Doelen schoolplan
Vanuit het schoolplan wordt jaarlijks planmatig en cyclisch gewerkt aan de doelen en ambities van de school. Dat doen we met elkaar waarbij een ieder een bijdrage levert aan het behalen van deze doelstellingen.
De speerpunten voor de komende vier jaar voor onze school zijn:
- Verhogen resultaten op Rekenen en Begrijpend Lezen
- Verder ontwikkelen tot een High Performing School (HPS)
- Versterken van de routines mbt gedrag in combinatie met de Vreedzame School.
- Burgerschapsvorming structureel en planmatig inpassen in het curriculum
Het volledige jaarplan wordt begin september 2023 gepubliceerd op onze website: www. ikczonnewijzer.nl
Verhogen resultaten op Rekenen en Begrijpend Lezen
De komende jaren wordt er aan de hand van een rekenverbeterplan gestructureerd en eenduidig gewerkt aan het verbeteren van het rekenonderwijs wat uiteindelijk moet resulteren in de doelstelling dat 80% van de leerlingen een I,II of III score behaald op de LVS toetsen. Voor de doorstroomtoets hebben we de norm gesteld op 100% 1F scores en 60 % 2F/1S. Dit is gerealiseerd in 2027.
In schooljaar 2023/2024 zal een start worden gemaakt met Close reading en zal het eam worden geschoold in de hierbij behorende didactiek en theorie. In schooljaar 2024/2025 is Close reading geintegreerd in ons aanbod. Ook hier geldt dat we 80% I, II en III scores op de LVS toetsen willen behalen. Op de referentieniveaus: 100% 1F en 80 % 2F.
Verder ontwikkelen tot een High Performing School (HPS)
Als school hebben we twee jaar geleden de weg in geslagen om een High Performing School te worden. Dat betekent dat we binnen de organisatie continu bezig zijn om ons onderwijs en onze organisatie te verbeteren. Schooljaar 2023/2024 zullen we gebruiken om de visie te herijken en de effectiviteit van de leerteams te verhogen. Aan het eind van het schooljaar is er een normatief kader geformuleerd waar alle teamleden aan voldoen en die de standaard vormt voor de verdere ontwikkeling van ons als team en onderwijsinstelling. In 2026/2027 zijn we een High Performance School.
Versterken van de routines mbt gedrag in combinatie met de Vreedzame School.
Twee jaar geleden zijn we gestart met een traject ten behoeve van gedrag en routines. Door gedragsregulering en het aanleren van routines mbt bijvoorbeeld overgangen in de les, het naar buiten toe lopen, het door de gangen lopen, stilteteken ontstaat er meer effectieve onderwijstijd en zijn er minder situaties die voor afleiding zorgen. De eenduidige en vooral voorspelbare afspraken en consequentie zorgen hierdoor voor veiligheid en dat is essentieel om überhaupt tot leren te komen. De gedragsregels en -afspraken worden verweven met de Vreedzame School afspraken en kaders. Komende twee jaar zal dit verder worden uitgewerkt en worden geïmplementeerd door de werkgroep Gedrag waar leerkrachten en onderwijsassistenten uit diverse bouwen in vertegenwoordigd zijn.
Burgerschapsvorming structureel en planmatig inpassen in het curriculum
Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen.Voorbeelden hiervan zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtsstaat. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in, belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen.Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving.We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij kennen, krijgen ze daar veel gelegenheid toe.
Als school besteden we daarnaast aandacht aan:
Democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes;
Participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
Identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.
Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de Vreedzame School; de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Dit is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap en levert een bijdrage aan een positief sociaal klimaat en de vorming van actieve en betrokken burgers. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin alle kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn. Het programma streeft ernaar om kinderen te leren op een positieve manier met elkaar om te gaan, op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen en een actieve bijdrage te leveren aan de sfeer en de gang van zaken in de groep en op school.Burgerschap is ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen.
Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.
Er wordt dus al veel gedaan, maar we willen graag dat Burgerschapsvorming een vaste en structurele plek in het curriculum krijgt en dat hier gedurende de schoolloopbaan van onze leerlingen planmatig aan gewerkt wordt.
In schooljaar 2023-2024 onderzoeken we de diverse aanbieders/mogelijkheden en stemmen we als team af over het aanbod. Het jaar daarna heeft Burgerschapsvorming een vaste plek op de jaarkalender.
Verder zijn ook nog de volgende doelen in het schoolplan opgenomen:
De bekwaamheden van het personeel
Ons schoolbestuur, Talent voor opvang en onderwijs, ziet naar het verder professionaliseren van de organisatie, waarbij het nemen van eigen initiatief en verantwoordelijkheid, maar ook het afleggen van rekenschap over behaalde prestaties, de gewoonste zaak van de wereld zijn, als vanzelfsprekend.
Het is van belang dat personeelsleden en leidinggevenden regelmatig met elkaar in gesprek zijn over het primaire proces. Het individuele handelen van de personeelsleden is hierbij een belangrijk gespreksonderwerp. De gesprekkencyclus start met een Talentgesprek. In dat gesprek verkennen het personeelslid en diens leidinggevende de ambities en de wensen van het personeelslid, uiteraard gelinkt aan de doelstellingen van de school en die van Talent. Uit het Talentgesprek vloeit een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) voort. Via een voortgangsgesprek en een resultaatgesprek laat het personeelslid zien wat het effect is van zijn of haar POP. Daarna start er een nieuw Talentgesprek en ontwikkelt het personeelslid zich op een ander gebied. Ook via scholingstrajecten binnen de eigen school of de eigen Talentacademie wordt aandacht besteed aan de professionalisering van leerkrachten.
Kwaliteitscriteria
De overheid heeft kwaliteitscriteria, de zogenaamde referentieniveaus opgesteld. Uiteraard gebruiken we ook onze eigen criteria, die zijn gebaseerd op onze visie en ambities. De leerkracht stemt de activiteiten af op de ontwikkeling van het kind. Regelmatig controleert de onderwijsinspectie onze manier van lesgeven. Wanneer nodig worden aandachtspunten opgesteld om het onderwijs te verbeteren. De inspectierapporten zijn op internet na te lezen.
Kinderen ontwikkelen zich volgens bepaalde ontwikkelingsfasen. De ontwikkelingsfasen vormen voor ons het uitgangspunt bij de begeleiding. De startsituatie van kinderen kan onderling verschillen. Dat betekent dat we ons onderwijsaanbod daarop moeten afstemmen om kinderen zo optimaal mogelijk te begeleiden en te stimuleren.