets basisonderwijs (IEP-toets). Op deze wijze kijken we kritisch naar ons onderwijs en hebben we zicht op onze verbeterpunten. Dit heeft, logischerwijs, consequenties voor de keuzes die wij als school maken en voor ons handelen. De resultaten van ons onderwijs worden ook gebruikt om ons onderwijs te evalueren en waar nodig te verbeteren. Naar aanleiding van de CITO Cito Leerling in Beeld-scores in januari en in juni maakt de school een diepteanalyse van de tussenopbrengsten. Hierbij kijken we wat goed gaat en kunnen aan de hand van tegenvallende resultaten verbeterpunten gesignaleerd worden. Deze analyse wordt in het team besproken en voor eventuele verbeterpunten wordt een plan opgesteld en uitgevoerd. Doordat dit halfjaarlijks terugkomt, is de school in staat haar onderwijs voortdurend bij te stellen.  

Leerlingvolgsysteem

Ontwikkeling peuters – groep 1 en 2
Wij volgen de kinderen uit zowel de peutergroep en de groepen 1 en 2 op verschillende ontwikkelingsgebieden met behulp van het ontwikkelingsvolgsysteem ‘KIJK’. KIJK wordt gebruikt om de ontwikkeling van 2 tot 6 jarigen te volgen. Met het inzetten van een ontwikkelvolgsysteem brengen we overzichtelijk het ontwikkelingsverloop van jonge kinderen in beeld en zal er een natuurlijke doorgang zijn naar het onderwijs. Dit om ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de kinderen die gaan starten in groep 1. Ook kunnen wij op deze manier vroegtijdig opvallende aspecten (eventuele achterstanden en voorsprongen) in de ontwikkeling van het kind signaleren. Hierbij kunnen we altijd hulp inroepen van de intern begeleider. Door kinderen langere tijd nauwgezet te observeren in allerlei dagelijkse situaties krijgen we inzicht in het ontwikkelingsverloop. Wanneer uw kind 4 jaar wordt en de overstap naar het onderwijs maakt, zorgen wij voor een ‘warme overdracht’. Dit is een gesprek tussen de pedagogisch medewerker, leerkracht en ouders waarbij de ontwikkeling en onderwijsbehoefte van het kind wordt besproken. Binnen ons IKC draagt de nauwe samenwerking tussen de peutergroep, onderwijs en BSO bij aan een soepele overgang naar de basisschool.  

Ontwikkeling vanaf groep 3

Cognitieve ontwikkeling
De school houdt de vorderingen van de kinderen op verschillende manieren bij. Bij het volgen van de leerlingen op cognitief gebied maken we gebruik van toetsen vanaf groep 3. Zo zijn daar op de eerste plaats de methodetoetsen. Na ieder blok, waarin een bepaalde vaardigheid wordt aangeleerd, wordt  getoetst of de leerling de betreffende vaardigheid beheerst. In herhalingsweken wordt hier eventueel meer aandacht aan besteed. Deze methodetoetsen zijn een goed middel voor de leerkracht om de vinger aan de pols te houden.

Daarnaast worden de leerlingen ieder half jaar (januari en juni) getoetst via methode onafhankelijke toetsen (Cito Leerling in Beeld-toetsen). De Cito Leerling in Beeld-toetsen zijn landelijk genormeerd. Dit betekent dat de individuele score van het kind wordt afgezet tegen de landelijke doelgroep. Uw kind wordt op die toets vergeleken met alle kinderen van die groep in Nederland. Hiermee weet de school (en u ook) hoe uw kind het doet in relatie tot de verwachte ontwikkeling. Zo kunnen wij onze onderwijskwaliteit systematisch volgen en vergelijken met de landelijke gemiddelden. Zo zien wij of het kind zich voldoende ontwikkelt, het leerproces stagneert of achterstanden laat zien. De leerkracht bekijkt hoe het onderwijsaanbod en de instructies afgestemd moeten worden op de behoeftes van de leerling.  Extra hulp wordt indien nodig in de groep aangeboden. Als die hulp te weinig oplevert, wordt er samen met ouders (en mogelijk de intern begeleider) gekeken of de  hulpvraag van de leerling helder is en zo ja, welke hulp hierbij passend is.

De Cito Leerling in Beeld-toetsen technisch lezen, rekenen en wiskunde, begrijpend lezen en spelling worden in de groepen 3 t/m 8 gemaakt. De toetsresultaten worden met ouders gedeeld door middel van een bijlage bij het rapport.  

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Naast de cognitieve vorderingen is het van groot belang kinderen in hun sociaal-emotionele ontwikkeling te begeleiden om op te groeien tot sociaalvaardige en emotioneel stabiele volwassenen. De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen wordt met behulp van een observatiesysteem (Leerling in Beeld) gevolgd. De leerlingen van de groepen 5-6-7-8 ‘scoren’ hun eigen sociale competenties, dit kan extra inzicht geven in de ontwikkeling. Vanuit de hierbij verkregen gegevens kan de leerkracht activiteiten plannen waarmee de sociale competenties extra worden geoefend. U zult hierover in het oudergesprek worden geïnformeerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Voor de begeleiding van onze leerlingen naar het voortgezet onderwijs (VO) volgen we de overdrachtsprocedure, zoals die jaarlijks wordt opgesteld door het Samenwerkingsverband PassendWijs.

Op IKC Het Sterrenbos houden we jaarlijks een voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers omtrent de overstap van Het Sterrenbos naar het VO. Daarnaast informeren we de kinderen in de groepen over de overstap naar het VO. Bij reguliere uitstroom wordt er aan het einde van groep 7 een pré-advies gegeven. Dit is een voorlopig schooladvies, waarin een eerste richting wordt gegeven. In de meest voorkomende situaties is dit een ‘dakpanadvies’ (een gemend advies), slechts om richting te geven aan de te verwachten uitstroom.

Na de afname van de Cito Leerling in Beeld toetsen aan het begin van groep 8, volgt er in december een tweede adviesgesprek. Dit is in de meeste situaties ook het definitieve adviesgesprek. Alle leerlingen die de basisschool verlaten maken een ‘doorstroomtoets’. IKC Het Sterrenbos gebruikt hiervoor de IEP-toets. De resultaten van de doorstroomtoets worden zowel naar leerling en ouders, als naar de desbetreffende VO-school gecommuniceerd. Mocht de uitslag van de doorstroomtoets sterk afwijken en niet passend zijn bij het advies, kan de mogelijkheid bestaan dat de school het advies bijstelt. Het advies voor het kind kan nooit voor het kind negatief worden bijgesteld.

Uiterlijk 24 maart krijgen alle leerlingen een definitief advies, waarna de leerlingen zich tussen 25 maart en 31 maart kunnen aanmelden op een VO-school. Ieder jaar moeten alle leerlingen zich na het definitieve advies aanmelden op een VO-school tijdens de landelijke centrale aanmeldweek. Ouders worden geïnformeerd in welke week de centrale aanmelding moet gebeuren. Hierdoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies.

Na de inschrijving bij de ontvangende school draagt IKC Het Sterrenbos de leerlingen zorgvuldig over. Dit gebeurt schriftelijk en waar mogelijk mondeling. We werken hierbij samen met de verschillende scholen voor het VO in onze omgeving. Daarnaast wordt het onderwijskundig rapport en het adviesformulier via een beveiligde omgeving uitgewisseld met het voortgezet onderwijs. De leerlingen worden in de gelegenheid gesteld kennis te maken met hun nieuwe school en klas wanneer dit door de VO school onder schooltijd wordt georganiseerd. Enkele leerlingen volgen een overstaptraining om de overgang naar het VO te versoepelen.

Hoe komt het schooladvies tot stand?
Bij de totstandkoming van het schooladvies zijn verschillende personen betrokken, namelijk:

  • Ouders/ verzorgers
  • Kind
  • Leerkracht en betrokken teamleden
  • Kwaliteitscoördinator
  • Eventueel externen, zoals het onderwijsloket

Aspecten die een rol spelen bij het bepalen van het schooladvies zijn:

  • Motivatie van de leerling
  • Werkhouding/ concentratie
  • Toetsgegevens   
  • Talenten, vaardigheden en brede ontwikkeling  
  • Wensen van de ouders en leerling  
  • Huiswerkhouding
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School
Wij zijn een Vreedzame School. Met ons hele IKC (peuters t/m groep 8) werken we aan een positief, veilig en democratisch klimaat. De Vreedzame School beschouwt de klas en het IKC als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een democratisch burger te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, conflicten oplossen zonder geweld, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap (het IKC).

Sociale vaardigheden die daar een voorwaarde voor zijn, komen uitgebreid aan bod. Kinderen ervaren dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’. In het klimaat van het IKC voel en zie je dit terug. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee uw kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin goed geleerd en gewerkt kan worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid en respect
  • Samen verantwoordelijk
  • Samen leren en samen werken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven