IKC De Klipper

Han Hoekstrahof 200b 1628 WX Hoorn

  • Schoolfoto van IKC De Klipper
  • Schoolfoto van IKC De Klipper
  • Schoolfoto van IKC De Klipper
  • Schoolfoto van IKC De Klipper

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen de IEP Eindtoets bij onze groep 8 leerlingen af en verantwoorden hiermee onze eindopbrengsten van groep 8 richting de ouders/verzorgers, het bestuur en de inspectie. 

De schoolweging van de Klipper 29,53. De schoolweging wordt bepaald door het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddeld opleidingsniveau van alle moeders op school en het land van herkomst van de ouders.

Bij een schoolweging van 29,53 stelt de inspectie de volgende eisen:
1F (fundamenteel niveau)*: 85% van de leerlingen moet dit volgens de inspectie behalen. De Klipper behaalt hier 92,3%
1S (streefniveau)**: 49% van de leerlingen moet dit volgens de inspectie behalen. De Klipper behaalt hier 53% 

De conclusie is dat de eindopbrengsten op De Klipper naar verwachting zijn.

* het niveau wat leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs op 12-jarige leeftijd zouden moeten beheersen. Uitstroomniveau voor leerlingen die het onderwijs vervolgen op vmbo-bb/bk.
**  in principe het uitgangspunt voor het aanbod in het basisonderwijs voor alle leerlingen, tenzij beredeneerd is vastgesteld dat 1F een passender niveau is. Uitstroomniveau voor leerlingen met vmbo-tl, havo en vwo.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten - Cito-toetsen Spelling, Technisch Lezen, Begrijpend Lezen en Rekenen en Wiskunde - vormen een evaluatiemoment van het leerstofaanbod van een halfjaar. Leraren werken in dat halfjaar met een groepsplan op drie instructieniveaus: Instructie onafhankelijk, instructie gevoelig en instructie afhankelijk. Een leerling ontvangt een aanbod op zijn/haar eigen niveau en passend bij de individuele onderwijsbehoeften.

De tussenresultaten van januari en juni zijn de uitgangspunten voor de groepsbesprekingen, waarna het oude groepsplan wordt geëvalueerd en een nieuw halfjaarlijks groepsplan wordt vastgesteld. Na elke toetsperiode worden de resultaten geanalyseerd en met het team besproken. 

https://drive.google.com/drive/folders/1xHtCPpepzWM3_eGsZsOVCkhymg0lf82B

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In de bijlage bij deze pagina vindt u de schoolkeuze adviezen van IKC De Klipper voor het schooljaar 2021-2022
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Klipper moet elk kind zich veilig voelen. In een veilig pedagogisch klimaat leren kinderen op een respectvolle manier met elkaar omgaan en accepteren dat iedereen anders is. In de school wordt veel aandacht besteed aan groepsvorming, samenwerken, samen leren en sociaal emotionele ontwikkeling. 

Binnen de school gelden omgangsregels die bekend zijn bij alle leerlingen. Leerkrachten gelden als rolmodel en geven het goede voorbeeld. 

De Klipper ontwikkelt zich tot een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief sociaal gedragen, en conflicten zonder geweld oplossen. Kinderen hebben taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Dat leren ze o.a. tijdens het werken in klassen- en/of schoolcommissies. Tevens hebben beide locaties van De Klipper een leerlingenraad die periodiek vergadert met de directeur. De leerlingen in de leerlingenraad zitten in groep 5 t/m 8 en zijn op democratische wijze gekozen. De school fungeert zo als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. Kerndoel van wat we willen bereiken is dat we kinderen een stem willen geven en hen actief aan willen spreken op hun verantwoordelijkheid voor hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de samenleving. We streven ernaar om kinderen te leren:
1) op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen
2) constructief conflicten op te lossen
3) verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap
4) een open houding aan te nemen tegenover verschillen tussen mensen
5) volgens welke principes onze democratische samenleving is ingericht.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige sfeer
  • Democratische gemeenschap
  • Conflicten leren oplossen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven