RKBS de Vlinder

Bloesemtuin 17 3994 PB Houten

  • Het was fantastisch om te zien hoe de kinderen meewerkten aan het maken van de natuurspeelplek.
  • Wij maken gebruik van elkaars kwaliteiten door veel samen te werken.
  • Bij Ogo horen startactiviteiten om de kinderen te enthousiasmeren voor het thema. Hier is dat een onderzoek.
  • Op een vrijdagmiddag aan de slag met kinderen, ouders en leerkrachten om een prachtige natuurspeelplek te maken.
  • Schoolfoto van RKBS de Vlinder

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Afgelopen twee jaar waren pittige jaren voor de leerlingen en de leerkrachten. Toch hebben de leerlingen het op de Vlinder erg goed gedaan. Doordat we zijn overgegaan naar instructiegroepen op leerdoel in plaats van op niveau, hebben de leerlingen vooral meer uitleg en oefentijd gehad op de onderdelen waar nog mogelijkheden lagen. Hierdoor zijn veel leerlingen erg vooruit gegaan op hun tussentijdse toetsen, maar ook in de Eindtoets van dit jaar. 

We hebben dit jaar voor het eerst weer de CITO Eindtoets gedaan in plaats van de DIA en niet digitaal, maar op papier zoals de leerlingen ook al hun tussentoetsen maken. Dit maakt het voor de leerlingen gemakkelijker om terug te kijken naar een moeilijke vraag, een belangrijke zin te arceren en een kladblaadje te gebruiken om een lastige som uit te rekenen. 

De resultaten van de CITO Eindtoets zijn nog niet in te lezen in Scholen op de kaart, maar laten ook dit jaar zien dat de kinderen uitstromen naar het vervolgonderwijs dat wij van hen mogen verwachten. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Met behulp van onze observatielijsten OgO, module Leerlijnen van ParnasSys, SCOL, CITO leerlingvolgsysteem en de verschillende methodetoetsen, meten, analyseren én evalueren wij het onderwijs op zowel individueel, groeps- als schoolniveau. De scores worden niet meer vergeleken met het landelijk gemiddelde, maar juist met scholen met een soortgelijke leerlingpopulatie als dat wij hebben. Van onze leerlingen mogen wij (gezien onze ouderpopulatie) meer verwachten dan het landelijk gemiddelde, waardoor het onze schoolambitie is om boven de door de inspectie van het onderwijs vastgestelde grens van onze schoolvergelijkingsgroep te scoren. 

Twee keer per schooljaar in januari en juni, analyseren we met het hele team de resultaten van de midden- en eindtoetsen. We kijken samen naar hypotheses en verklaringen en proberen antwoord te geven op de vraag wat werkt wel en wat werkt niet. Daarna worden de hieruit voortkomende interventies opgenomen in het jaarplan en daarnaast in de groepsplannen en eventuele individuele plannen (korte interventies). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ook als de scores niet laten zien wat wij wel in een leerling zien, geven wij kinderen een passend advies gezien hun resultaten op eerdere toetsen en op hun werkhouding. Wij adviseren op basis van een algeheel beeld en niet op basis van één moment opname. Kinderen stromen vaak uit naar het niveau dat ouders en wij als school passend vinden voor een kind waardoor we erg tevreden zijn over onze advisering.  

We doen onze advisering weloverwogen en met meerdere collega's dan alleen de eigen leerkracht. Omdat we alleen drie jaar nadat onze kinderen van school zijn gegaan een geanonimiseerd rapport krijgen, vragen we ouders nog vijf jaar na het verlaten van onze school hoe zij terugkijken op het advies en het onderwijs dat wij hun kind hebben gegeven. We willen weten hoe het hun ontwikkeling gaat en of adviezen nog steeds passend blijken. Op deze manier kunnen wij veel beter op onze advisering reflecteren en eventueel leren van eerder gemaakte keuzes. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij beseffen dat de sfeer waarin een kind opgroeit van groot belang is om een volwaardig mens te worden. Een goed schoolklimaat is daarom heel belangrijk. Op school creëren wij een pedagogisch klimaat waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Hierin is het cruciaal dat iedereen met respect voor zichzelf, met respect voor de ander en met respect met de omgeving omgaat. Hierdoor kan iedereen zich veilig voelen. U kunt hier meer over lezen onder het kopje 'Sociale en fysieke veiligheid'. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijk voor jezelf
  • Verantwoordelijk voor de ander
  • Verantwoordelijk voor omgeving

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2019 heeft de inspectie gezien dat er op de Vlinder kansen lagen ter verbetering van het onderwijs. We hebben hier een plan op gemaakt, interventies op ingezet en na iets meer dan een jaar heeft de inspectie ons teruggegeven het bewonderenswaardig te vinden dat wij in zo'n korte (en door Corona moeilijke) tijd zulke stappen hebben gezet in de kwaliteit van ons onderwijs. 

  • We hebben in ons didactisch handelen laten zien goede instructies te geven waarbij vooral het concreet voordoen en controleren of de instructie is begrepen, meer verdieping hebben gekregen. In ons klassenmanagement hebben we schoolbrede afspraken gemaakt die voor de kinderen voorspelbaar maar vooral ook erg effectief zijn. We kunnen nu in minder tijd, meer effectieve instructie geven. 
  • We hebben laten zien onze leerlingen en hun onderwijsbehoeften goed in beeld te hebben (zicht op ontwikkeling) en zijn overgestapt van instructie geven op drie verschillende niveaus naar instructies op juist datgeen wat een leerling nog niet beheerst. Hierdoor besteden leerlingen meer aandacht aan wat ze nog niet kunnen in plaats van wat ze al wel kunnen én kunnen zij successen vieren op hetgeen ze al wel kunnen. 
  • We hebben laten zien een goed systeem van kwaliteitszorg te hebben zodat we actief en met de betrokkenheid van het gehele team aan onze schoolontwikkeling kunnen werken. We werken met doelen en acties op een verbeterbord en evalueren deze acties minimaal vier keer per jaar met elkaar. De verantwoordelijkheid voor deze acties en de tussentijdse evaluatie ligt bij een leergroep van leerkrachten met ambitie en expertise. We maken daarnaast gebruik van een afsprakenboek waarin verschillende afsprakenkaarten gebundeld zijn en we zo altijd (en up to date) kunnen zien wat we doen, waarom we dat doen, hoe we dat doen en wanneer we weer kritisch naar deze afspraken gaan kijken. Ook deze afsprakenkaarten kennen elk een leergroep of medewerker die verantwoordelijk is voor het naleven en het kritisch blijven bekijken van deze afspraken. 

Al met al heeft het bezoek van de inspectie ons in onze kracht gezet en zijn wij trots op de resultaten die we in korte tijd hebben gerealiseerd. We hebben ons onderwijs zo'n kwaliteitsslag gegeven waardoor menig partij (waaronder inspectie) ons adviseerde vooral op te gaan voor het predicaat 'goed'. Dit zal echter op korte termijn niet mogelijk zijn omdat de overheid heeft besloten dat scholen niet meer het predicaat 'goed' of 'excellent' mogen dragen. Maar ook zonder predicaat voelen wij; Wij geven GOED onderwijs

Terug naar boven