Welke doelen staan in het schoolplan?
Speerpunten van schooljaar 2023-2024 zijn:
- Het borgen van ervaringsgericht onderwijs
- Co-teaching borgen in de groepen.
- Evaluatie schoolplan aan de hand van 5 kwaliteitsvragen:
- Doen we de goede dingen?
- Doen we de dingen goed?,
- Hoe weten we dat?
- Wat vinden anderen?
- En wat doen we met deze wetenschap?
- Borgen Leader in Me in de school
- Kunst en cultuur:Borgen van ateliers binnen de jaarplanning.De ateliers inhoudelijk aan laten sluiten bij de projecten binnen de teams.
- Rekenen:Plan van aanpak schoolbreed rekenonderwijs op De Fontein.
- Close Reading: Doorgaande leerlijn borgen binnen school
Vragenlijst ouders en leerlingen:
Om een goed en compleet beeld te krijgen van de kwaliteit van de school wordt er gebruik gemaakt van het evaluatie instrument Werken Met Kwaliteitskaarten Primair Onderwijs (WMKPO). Voorbeelden hiervan zijn de tevredenheidspeilingen voor ouders, leerlingen en leerkrachten en vragenlijsten sociale veiligheid voor leerlingen. De peilingen voor leerlingen ( groep 5 t/m 8) en medewerkers worden jaarlijks afgenomen. Voor ouders om de twee jaar. In 2024 zullen we vragenlijst ook uitzetten naar de ouders.
Specifieke toelichting burgerschap:
Op de Fontein willen wij de kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen.
Als school besteden we actief aandacht aan:
- Democratie: Kinderen leren dat hun stem gehoord wordt en hun inbreng ertoe doet bij besluitvormingsprocessen in de klas en school.
- Solidariteit: Kinderen ontwikkelen manieren om op te komen voor de eigen en de belangen van anderen. Iedereen doet er toe!
- Diversiteit: Kinderen leren dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.
- Vrijheid en gelijkheid: Kinderen leren van, door en over de waarden van de democratische rechtsstaat. Dit begint met regels en afspraken binnen school en wordt uitgebreid naar de omgeving buiten de school.