Basisschool De Biezen

Kraailandhof 1 3828 JN Hoogland

  • Schoolfoto van Basisschool De Biezen
  • Schoolfoto van Basisschool De Biezen
  • Schoolfoto van Basisschool De Biezen
  • Schoolfoto van Basisschool De Biezen
  • Schoolfoto van Basisschool De Biezen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij vinden belangrijk om de ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Dit doen wij dagelijks in de klas door observaties en door de afname van methodetoetsen. Twee keer per jaar, in januari en in juni meten wij ons onderwijs door middel van toetsen van Cito. Met deze toetsen reflecteren wij op ons onderwijs. Op basis van de resultaten stellen we doelen voor de volgende periode. Dit doen we op groepsniveau en op schoolniveau. In groep 8 meten wij de opbrengsten door middel van de Centrale Eindtoets in groep 8. Ook deze toets gebruiken wij om kritisch naar de kwaliteit van ons onderwijs te kijken. Wij vinden het belangrijk dat u op de hoogte bent van onze resultaten en wat deze resultaten betekenen voor ons onderwijs.     

Rekenen  

Net als afgelopen schooljaar, hebben wij ook dit schooljaar ingezet op de ondersteuning voor leerlingen met hiaten in hun rekenontwikkeling, in de groep en buiten de groep. We zien in de rekenresultaten van de Citotoets dat er minder leerlingen op niveau IV en V scoren. Dat is een mooie ontwikkeling. Bij de Centrale Eindtoets zien we een groei ten op zichten van vorig schooljaar. Helaas scoren we net onder het landelijke gemiddelde. Ook komend schooljaar is het verbeteren van het rekenonderwijs een belangrijk speerpunt. Ook gaan wij werken met nieuwste versie van de rekenmethode Wereld in Getallen. Hierbij worden wij begeleid bij de invoering, zodat we in alle groepen het rekenonderwijs bieden wat de leerlingen nodig hebben.  

Spelling  

Bij spelling zien we in alle groepen wederom een mooie groei en hebben boven ons ambitieniveau gescoord. We zien dat het verschil tussen de niveaus kleiner is geworden. Hierdoor kan de leerkracht nog gerichter instructie geven. Deze resultaten zien we ook terug bij de Centrale Eindtoets.   

Begrijpend lezen  

Bij begrijpend lezen hebben alle groepen, met uitzondering van één groep, het ambitieniveau behaald. Komend schooljaar willen we deze groei nog verder doormaken door op meer momenten dan alleen tijdens Nieuwsbegrip-lessen, aandacht te hebben voor begrijpend lezen, bijvoorbeeld tijdens Da Vinci. Het hebben van veel algemene kennis en verschillende soorten teksten lezen draagt bij aan een beter leesbegrip.      Technisch lezen   Alle groepen hebben voor technisch lezen het ambitieniveau behaald. Naast dat we in én buiten de groep extra met leerlingen hebben geoefend met lezen, hebben we veel geïnvesteerd in leesmotivatie. We vinden het belangrijk dat kinderen lezen leuk gaan vinden. We zien dit terug in onze resultaten en zullen komend schooljaar verder gaan met deze aanpak.     

Algemene conclusie  

We zijn trots op de groei van begrijpend lezen, spelling en technisch lezen en gaan als team onderzoeken hoe we ons onderwijs hierin nog beter kunnen ontwikkelen. Rekenen is een aandachtspunt voor ons als school. Zoals eerder aangegeven, gaan wij komend schooljaar over op een nieuwe rekenmethode. Als team worden wij hierin getraind om op de juiste manier hier les in te geven. 

Het komende schooljaar ligt de focus op de volgende ontwikkeldoelen:

Verbeteren rekenresultaten

Vergroten van leesmotivatie en verdieping van rijke teksten

Doorgaande lijn in ontdekkend, spelend en bewegend leren

Ontwikkeling richting een lerende organisatie

Vergroten van betrokkenheid en verbeteren van het zelfstandig werken. 

Deze ontwikkeldoelen zullen komend schooljaar in teammomenten en studiedagen aan bod komen en worden in ons meerjarenplan, het schoolplan beschreven. Wij zullen u op de hoogte blijven houden van deze ontwikkelingen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de leerlingen goed te kunnen ondersteunen is signalering nodig. Signalering is de eerste stap in het aanbieden van ondersteuning. Signalering is onder meer mogelijk op basis van het meten en vergelijken van leerprestaties en gedrag. Het meten en vergelijken van leerprestaties is nodig om per leerling en per groep te bekijken hoe het leer- en ontwikkelingsproces verloopt. Hiervoor gebruiken wij observaties zowel systematisch als ongepland, methodegebonden toetsen en niet-methodegebonden toetsen, waaronder Cito Leerling in Beeld. De intern begeleider bewaakt het proces van signalering/toetsing en de daaruit voortvloeiende aanpak voor de daarop volgende periode. 

Alle bovenstaande genoemde opbrengsten, onderwijsbehoeften en stimulerende en belemmerende factoren worden bijgehouden in Leeruniek (groep 3 t/m 8) en Mijn Kleutergroep (groep 1/2). Twee maal per jaar vindt er een uitgebreid evaluatiemoment plaats en wordt de aanpak voor de daarop volgende periode herijkt. De analyse van de schoolbrede tussenopbrengsten en de aanpak die daaruit voortvloeit wordt met ouders gedeeld via de nieuwsbrief. De individuele opbrengsten worden met ouders besproken tijdens de rapportgesprekken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt bepaald in overleg met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8 en de intern begeleider. Bij het bepalen van het advies wordt, naast de rapportgegevens en de werkhouding van het kind, gekeken naar het leerlingvolgsysteem van cito.  In twijfelgevallen kan een individueel aanvullend onderzoek (drempelonderzoek) plaatsvinden.  

Aan het eind van groep 7 krijgen de kinderen een voorlopig advies. Dit advies bestaat meestal uit meerdere niveaus. In groep 8 volgt eind januari/begin februari een definitief advies. Dit advies bestaat meestal uit één niveau.  

Ouders maken samen met hun kind een schoolkeuze. Het inschrijfformulier voor de school naar keuze wordt, samen met een onderwijskundig rapport, door ons naar deze school verstuurd. Na aanmelding volgt er een warme overdracht tussen de VO-school en de leerkracht van groep 8. 

Jaarlijks evalueren we samen met de brugklascoördinatoren de adviezen van de voorgaande twee jaren. Tevens ontvangen we van de scholen voor voortgezet onderwijs de rapportgegevens van onze ex-leerlingen.

BaVo Eemland is een overlegorgaan voor basisonderwijs en voortgezet onderwijs in de regio Eemland. In dit orgaan worden afspraken gemaakt over de overgang van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs in de regio Eemland. Met name is het een adviesorgaan dat verschillende andere facetten adviseert, daarbij kunt u denken de PO-kamer en VO-kamer. Ook kunnen problemen aangaande de overgang waar deelnemende scholen tegenaan lopen hier voorgelegd worden. KPOA maakt onderdeel uit van het BaVo en hanteert de afspraken die in het overlegorgaan zijn gemaakt over de overgang van basisonderwijs naar het VO. Onderdelen van de overdracht zijn de koude en de warme overdracht. De koude overdracht is ‘het kind op papier’ dit bestaat uit het aanmeldformulier, het onderwijskundig rapport (OKR), toets gegevens, verklaringen en zo nodig aanvullende informatie dat de basisschool samenstelt. Dit pakket wordt door middel van digitale uitwisseling genaamd OSO aan de VO school toegestuurd. Ouders tekenen vooraf voor inzage van het onderwijskundig rapport.

Naast de koude overdracht is er voor alle leerlingen ook een warme overdracht. In het kader van de warme overdracht vinden leerling besprekingen plaats tussen de scholen voor voortgezet onderwijs en de basisscholen. In dit gesprek staan onderstaande onderwerpen centraal:

·       Speciale aspecten van de begeleiding die in de brugklas zouden moeten worden voortgezet.

·       De beste keuze van de soort brugklas.

·       Belemmerende en stimulerende factoren om tot leren te komen

Vanuit het VO komen burgklascoördinatoren, afdelingsleiders en/of mentoren naar de basisschool. Van de basisschool zijn naast de groep 8-leerkracht soms ook de intern begeleider en de (adjunct-) directeur aanwezig. “Het schooladvies is immers niet het advies van een groep 8-leerkracht alleen, het is een breed gedragen advies, dat iedere betrokkene vanuit de basisschool vanuit zijn eigen verantwoordelijkheid kan motiveren. Het schooladvies is leidend bij de toelating tot het VO. Alle leerlingen op de basisschool maken een verplichte eindtoets voor taal en rekenen. Het resultaat van deze toets is een aanvulling op het advies van de basisschool. Indien het resultaat van het schooladvies sterk afwijkt van het resultaat van de eindtoets dan heroverweegt de school haar advies. Dat  gebeurt alleen in het geval van een positieve groei, niet als de groei negatief is. Ouders worden hierover geïnformeerd. De procedure die door De Biezen wordt gevolgd voor de overgang van het basis- naar het voortgezet onderwijs staat beschreven in een protocol. Deze is te vinden op onze website. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat het sociale klimaat binnen de school goed is. Een kind dat lekker in zijn of haar vel zit, komt beter tot leren. Om dit goed te houden werken wij volgens de methode van Kanjertraining. Deze training bestaat uit lessen met bijbehorende oefeningen. Ze zijn gericht op een toename van welbevinden en zelfwaardering en op de afname van probleemgedrag of negatieve gevoelens. Kinderen leren zich op een positieve manier te handhaven in sociale situaties.  

Met de Kanjertraining streven we de volgende doelen na:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas.
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen.
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten.
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen.
  • Leren om verantwoordelijkheid te nemen.
  • Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Wederzijds respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven