Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Voor ons zijn de tussenresultaten een belangrijke graadmeter van ons onderwijs. Meer dan beoordeling van kinderen gaat de Cito voor ons om een evaluatie van ons onderwijsproces. Dat wil zeggen, krijgen de kinderen de instructie die ze nodig hebben. Op basis van de tussenresultaten maken we als school een analyse, maken de groepsleerkrachten individuele groepsanalyses en bepalen de leerkrachten actiepunten voor de tweede helft van het schooljaar.
Afgelopen periode zien we dat in de middenbouw een dip in de resultaten zichtbaar is. Deze dip is m.n. zichtbaar bij rekenen/wiskunde en in midere mate bij taal en taalverzorging. Een nadere analyse leert ons, dat we de laatste jaren minder aandacht hebben gegeven aan automatisering bij de start in de middenbouw. Dit zorgt ons inziens in combinatie met een verouderde rekenen/wiskunde methode, voor een dip in de resultaten. In schooljaar 2022-2023 is daarom halverwege een nieuwe rekenen/wiskunde methode aangeschaft en geimplementeerd. Hierbij is direct afgesproken ons structureel te richten op een duidelijke Expliciete Directe Instructie (EDI) en zorgen voor versterking van het automatiseren in de middenbouw. De inzet van EDI wordt vanaf het schooljaar 2023-2024 ook ingezet bij taal en taalverzorging. Hiervoor is een kwaliteitskaart didactisch handelen ontwikkeld en vastgesteld.
Hiermee willen we op de midden-lange termijn de benoemde dip vermijden, zodat de totale resultaten in de middenbouw en bovenbouw structureel zorgen, dat we onze ambities op de doorstroomtoets jaarlijks behalen en iedere leerling maximale kansen krijgt om een keuze te maken voor een VO-school die het best passend is.
Doordat we de kinderen acht jaar lang intensief volgen, kunnen we een goed schooladvies geven in groep 8. Van het Voortgezet Onderwijs krijgen we terug dat onze leerlingen het goed doen !
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We willen werken vanuit de bedoeling. Voor onze school ligt die bedoeling niet in het aanbieden van onderwijs, maar wat daar nog achter ligt: Het gaat om de betekenis van ons onderwijs in het leven van de kinderen. Ons motto is daarbij essentieel.
Ons motto: Samen je vleugels uitslaan en Eigen-Wijs de wereld in!
We geven ons onderwijs zo vorm, dat onze leerlingen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen. De drieslag van Biesta geeft de verschillende ontwikkelgebieden goed weer. Dit betreft: Socialisatie, Kwalificatie en Personificatie/Persoonsvorming.
Vanuit de drieslag van Biesta richten we ons onderwijs op de volgende punten:Oog voor uw kind (Personificatie)
De manier waarop we kinderen wegwijs maken in de wereld. Daar hoort bijvoorbeeld ook bij dat je duidelijk maakt welke regels en plichten horen bij het burger zijn in de Nederlandse samenleving. Socialisatie is de wereld openen voor de nieuwe generatie. Leren doe je niet alleen. Leerkrachten, maar ook klasgenootjes en ouders spelen een belangrijke rol in het leerproces. Daarom besteden we veel aandacht aan de manier waarop kinderen met elkaar omgaan, aan het samen spelen en samen leren. Ook contact met de ouders vinden we heel waardevol. Samen zorgen we voor een optimaal resultaat.
Is kinderen uitdagen en aanmoedigen een volwassene in de wereld te willen zijn. Wij opvoeders hebben natuurlijk ideeën over hoe we de leerling willen scholen en vormen. Maar de pedagogische vraag is wat de leerling daar zelf mee gaat doen. Geen kind is hetzelfde, in hun ontwikkeling volgen zij ieder hun eigen pad, op eigen tempo. Daarom vinden wij het belangrijk om ieders ontwikkeling goed te volgen. Wij luisteren en kijken nauwkeurig naar de kinderen en nemen regelmatig toetsen af om te kijken wat goed of minder goed gaat. Vervolgens passen wij ons onderwijs aan op de specifieke behoeften van het kind. Zo krijgt ieder kind de zorg en aandacht die het nodig heeft.
Samen sterk (Socialisatie)
Klaar voor de toekomst (Kwalificatie)
We richten ons op het overbrengen van kennis en vaardigheden die passen bij de behoeften van de samenleving en de mogelijkheden en talenten van de leerlingen. Het doel is om alle leerlingen op een optimaal niveau te brengen op diverse gebieden zoals geletterdheid en gecijferdheid. Lezen, rekenen en taal, het zijn vaardigheden die je je hele leven hard nodig hebt. Het zijn dan ook belangrijke speerpunten op onze school. Naast deze basisvaardigheden, leren we kinderen plannen, presenteren, samen-werken en keuzes maken. Zo worden ze goed voorbereid op het Voortgezet Onderwijs en zijn ze klaar voor de toekomst.
Op 9 april 2024 heeft de onderwijsinspectie onze school onderworpen aan een grondig kwaliteitsonderzoek. Mede gezien het hernieuwd bouwen van ons onderwijsteam en -kwaliteit een mooi en welkom bezoek, welk ons als school verder zal helpen ons onderwijs nog sterker vorm te geven.
Hierbij heeft de onderwijsinspectie onze school op alle onderzoeksthema's voldoende beoordeeld en dat is een heel mooi compliment aan het huidige onderwijsteam. Ook zijn er een een paar herstelpunten geformuleerd, welke u kunt lezen in het onderzoeksverslag. De belangrijkste hiervan is het ontwikkelen van een doorgaande lijn en plan m.b.t. burgerschap. Dit onderdeel heeft de onderwijsinspectie in het onderwijs als aandachtspunt gekwalificeerd en wordt nog nu niet apart beoordeeld. Het burgerschapsplan staat al in de steigers voor OBS de Velduil en zal in 2024-2025 verder vorm krijgen.
Het onderzoeksverslag is hieronder beschikbaar en is ook zichtbaar op de website van de onderwijsinspectie.