Hoe toetst de school de sociale veiligheid?
De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau.
Toelichting van de school
Naast dat onze kinderen één keer per twee jaar via de tevredenheidsenquête van Van Beekveld en Terpstra aan kunnen geven hoe sociaal veilig zij zich voelen, doen ze dat ook twee keer per jaar via een vragenlijst op school, de SCOL. Hier kunnen de kinderen op verschillende gebieden aangeven hoe zij zich voelen op school en of ze daar met hun eigen, of juist andere juf/meester over willen praten. Voor ons staat sociale en emotionele veiligheid voorop. Want alleen kinderen die zich veilig voelen kunnen het beste uit zichzelf halen.
Op de Vlinder streven we naar een omgeving waarin iedereen met plezier kan leren en werken. Wij proberen dit te bereiken door:
- De kinderen zich veilig en aanvaard te voelen.
- De kinderen te laten voelen dat zij iemand zijn die iets kan.
- De kinderen de gelegenheid te geven om ook zelf initiatieven te nemen.
Vanuit onze katholieke waarden hebben en/of creëren wij:
1. Respect voor elkaar en de verschillen van eigenheid van mensen en culturen.
2. Zorg voor elkaar en onze omgeving/materialen.
3. Een veilige en geborgen omgeving binnen onze school.
Hierbij hechten wij waarde aan de drie verantwoordelijkheden:
Verantwoordelijk voor jezelf
Verantwoordelijk voor de ander
Verantwoordelijk voor de omgeving
In de eerste weken van ieder schooljaar wordt de nadruk op een positieve groepsvorming gelegd. Dit zorgt er voor dat leerlingen zich veiliger voelen en daardoor beter presteren. In de groepsdynamiek erkennen wij een aantal chronologische fasen. De precieze duur kan per fase verschillen en is daardoor niet goed te voorspellen.
- Forming: in deze fase komt de klas voor het eerst (weer) bij elkaar. Zij ervaren (opnieuw) hun relatie tot de rest van de klasgenoten en de nieuwe leerkracht(en).
- Storming: dit is een tumultueuze fase. Posities in de klas worden ingenomen
- Norming: er worden normen bepaald (hoe gaan we met elkaar om)
- Performing: bij een positieve groepsvorming zijn de leerlingen in deze fase productief. Als een groep in bovenstaande fase niet goed is begeleid, kan deze fase mogelijkerwijs niet behaald worden.
- Reforming (evaluatie): fase waarin duidelijk wordt dat het einde van deze groepssamenstelling nadert.
Als school hebben we een aantal vaste afspraken en manieren om de kinderen door deze fases heen te begeleiden. Het doel is dat de kinderen rond de herfstvakantie in fase vier zitten.
Grip op de groep:
Uit de methode Grip op de groep gebruiken we verschillende werkvormen om op een goede manier met elkaar om te gaan; om samen afspraken te maken over hoe we een fijn groepsklimaat met elkaar kunnen krijgen. Hierbij maken we ook gebruik van lessen uit: Kinderen en hun sociale talenten. Enkele werkvormen: - tot de herfstvakantie maken we gebruik van de zgn. social shuffle, kinderen zitten iedere week in die periode in een ander samengesteld groepje. - binnenkomst in de klas, de leerkracht ontvangt de kinderen 's morgens bij de deur.
Werken aan gedrag:
In onze leerlijn gedrag hebben we voor de hele school op verschillende gebieden afspraken vastgelegd. Sommige afspraken zijn schoolbreed gemaakt, andere onder- of bovenbouw gebonden. Bij het werken aan deze gedragsleerlijn maken we o.a. gebruik van de methode: Kinderen en hun sociale talenten.
Iedere groep heeft een groepsplan gedrag. Hierin wordt aangegeven aan welke leerlijn er gewerkt wordt en welke kinderen hierin extra aandacht behoeven. Dit groepsplan wordt twee keer per jaar geëvalueerd en meegenomen in de groepsoverdracht naar de volgende leerkracht.
Op de Vlinder hebben we een werkgroep gedrag. Hierin zitten gespecialiseerde leerkrachten. Zij kunnen de collega's coachen op hun pedagogisch handelen. Daarnaast volgen en borgen zij de afspraken die op dit gebied gemaakt zijn. In 2022-2023 volgen we met elkaar een teamscholing om ons pedagogisch handelen weer vanuit visie vorm te geven.