Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school is een school met een jaargroepensysteem, over het algemeen ingericht op leeftijd. Afhankelijk van de leerbehoefte en doorstroom aantallen maken we een combinatiegroep als we denken dat dit bevordelijk is voor de kwaliteit van ons onderwijs. Binnen de groepen wordt rekening gehouden met verschillen in belangstelling (bv. bij het werken in hoeken, het maken van keuze-opdrachten), tempo (sommige kinderen maken alleen de minimumstof) en niveau (bij de verwerking is er meestal sprake van basisstof, mogelijkheden tot herhaling en verdieping). Soms volgen kinderen voor bepaalde vakken een aangepast programma, dit kan zijn voor kinderen die nog niet aan de voorwaarden voor de reguliere lesstof voldoen of voor kinderen die de doelen van de lesstof al beheersen. Binnen onze zaakvakkenmethode, waarbij we in thema's werken en de verschillende zaakvakken aan elkaar koppelen, wordt er soms groepsdoorbrekend gewerkt per twee leerjaren bij het maken van zogenaamde themawerkstukken. Ook worden kinderen uit de andere leerjaren betrokken bij de presentaties van het thema.
In de kleutergroepen wordt er vanuit spelgerichte thema’s gewerkt. De kinderen leren al spelend (rollenspel) de wereld kennen en begrijpen. Er wordt gewerkt vanuit ‘een probleem’ waarbij de kinderen een oplossing leren bedenken door onderzoekend en ontwerpend leren. In een gesprek met de kinderen wordt een ontwerp voor de speelhoek gemaakt en dit wordt vervolgens in de werkplaats gemaakt. Daarna kan er mee gespeeld worden. Binnen dit thema wordt er gedifferentieerd gewerkt aan doelen en de ontwikkelingslijnen.
De hierboven genoemde tijden zijn een indicatie, de onderwijstijd per vakgebied wordt in de praktijk afgestemd op de leerbehoeften van de groep.
Wij gebruiken de volgende methodes:
Veilig leren lezen (groep 3), Estafette (groep 4) en Karakter (groep 5 t/m 8) (Lezen: technisch lezen), Nieuwsbegrip (Lezen: begrijpend lezen), De wereld in getallen 5 (Rekenen), STAAL (Taal: taalbeschouwing/woordenschat en spelling/grammatica), Da Vinci (wereldoriëntatie), Groove me (Engels), Pennenstreken 2 (schrijven).
Om de zorgplicht te kunnen waarmaken en alle leerlingen een passend aanbod te kunnen bieden, werken wij samen in een samenwerkingsverband: SWV de Eem. Op De Biezen werken wij met een schoolondersteuningsplan. In dit plan staat beschreven welke basisondersteuning wij bieden. Daarnaast is vastgelegd hoe de extra ondersteuning is georganiseerd en hoe het geld wordt besteed. De Biezen werkt vanuit de tien basisbeloften van SWV de Eem. Wij voldoen aan de basisondersteuning. De school hanteert een interne ondersteuningsstructuur met duidelijk belegde taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Stimulerende en belemmerende factoren voor de begeleiding van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften binnen de basisondersteuning zijn vastgesteld. Er wordt gewerkt volgens de methode van handelingsgericht werken
Het team van De Biezen is goed in staat om binnen de groepen te differentiëren op het gebied van niveau, hoeveelheid en tempo. Er wordt extra ondersteuning binnen de klas geboden. Wanneer deze ondersteuning niet voldoende resultaat oplevert, kijken we in samenwerking met het samenwerkingsverband welke externe ondersteuning passend en helpend zou zijn. Als wij tot de conclusie komen dat wij, ondanks de ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband, niet aan de onderwijsbehoeften van een leerling kunnen voldoen, dan wordt met de betrokkenen (ouders, leerkrachten, intern begeleider en samenwerkingsverband) bekeken welke vorm van onderwijs beter past bij de leerling. Hetzelfde geldt op het moment dat het gedrag van een leerling ervoor zorgt dat de veiligheid van de leerling zelf, zijn medeleerling en/of de teamleden in het gedrang is. We werken hierbij nauw samen met SWV de Eem en in deze trajecten zal hun ondersteuning en expertise worden ingezet. School, ouders en de onderwijsondersteuner van SWV de Eem bepalen samen welke extra ondersteuning er voor een kind nodig is. De afspraken van de extra ondersteuning worden beschreven in een arrangement.
Het schoolondersteuningsprofiel is terug te vinden op scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog beter te kunnen begeleiden hebben wij voor de komende jaren de volgende ambities geformuleerd:
- Vroegtijdig signaleren van leerproblemen bij het jonge kind door middel van verdieping in het gebruik van observatiemethode Mijn Kleutergroep.
- Kwaliteitskaart signalering meer- en hoogbegaafdheid vaststellen en kwaliteitskaart aanbod meer- en hoogbegaafdheid maken.
- Kwaliteitskaart Ernstige reken- en wiskundeproblemen en diagnostiek (ERWD) implementeren.
- Het vergroten van expertise per vakgebied in de school door middel van focusteams.
- Planmatig bespreken van leerlingen in teamverband, zodat gebruik gemaakt kan worden van elkaars kennis en expertise.
- Het aanbod in de verschillende groepen nog beter op elkaar afstemmen door bijvoorbeeld afspraken te maken over strategiegebruik (één en dezelfde strategie aanbieden).
Deze ambities zijn onderdeel van ons school- en jaarplan.
Intakeprocedure
Een aantal weken voor de start bij ons op school vindt er een intakegesprek plaats. Voorafgaand van dit intakegesprek vullen ouders een vragenlijst in (vragenlijst b + c uit het aanname- en toelatingsbeleid (zie bijlage in scholen op de kaart bij algemeen, aantal leerlingen). Deze vragenlijst wordt besproken tijdens het intakegesprek (intern begeleider en ouders) en na zes weken onderwijs (leerkracht en ouders).
Indien ouders daarvoor toestemming geven, vindt er overdracht plaats met de voorschool. Deze overdracht is meestal schriftelijk. Wij hebben de komende jaren als speerpunt om deze doorgaande lijn, in samenwerking met Dribbel, te verstevigen.