Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Ieder kind verdient aandacht en goede begeleiding op school (en opvang). Op De Klipper organiseren we ons onderwijs zodanig dat de leerkracht veel ruimte heeft om dat te bieden.
Onze groepen zijn waar mogelijk homogeen samengesteld. In een homogene groep zitten leerlingen van dezelfde leeftijd.
De leerkrachten werken volgens het GIP model (groeps- en individueel gericht pedagogisch en didactisch handelen) en het Edi model (expliciete directe instructie) . Zo kunnen zij groepsgericht, maar ook individueel gericht handelen.
Een EDI les bestaat uit de volgende onderdelen:
Lesdoel
Hierin staat duidelijk beschreven wat de leerlingen aan het eind van de les moeten weten of kunnen. Het lesdoel wordt expliciet gedeeld met leerlingen door dit op het bord te schrijven en samen te lezen. De oefenstof van de zelfstandige verwerking sluit aan bij het lesdoel.
Activeren van voorkennis
Er worden opdrachten aan de leerlingen gegeven die aansluiten bij de te geven les, maar waarvoor de benodigde kennis reeds bij hen aanwezig is. Kennis wordt hierdoor vanuit het langetermijngeheugen in het werkgeheugen geplaatst, zodat hierop nieuwe kennis kan worden gebouwd.
Onderwijzen van het concept
De begrippen van het lesdoel staan beschreven en worden uitgelegd.
Onderwijzen in vaardigheid
De stappen die nodig zijn om de in het lesdoel beschreven vaardigheden goed uit te voeren, worden aangeleerd. Het belang van de les wordt verduidelijkt voor de leerlingen.
Begeleide inoefening
De leerlingen nemen het verwoorden en toepassen van de leerstof over, terwijl voortdurend wordt gecontroleerd of ze het begrijpen en correct uitvoeren.
Lesafsluiting
De leerlingen maken opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze de begrippen en vaardigheden van het lesdoel beheersen. Pas daarna mogen ze naar de fase van zelfstandige verwerking. Dit om verkeerd inslijpen te voorkomen en om het zelfstandig oefenen effectiever te laten zijn.
Zelfstandige verwerking
De leerlingen oefenen zelfstandig met de in het lesdoel beschreven begrippen en vaardigheden.
Verlengde instructie
De leerlingen die zich de leerstof tijdens de lesafsluiting nog onvoldoende hebben eigen gemaakt, volgen tijdens de zelfstandige verwerking een verlengde instructie met de leerkracht.Op de Klipper werken meerdere onderwijsassistenten die de leerkrachten ondersteunen in en buiten de groep.
Op onze school krijgen alle leerlingen les van vakleerkrachten muziek en bewegingsonderwijs.
Ook de jongste kinderen krijgen 26 uur en 15 minuten les per week.
Gemiddeld besteden we deze tijd aan de vakken. Soms zijn er weken waarin bijzondere thema's centraal staan waardoor er in die week meer aandacht wordt besteedt aan bepaalde vakken wat ten koste gaat van de uren van andere vakken.
In totaal geven we 26 uur les per schoolweek. Onze pauzetijd (15 minuten ochtendpauze per schooldag) telt mee als onderwijstijd zoals voorgeschreven. De lunchtijd wordt niet meegerekend als onderwijstijd.
Lesurentabel 2023-2024
lestijd-verdeling over de dagen
maandag 8.30-14.15 uur 5.25
Dinsdag 8.30-14.15 uur 5.25
Woensdag 8.30-14.15 uur 5.25
Donderdag 8.30-14.15 uur 5.25
Vrijdag 8.30-14.15 uur 5.25
totaal week 26.25TOTAAL LESUREN BRUTO
Schooljaar 2023-2024: 52 weken * 26.25=1370.25 uur
Aftrek van uren: vakantie /vrije dagen
Herfstvakantie: 23/10 t/m 27/10 26.25
Kerstvakantie: 22/12 (vanaf 12.00) t/m 05/01 54.75
Voorjaarsvakantie: 19/2 t/m 25/2 26.25
Goede Vrijdag: 29/3 5.25
Tweede Paasdag 1/4 5.25
Mei-vakantie: 29/4 t/m 10/5 52.5
2e pinksterdag: 20/5 5.25
Zomervakantie: 19/7 (vrijdag 19/7 vrij) t/m 03/09 162.75
Organisatieweek 1 12/2 t/m 16/2 26.25
Organisatieweek 2 10/6 t/m 14/6 26.25
Studiedagen: 30/10, 31/10, 17/1, 12/3(Bres), 14/3(Dubloen) 2/4 26.25Totaal uren "af" aan vakantie/vrij 417
Totaal LESUREN NETTO 2023-2024 953.25Calamiteiten uren 13.25
In het Schoolondersteuningsprofiel wordt de kracht van de school beschreven ten aanzien van het niveau waarop leerlingen met ondersteuningsbehoeften kunnen worden geholpen. In de school is ruim expertise aanwezig m.b.t. leer- en opvoedingsproblematiek. Indien deze er niet is, weten we snel de weg te vinden naar externe hulpverleners door middel van een goed functionerend netwerk van onze kwaliteitscoördinatoren. Tevens is er 1x per week een Jeugd- en gezinswerker van 1.Hoorn op school aanwezig voor ondersteuning van leerlingen, ouders en leerkrachten.
Iedere leerling heeft specifieke ondersteuningsvragen. Onze leerkrachten zijn in staat om deze in de meeste gevallen goed in te vullen. Dat doen zij door onderwijsbehoeften in de groep te clusteren. De leerlingen die daarnaast meer ondersteuning nodig hebben krijgen individuele begeleiding door de leerkracht of onderwijsassistent, in of buiten de groep.
Soms komt het voor dat een leerkracht en kwaliteitscoördinator besluiten om een leerling in te brengen in het ondersteuningsteam (OT). Hiervoor wordt door de school en de ouders het groeidocument ingevuld. In het OT hebben de volgende personen zitting: de ouders, de leerkracht, de kwaliteitscoördinator, de directeur, de orthopedagoge van de onderwijsbegeleidingsdienst, een gedragsexpert van het IKEC en eventueel aanvullende experts.
Passend onderwijs West Friesland (samenwerkingsverband)
Alle scholen in de regio willen zoveel mogelijk passend onderwijs bieden. Sommige leerlingen hebben daarvoor extra ondersteuning nodig. Passend onderwijs West-Friesland werkt met de scholen samen om voor zoveel mogelijk leerlingen passend onderwijs op een school vlakbij huis mogelijk te maken. (www.passendonderwijswf.nl)Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We verstevigen ons aanbod aan (extra) ondersteuning door:
- Vergroten van de didactische vaardigheden van het team door scholing in EDI, GIP en regie in de klas.
- Scholing van rekencoördinatoren
- Scholing van een gedragsspecialist
- We maken budget vrij voor onderwijsondersteunend personeel zodat leerkrachten meer aandacht kunnen geven aan leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte.
- We maken budget vrij voor gedragsspecialisten en remedial teachers.
- Gedragsverwachtingen vanuit de grondwet Vreedzame School in de school vastleggen, zichtbaar maken en consequent toepassen
- Implementeren preventief leesprogramma "Bouw"
- Aanschaffen van remediërende taal en reken materialen
De Bres heeft intern een kinderdagverblijf van 0-4 jaar. Per januari 2022 is er een peuterspeelgroep op de Bres gestart die ook Voor en Vroegschoolse Educatie biedt (VVE). Op locatie Dubloen heeft Berend Botje een kinderdagverblijf en een peuterspeelgroep met voor en Vroegschoolse Educatie (VVE). KDV en peuterspeelgroep werken intensief samen (o.a in het leerteam 2-6 jaar) met de kleutergroepen van school. Er is eenzelfde structuur en ook de thema's gaan in nauw overleg. Tevens maken de locatie leidsters van de kindervang deel uit van het managementteam van de locatie.
We informeren elkaar (als ouders daar toestemming voor verlenen) intensief over de voortgang en begeleidingswens van de kinderen waardoor we hen optimaal kunnen laten doorstromen in groep 1 van de basisschool.