Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1-2 werken met de methode Kleuterplein. Aan de hand van thema's worden de onderwijsdoelen voor een periode bepaald. De activiteiten om die doelen te bereiken worden voor de kleutergroepen in overleg vastgelegd. Dit kunnen voorbereidende reken- en taalopdrachten zijn, maar ook puzzels/materialen en expressieopdrachten. Het niveau verschilt tussen de groepen 1 en 2. Indien wenselijk vindt een individuele aanpassing plaats. Kleuterplein is de rode draad in ons kleuteronderwijs. Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan sociaal emotionele ontwikkeling via de methode KWINK. Voor de grote motorische ontwikkeling is er kleutergym. En er wordt voldoende buiten gespeeld zodat de kinderen ook hun energie kwijt kunnen.
De vorderingen van de kinderen leggen de leerkrachten vast in ons registratiesysteem ParnasSys. Hiervoor maken zij gebruik van de module Ontwikkelingslijnen. Die resultaten komen weer terug in het rapport en worden met de ouders besproken tijdens de 10 minuten gesprekken.
Op OBS De Bijenkorf is iedereen welkom. We bieden onderwijs aan kinderen in de basisschoolleeftijd.
We denken in mogelijkheden en bieden onderwijs en begeleiding op maat. Wij zorgen er samen voor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de doelen van het basisonderwijs behalen. Dit doen we in samenspraak met de ouders en de leerlingen zelf. Sommige leerlingen hebben specialistische ondersteuning nodig vanuit specifieke onderwijsbehoeften. We werken op school met verschillende zorgniveaus.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De rekenspecialist wordt vrijgeroosterd om rekenonderzoeken te doen of rekenondersteuning te geven.De gedragsspecialist wordt al vroeg betrokken bij hulpvragen op sociaal-emotionele ontwikkeling.
We werken met co-teachers, waardoor we beter passend onderwijs kunnen geven (twee leerkrachten in de groep). Naast onze eigen specialisten binnen de school, werken we met een vast team externe specialisten. Deze worden voor blokperiodes geboekt.Wanneer een kind een arrangement nodig heeft, dan vragen we dit aan via Profi Pendi.
Met aanbod voor het jonge kind worden kinderen bedoeld tot 4 jaar.
OBS De Bijenkorf werkt nauw samen met alle kinderdagverblijven en peuterscholen in Houten. Als kinderen op een peuterschool hebben gezeten vindt er een overdracht naar de basisschool plaats. Voor sommige kinderen is het van belang om voordat een kind bij ons op school start, een bezoek bij de peuterschool af te leggen voor observatie en een gesprek. Dit gebeurt door de intern begeleider en altijd na contact met de ouders. Op deze wijze willen we de doorgaande ontwikkeling van uw kind waarborgen.