Hoe melden ouders hun kind ziek of afwezig?
Over schoolverzuim
Scholen zijn verplicht ongeoorloofd schoolverzuim te melden bij de leerplichtambtenaar. Soms kan het zijn dat een leerling niet naar school kan gaan en er sprake is van geoorloofd schoolverzuim. Op de website van de Rijksoverheid (www.rijksoverheid.nl) staat uitgelegd hoe en wanneer er sprake is van geoorloofd verzuim.
Voorwaarden voor geoorloofd schoolverzuim
- bij ziekte moet de directeur dit op tijd horen;
- bij een verplichting vanuit een geloofsovertuiging moet de ouder/voogd de directeur van tevoren informeren;
- voor afwezigheid wegens een huwelijk of uitvaart moet de directeur vooraf toestemming geven.
Is het niet mogelijk op vakantie te gaan tijdens de schoolvakanties? Dan kunt u bij de schoolleiding toestemming vragen voor schoolverlof buiten de schoolvakanties.
Hoe melden ouders hun kind ziek?
Als uw kind ziek is, meldt u dat zo snel mogelijk telefonisch via 030-6361065. Als de leerkracht uw kind in de groep mist, wordt bij een broertje en/of zusje navraag gedaan. Levert dat geen inzicht op, dan wordt contact opgenomen met thuis. Het kan gebeuren dat uw kind ziek wordt op school. We zullen u dan bellen en vragen of u uw kind komt ophalen.
Hoe vragen ouders verlof aan voor hun kind?
Uw kind mag naar school als het vier jaar is. Wanneer uw kind vijf jaar is, is het leerplichtig en moet het naar school. De eerste schooldag van de maand na de vijfde verjaardag wordt uw kind leerplichtig. Vanwege vermoeidheid zou een vier- en/of vijfjarig kind nog vijf uur per week thuis mogen blijven. Dit moet vooraf wel gemeld worden bij de directie van de school.
Extra verlof kan worden aangevraagd wegens gewichtige omstandigheden. Gewichtige omstandigheden zijn uitzonderlijke omstandigheden die 'buiten de wil zijn gelegen'. Het verlof wordt verleend om een onredelijke situatie te vermijden, waarbij het belang van het kind voorop staat. Meestal blijft het verlof beperkt tot 1 of enkele dagen.
Een aanvraag voor verlof, kunt u in principe 8 weken van te voren, schriftelijk indienen bij de directie van de school. De directie bespreekt de aanvraag met u en neemt een beslissing. Deze beslissing wordt schriftelijk meegedeeld. U kunt tegen de beslissing in bezwaar gaan.