RKB Ter Does

Schoollaan 4 2355 BS Hoogmade

  • Hier werken de kinderen en houden we vieringen.
  • De werkplek voor groep 1/2.
  • Hier leren en werken onze oudste kinderen.
  • In de pauzes spelen de kinderen op ons uitdagende schoolplein.
  • Ons moderne gebouw met zonnepanelen is volledig klimaatneutraal.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van leerlingen worden dagelijks nauwkeurig gevolgd. Het dagelijks werk, observaties en gesprekken met kinderen geven leerkrachten inzicht in waar kinderen staan in hun ontwikkeling. Deze informatie gebruiken we om het onderwijsaanbod vorm te geven. We toetsen kinderen met methodetoetsen en de Cito-toetsen van het leerlingvolgsysteem. Daarmee volgen we de kinderen op langere termijn. Met behulp van vaardigheidsscores kunnen we beoordelen of een kind voldoende in zijn/haar ontwikkeling is gegroeid. We hanteren schoolbrede  groepsdoelen en streefdoelen, opdat we de kwaliteit van ons onderwijs steeds verbeteren. We kijken kritisch naar alle toetsen: toetsen om het toetsen doen we niet op ter Does.

Al deze gegevens geven sturing aan het handelen van de leerkracht en bepalen het leerstofaanbod. Tussenresultaten worden twee keer per schooljaar besproken door de leerkracht, de intern begeleider en de directeur. Daarnaast overleggen leerkrachten dagelijks met elkaar en waar nodig met de intern begeleider, vakspecialisten, schoolpedagoog of directeur over vorderingen en het welbevinden van de leerlingen. Waar nodig wordt extra ondersteuning ingezet.

Wij nemen de volgende Cito-leerlingvolgsysteemtoetsen af:
groep 3: DMT, AVI, spelling, rekenen  (midden/eind);
groep 4: DMT, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind);
groep 5: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind);
groep 6: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen (midden/eind);
groep 7: DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen, spelling werkwoorden (midden/eind);

groep 8: B-toets in het najaar (DMT op indicatie, AVI, spelling, rekenen, begrijpend lezen, spelling werkwoorden) en de landelijke doorstroomtoets in februari (lezen, taalverzorging, schrijven, rekenen, wereldoriëntatie).

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meeste kinderen van de basisschool ter Does bezoeken scholen voor voortgezet onderwijs in Leiderdorp of Leiden. Een enkeling gaat naar Alphen aan den Rijn. Ook voor het middelbaar, hoger en universitair onderwijs kunnen leerlingen in Leiden terecht.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid is een randvoorwaarde om tot leren, ontwikkeling en groei te komen. Veiligheid zien we terug binnen het team, in de manier waarop kinderen met elkaar omgaan en in de wijze waarop we als school samenwerken met ouders. We bieden de kinderen veiligheid door te werken met heldere afspraken, zowel in de klas, in het gebouw als op het plein. Coöperatief werken garandeert dat de kinderen vanaf hun eerste schooldag vertrouwd zijn met de uitgangspunten van samen leren. Dit leidt tot wederzijds respect tussen leerlingen. Een veilige sfeer bereiken we ook door onze sociale en preventieve interventie. In onze samenwerking met ouders gaan we uit van wederzijds vertrouwen. Er is veel contact met ouders en de lijnen zijn kort.

Plezier is belangrijk op ter Does. Kinderen leren met plezier. We vieren successen. Plezier komt terug in alle vakken. Het plezier dat wij hebben met de kinderen delen we met ouders. Ouders zijn welkom in de school. We vieren gezamenlijk (leerkrachten, kinderen en ouders/familie) de belangrijke momenten in het jaar en in de schoolcarrière van een kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerken
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven