Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1-2 werken met de methode Kleuterplein. Aan de hand van thema's worden de onderwijsdoelen voor een periode bepaald. De activiteiten om die doelen te bereiken worden voor de kleutergroepen in overleg vastgelegd. Dit kunnen voorbereidende reken- en taalopdrachten zijn, maar ook puzzels/materialen en expressieopdrachten. Het niveau verschilt tussen de groepen 1 en 2. Indien wenselijk vindt een individuele aanpassing plaats. Kleuterplein is de rode draad in ons kleuteronderwijs. Daarnaast wordt er extra aandacht besteed aan sociaal emotionele ontwikkeling via de methode KWINK. Voor de grote motorische ontwikkeling is er kleutergym. En er wordt voldoende buiten gespeeld zodat de kinderen ook hun energie kwijt kunnen.
De vorderingen van de kinderen leggen de leerkrachten vast in ons registratiesysteem ParnasSys. Hiervoor maken zij gebruik van de module Ontwikkelingslijnen. Die resultaten komen weer terug in het rapport en worden met de ouders besproken tijdens de 10 minuten gesprekken.
Op OBS De Bijenkorf doet ieder kind ertoe. We bieden onderwijs aan kinderen in de basisschoolleeftijd.
We denken in mogelijkheden en bieden onderwijs en begeleiding op maat. Wij zorgen er samen voor dat onze leerlingen de onderwijsondersteuning krijgen die zij nodig hebben om zich zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen en daarbij de doelen van het basisonderwijs behalen. Dit doen we in samenspraak met de ouders en de leerlingen zelf. Sommige leerlingen hebben specialistische ondersteuning nodig vanuit specifieke onderwijsbehoeften. We werken op school met verschillende zorgniveaus.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zetten in op het versterken van specialismes binnen de school, zowel voor de individuele leerling als op groepsniveau.
De rekenspecialist wordt vrijgeroosterd om rekenonderzoeken te doen of rekenondersteuning te geven.De gedragsspecialist wordt al vroeg betrokken bij hulpvragen op sociaal-emotionele ontwikkeling en is hiervoor twee dagen per week beschikbaar. Er wordt ingezet op verdere specialisatie en scholing.
Binnen de stichting wordt kennis en ervaring gedeeld.
We werken met co-teachers, waardoor we beter passend onderwijs kunnen geven (twee leerkrachten in de groep). Naast onze eigen specialisten binnen de school, werken we met een vast team externe specialisten.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperkingen. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Als leerlingen ondersteuning nodig hebben, wordt dat zoveel mogelijk georganiseerd op de reguliere basisschool. Bijvoorbeeld via extra begeleiding of aangepast lesmateriaal.
Wanneer een kind een arrangement nodig heeft, dan vragen we dit aan via het samenwerkingsverband Profi Pendi (www.profipendi.nl). Samenwerkingsverbanden zijn erop gericht om passend onderwijs mogelijk te maken.
Met aanbod voor het jonge kind worden kinderen bedoeld tot 4 jaar.
OBS De Bijenkorf werkt nauw samen met alle kinderdagverblijven en peuterscholen in Houten. Als kinderen op een peuterschool hebben gezeten vindt er een overdracht naar de basisschool plaats. Voor sommige kinderen is het van belang om voordat een kind bij ons op school start, een bezoek bij de peuterschool af te leggen voor observatie en een gesprek. Dit gebeurt door de intern begeleider en altijd na contact met de ouders. Op deze wijze waarborgen we de doorgaande ontwikkeling van uw kind.