Obs Het Rastholt

Tilber 9 7908 PB Hoogeveen

  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt

Het team

Toelichting van de school

Professioneel team: werken vanuit interne kracht en expertise

De leerkrachten op het Rastholt zijn stuk voor stuk professionals, die het beste uit elk kind willen halen door handelingsgericht te werken. Binnen onze Denk Durf Doe-strategie krijgt elke leerling de ruimte. Hierdoor kunnen de leerkrachten zich concentreren op leerlingen, die dat extra zetje nodig hebben. Overigens zijn deze verschillen in ontwikkeling niet bij alle vaardigheden gelijk. Ieder kind is excellent op zijn of haar gebied en daar houden we als school rekening mee.
We werken met een professioneel onderwijsteam. Teamleden nemen deel aan en/of richten zelflerende netwerken op, om zo het eigen leren en dat van collega's te bevorderen. De schoolorganisatie wordt gezien als een leerwerkplek, waarbij externe partners kunnen worden betrokken. 

Specialisten binnen het onderwijsteam:

  • Intern Begeleider (Kim Kuik)
  • Taalcoördinator (Janine Smit en Annemiek Beuving)
  • Rekenspecialist (Marjolein Dekker)
  • Leescoördinator (Janine Smit)
  • ICT-er (Madelon Palecny)
  • Cultuurcoördinator (Janine Smit)
  • Begaafde leerling (Ingrid Kuijer)
  • Leerkracht Talentklas Theorie (Jacqueline Sybesma)
  • Specialist Formatief Leren (Jarno Zwiers)
  • Vakspecialist Bewegingsonderwijs (Dick Zwiers)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het Rastholt probeert bij ziekte of verlof intern de vervanging te regelen. Lukt dit niet, dan kan er via Stichting Bijeen vervanging worden geregeld (indien er vervanging beschikbaar is).

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Nieuwe leerlingen

Als u informatie over onze school wilt hebben of uw kind wilt inschrijven, dan kunt u contact opnemen met de school. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding in de school. Bij deze afspraak mag uw kind gerust aanwezig zijn. Tijdens de kennismaking krijgt u algemene en onderwijskundige informatie. Tevens ontvangt u een welkomstpakket met informatie over het Rastholt. De kinderen die voor het eerst naar school gaan, worden vooraf thuis bezocht door de groepsleerkracht. De nieuwe kleuters worden in de gelegenheid gesteld een aantal ochtenden op school te komen om aan de school, de klas en de leerkracht te wennen. Als de kleuters vier jaar zijn, mogen ze naar de basisschool. De leerkracht gaat ook op huisbezoek bij nieuwe leerlingen in hogere groepen.

Onderwijsaanbod

Het Rastholt is een school met ruimte voor ideeën van de leerling. In de onderbouw komt dit aspect naar voren tijdens het werken met ontwikkelingsmateriaal en bij het spel in de gymzaal en op het speelplein. De kinderen kunnen zelf keuzes maken en daarin hun eigen ideeën vormgeven. Het zelf keuzes maken wordt gevoed door een rijke leeromgeving waarin spel- en taalhoeken, een thema-wisselhoek en een hoek gericht op Digitale Geletterdheid zijn. De hoeken worden steeds onder de aandacht van de kinderen gebracht via de zogenaamde hoekstimulans. Dit gebeurt ook in de motivatiekring van de speelwerkles. Daarnaast wordt er gewerkt met een weektaak. Kinderen moeten leren dat er ook ‘eisen’ worden gesteld. Naast de weektaak hebben de kinderen ruimte voor eigen keuzes, waarbij de leerkracht zorgt voor een rijke leeromgeving met differentiatie.

De meeste aandacht in de groepen 3, 4 en 5 gaat uit naar het aanleren en beheersen van lezen, schrijven, taal en rekenen. Zonder goede (basis)kennis van deze vier vakken zullen de leerlingen veel moeilijkheden ondervinden. We besteden ook tijd aan het leren communiceren en het goed luisteren naar anderen.              

Taal
Voor taal hebben wij een doorlopende lijn voor de hele school. De gebruikte, kerndoel dekkende methodes zijn: Kleuteruniversiteit, Leerlijnen ParnasSys, Veilig Leren Lezen, Taal Actief, Taal op Maat en Spelling op Maat.    

In de onderbouwgroepen werken wij met thema's vanuit de methode Kleuteruniversiteit en vanuit tussendoelen en leerlijnen. De leerlingen worden planmatig gevolgd. Door de leerlingen goed te volgen, worden zij zo goed en zo breed mogelijk begeleid in hun eigen ontwikkeling. Tijdens het thema staat een prentenboek centraal. Taal heeft daarbij een centrale rol. Het prentenboek is een rode draad en ondersteunt het aanbod aan nieuwe woorden. Drie keer per week wordt er met de methode Fonemisch Bewustzijn gewerkt, een voorbereiding op het technisch lezen.

Voor de woordenschatlijn werken alle groepen met een taalmuur in het klaslokaal. Door het werken met de taalmuur maken de leerlingen kennis met de taal en woorden die in de methode of het prentenboek worden gebruikt. Aan de hand van een vast stappenplan worden de woorden aangeboden.     

Begrijpend  lezen  
Voor begrijpend lezen werken we met de methodes Taal op Maat, Nieuwsbegrip XL en met Junior Einstein; een breed aanbod om zo tegemoet te komen aan de verschillende strategieën en vraagstellingen die terugkomen in de toetsen rondom Begrijpend Lezen. Daarnaast wordt Bijeen-breed begrijpend lezen onder de loep genomen vanuit leesmotivatie en leesbeleving. 

Rekenen  
Het rekenen heeft in de laatste jaren grote veranderingen ondergaan. Natuurlijk worden er nog steeds rijtjes sommen geoefend (het bekende optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen). Maar er wordt ook veel tijd besteed aan het inzichtelijk rekenen. We werken met de kerndoel dekkende methode ‘Wereld in getallen, versie 5' in combinatie met Snappet. Ondersteunend wordt in alle groepen gebruik gemaakt van Met Sprongen Vooruit. Voor groep 1 en 2 werken we met Kleuteruniversiteit en volgen we de leerlijnen van ParnasSys. Daarnaast zetten wij in de groepen 3 t/m 8 Bareka in om zo het stapelen van kennis en vaardigheden te vergroten aan de hand van een gevisualiseerd 'Rekenmuurtje’.

Zaakvakken  
Vanaf groep 3 komen de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs aan bod. Hierbij maken we gebruik van de (deels) digitale methode Zaken. De verwerking is met behulp van werkboeken. Daarnaast kijken we in alle groepen verschillende tv-programma's (zoals 'het Jeugdjournaal' en 'de Buitendienst') als extra ondersteuning.   

Engels
Voor Engels gebruiken we in alle groepen de digitale methode Blink Engels. We richten ons op het ontwikkelen van vaardigheden, waarmee de leerlingen deze taal op een eenvoudig niveau kunnen gebruiken als communicatiemiddel. Verder leren de kinderen de rol die de Engelse taal speelt in de Nederlandse samenleving (internationaal communicatiemiddel). Dit doen we aan de hand van actuele liedjes.

Verkeer
Voor Verkeer hebben we de volgende doelstelling: het onderwijs in het verkeer is erop gericht dat de leerlingen kennis, inzicht en vaardigheden verwerven als consument en als deelnemer aan het verkeer en groepsprocessen. We werken thematisch aan verkeer. We hanteren een doorgaande lijn vanuit het onderwijsaanbod van Veilig Verkeer Nederland. Verder zijn we als school in het bezit van het Drents Verkeersveiligheidslabel (DVL). Op het Rastholt vinden wij het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor verkeerseducatie en een veilige schoolomgeving. Er worden elk jaar diverse verkeersactiviteiten georganiseerd voor alle groepen, afgestemd op de leeftijd van de kinderen en het lesprogramma dat ze volgen. Een verkeerswerkgroep overlegt hierover en de verkeersouders verzorgen de informatie richting de school, ouders en kinderen.  

Expressie
Expressievakken zijn er door de hele school. U moet hierbij denken aan tekenen, handvaardigheid, muziek en drama. Ook bij deze vakken willen we de talenten van onze leerlingen laten opbloeien. De focus voor de komende jaren ligt voornamelijk op het muziekonderwijs. Hierbij maken we gebruik van de methode 123ZING. Deze methode ondersteunt ook bij lessen rondom Drama en Dans.

Digitale Geletterdheid m.b.v. Basicly
Op Het Rastholt richten we ons actief op het aanbieden van Digitale Geletterdheid. Naast de inzet van Chromebooks, tablets en iPads voor de verwerking van de basisvakken (zoals rekenen, taal en spelling), bieden wij lessen vanuit Basicly aan. Met Basicly leren leerlingen kritisch kijken naar de digitale wereld om hen heen. Ze ervaren aan de hand van interactieve werkvormen en video wat technologie en media voor hen kan betekenen. Maar ook welke gevaren daaraan verbonden zijn. 

Gymnastiek  
De gymlessen worden gegeven in de sporthal ‘Trasselt’. De lessen worden op maandag gegeven door de eigen leerkracht en op woensdag door de vakleerkracht Dick Zwiers. Op het Rastholt zijn alle leerkrachten in het bezit van een gymbevoegdheid.    

De groepen 1 en 2 hebben dagelijks spel en beweging. De lessen zijn buiten, in het speellokaal of in de sporthal. De kinderen hebben gymschoenen nodig (geen zwarte zool, graag met klittenband) die op school blijven. Gymkleren mogen, maar zijn niet verplicht. De gymtassen worden voor elke vakantie meegegeven naar huis. Op woensdag krijgt ook groep 1/2 gymnastiek van de vakleerkracht in het speellokaal. 

De groepen 3 t/m 8 krijgen twee keer per week (maandag en woensdag) gymnastiek. De vakleerkracht werkt aan de hand van een vakwerkplan aan een opbouwende lijn voor gymnastiekonderwijs. Er is een samenwerking tussen de gymleerkracht en de groepsleerkracht. Zij stemmen het gymonderwijs op elkaar af.

Het Rastholt stimuleert leerlingen op een gezonde leefstijl. We zijn in het bezit van het themacertificaat Bewegen &Sport (Gezonde school) tot juni 2025.  

Techniek  
Techniekonderwijs maakt steeds meer deel uit van ons totale onderwijs. Op het Rastholt werken we met een techniekkar, waarbinnen de doorgaande leerlijn van techniek valt d.m.v. de inzet van techniekkaarten. Bij de lessen maken we gebruik van ondersteuning vanuit ouders. De leerlingen uit de groepen 7 en 8 krijgen meerdere technieklessen vanuit het Voortgezet Onderwijs. Vanuit Bijeen werken we met een techniekbeleidsplan.

Actief burgerschap, sociale en emotionele ontwikkeling 
De school staat midden in de samenleving, alleen al door de kinderen. Daar ondervinden ze rechtstreeks de invloed van maatschappelijke ontwikkelingen. Kinderen leren op school om te gaan met verschillen en overeenkomsten en samenwerken met anderen op basis van gelijkheid. Het Rastholt biedt bv. gastlessen, leerlingenzorg en gezamenlijke acties om gemeenschappelijke belangen te ervaren. Hierbij kunt u denken aan de gezamenlijke Sponsorloop (om geld voor school in te zamelen), maar ook aan de activiteiten in het Voedselbosje en rondom Ondernemend Leren, waarbij ouders/verzorgers, opa's en oma's, buurtbewoners etc. worden betrokken. Ook in de klas wordt er dagelijks aandacht besteed aan Burgerschap, bijv. door de inzet van De Dag Vandaag, lessen vanuit de Zaakvakken en Kiva en door te praten over het nieuws vanuit het Jeugdjournaal. 

Onder sociale competenties vallen de vaardigheden zelfstandigheid, omgaan met emoties, samenwerken, zelfredzaamheid, omgaan met conflicten, zelfsturing, omgaan met verschillen, democratisch handelen, sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid en moreel kunnen oordelen.   

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het ondernemend leren is op het Rastholt geïntegreerd binnen de onderwijstijd. Activiteiten vinden plaats in de klas, in het Kinderkooklokaal en in het buitenlokaal 'Het Voedselbosje'. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het ondernemend leren is op het Rastholt geïntegreerd binnen de onderwijstijd. Activiteiten vinden plaats in de klas, in het Kinderkooklokaal en in het buitenlokaal 'Het Voedselbosje'. 

 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Juiste ondersteuning voor het kind
Het Rastholt heeft meerdere gediplomeerde specialisten binnen het team. Hierdoor kunnen alle leerlingen gerichte en/of afgestemde ondersteuning krijgen. We werken vooral effectief door het geven van korte instructie en ons met name te richten op differentiatie, feedback/reflectie en (individuele) onderwijsgesprekken. 

Ononderbroken ontwikkeling
Voor een goede ontwikkeling van de leerlingen vinden we de basisvaardigheden taal, lezen, rekenen en schrijven erg belangrijk. Hieraan wordt veel tijd en aandacht besteed. Beginnend in de groepen 1 en 2 is er veel aandacht voor de taalontwikkeling, onder andere in de kring, het aanbod van de methode Kleuteruniversiteit in de hoeken en door de aanwezige ontwikkelingsmaterialen. Ook zijn er activiteiten die voorbereiden op lezen, schrijven en rekenen. Natuurlijk is het belangrijk dat de ontwikkeling van de leerlingen zonder problemen verloopt. Wanneer dat niet het geval is, moeten de problemen zo spoedig mogelijk opgespoord en verholpen worden. Daarom is het nodig de leerlingen te observeren en te toetsen. We gaan hierbij uit van de leerlijnen van ParnasSys.

In de groepen 1 en 2 wordt bijgehouden hoe de ontwikkeling verloopt op het gebied van taal, rekenen, spel en motoriek. Ook wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling geobserveerd. We gaan uit van tussendoelen en leerlijnen. Daarnaast hanteren wij thema’s uit de methode Kleuteruniversiteit, werken we met de rekenmethode Met Sprongen Vooruit en zijn wij een KIVA-school (aanbod op sociaal/ emotioneel gebied). Dit bovenstaande sluit goed aan bij het systeem ParnasSys, waar we voor de leerlingadministratie en het leerlingvolgsysteem mee werken.

In de groepen 3 tot en met 8 zijn bij de verschillende leermethodes methode-gebonden toetsen. Daarnaast worden jaarlijks op vaste tijdstippen methode-onafhankelijke toetsen vanuit CITO Leerling in Beeld afgenomen voor (begrijpend en technisch) lezen, rekenen en spelling en taalverzorging. De resultaten van deze methode-onafhankelijke toetsen worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem.

Zodra een leerling wordt ingeschreven op school, wordt een leerlingdossier aangemaakt. Hierin staan de persoonlijke gegevens, de toets- en rapportgegevens, de leerlingenbesprekingen, speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. Het leerlingdossier wordt beheerd door de groepsleerkracht. We gaan uit van de leerlijnen en de referentiekaders. Op het Rastholt werken we met CITO Leerling in Beeld en volgen we de toetskalender vanuit deze aanbieder. Alle resultaten van de leerling komt het in het (digitaal) zorgdossier. Zo zijn we in staat meerdere jaren kritisch te bekijken en trends te ontdekken.

We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Wij werken opbrengstgericht en vergelijken de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij en geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven. In het School Ondersteuningsprofiel staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning.

Zicht op zorg
Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht met instructiekaarten. N.a.v. de groepsanalyse (op basis van resultaten van methodetoetsen, Cito-toetsen en observaties) stelt de leerkracht de instructiekaart op en verwerkt deze in de dagplanning en bijbehorende begeleidingstabel. De begeleidingstabel wordt dagelijks afgestemd en ingevuld n.a.v. opbrengsten vanuit de klas (observaties, (formatieve) toetsen, gesprekjes, etc.) De instructiekaart wordt twee keer per jaar opgesteld (in februari en juni/juli). De leraren stemmen hun instructie, het aanbod, de verwerking en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de leerlingen in een groep. De (gedifferentieerde) instructie wordt gegeven aan de hand van het model Expliciete Directe Instructie (EDI). We volgen de zorg planmatig en hebben een jaarplanning voor de zorg. Twee keer per jaar organiseren wij speeddates met de specialisten in het team, presenteren de leerkrachten de groepsopbrengsten en presenteert de Intern Begeleider de schoolresultaten. Samen brainstormen we over het verbeteren en optimaliseren van de kwaliteit van het individu, groep en school. In het Schoolondersteuningsprofiel brengen we de zorg in kaart.

Zorgstructuur
Planmatig volgen van de zorg. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend, maar formeel gebeurt dit bij de groepsbesprekingen (3 keer per jaar). Tijdens de groepsbesprekingen komen aan de orde: de ontwikkeling van de groep als geheel (en het leerkrachtgedrag) en de ontwikkeling van individuele leerlingen. We hanteren een toetskalender en een zorgjaarplanning.

De zorgbesprekingen worden gevoerd aan de hand van een agenda en geleid door de Intern Begeleider. Met betrekking tot de individuele leerlingen wordt besproken waar de ontwikkeling (waarom) stagneert en wat de interventies (kunnen) zijn om de achterstand te verhelpen

Passend onderwijs
Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs. In beginsel zijn wij het eens met de stelling, dat zo veel mogelijk kinderen regulier primair onderwijs moeten kunnen volgen. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. In ons schoolondersteuningsprofiel hebben we beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven.

Speciale zorg
We proberen optimale zorg voor alle leerlingen te geven. Dit gebeurt in eerste instantie binnen de groep. Indien gewenst kan school gebruik maken van ambulante begeleiding van het samenwerkingsverband SWV PO 2203. De basisscholen maken hun doelen op grond van uitgangspunten in de school, het bevoegd gezag en het ondersteuningsplan SWV PO 2203. Het gaat erom een veilig ontwikkelings- en leerklimaat te creëren voor de leerlingen. Uitgangspunt hierbij is het handelingsgericht werken. Deze professionele kwaliteit veronderstellen we bij alle leerkrachten; het is de verantwoording van de directie om deze kwaliteit in de school tot stand te brengen en te bewaken. Desondanks kan het gebeuren dat de geboden onderwijskwaliteit niet bij alle leerlingen tot het gewenste resultaat leidt. We onderscheiden de volgende stappen:

  1. De groepsleerkracht neemt verantwoorde beslissingen op grond van observatiegegevens, aangevuld met de analyse van toetsgegevens.
  2. Bij gesignaleerde problemen geeft de groepsleerkracht extra aandacht en/of ondersteuning. Dit wordt beschreven in het groepsplan.
  3. Als de groepsleerkracht constateert dat oplossingen niet werken, vraagt deze ondersteuning bij de intern begeleider en/of directeur. Bij hardnekkige problemen wordt een specifiek plan opgesteld.
  4. Als de intern begeleider constateert dat binnen de school geen passende oplossing voor handen is kan advies worden gevraagd bij de Commissie Arrangeren. Het advies kan leiden tot een observatie en/of onderzoek van een schoolondersteuner of orthopedagoog. De leerkracht en/of intern begeleider wordt ondersteund om hun leerlingen op de basisschool van passend onderwijs te voorzien. De ondersteuningsvraag kan de mogelijkheden van de school overstijgen of meer kosten met zich meebrengen dan de normbekostiging van plaatsing in het speciaal basisonderwijs. In dat geval kan de Commissie Arrangeren het dossier aanbieden aan de Commissie Toewijzing.
  5. De Commissie Toewijzing beslist over plaatsing in het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Bij een positieve toewijzing melden de ouders hun kind aan bij een school voor speciaal (basis) onderwijs.

Leerlingbegeleiding
Zorgbreedte vinden we op het Rastholt belangrijk. Moeilijkheden met leren en andere problemen worden in de meeste gevallen door de leerkracht als eerste opgemerkt. Dit resulteert dan in een ‘kindbespreking’ tijdens de zorgvergadering. Ook als ouder kunt u zorgen aangeven.  Thuis zal uw kind zich misschien meer of anders uiten. Signaleert u problemen en heeft u het idee dat ‘de school’ dit niet tijdig signaleert, meldt u het dan aan de groepsleerkracht. De Intern Begeleider heeft regelmatig contact met de groepsleerkrachten. Tijdens besprekingen worden alle leerlingen besproken. Leerlingen met leerproblemen willen we ook een veilige plek bieden. Ook leerlingen met een snellere ontwikkeling bieden we extra mogelijkheden. Tijdens de gesprekken tussen de leerkracht en de Intern Begeleider wordt een plan gemaakt om het kind beter te begeleiden. U wordt als ouder hiervan door de groepsleerkracht op de hoogte gesteld. U dient daar zelf goedkeuring voor te geven.

Schoolmaatschappelijk werk
Problemen op school kunnen samengaan met problemen in de thuissituatie. Daarom is er een schoolmaatschappelijk werker aan het Rastholt verbonden. Hier kunt u terecht als u vragen heeft over de opvoeding van uw kind of als u zich ergens zorgen over maakt. De maatschappelijk werkers kunt u via de Intern Begeleider of de groepsleerkracht benaderen.

Jeugdgezondheidszorg: deskundig en dichtbij
Op de basisschool valt uw kind onder de zorg van de sector Jeugdgezondheidszorg van de GGD Drenthe. De JGZ-medewerkers hebben tijdens de basisschoolperiode een aantal malen contact met uw kind en de ouder(s)/verzorger(s). Het standaardprogramma bestaat uit een onderzoek in groep 2 en in groep 7. Bij het onderzoek wordt een aantal lichamelijke aspecten bekeken en daarnaast wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van uw kind in de brede zin. Per groep kan de inhoud van het onderzoek verschillen. Tijdens het onderzoek worden geen inentingen gegeven. Bij een volledig onderzoek is het gewenst, dat één van de ouders/verzorgers aanwezig is. Van tevoren ontvangen de leerlingen een bericht over de plaats en het tijdstip waarop het onderzoek zal plaatsvinden. Uit het onderzoek kunnen bijzonderheden naar voren komen, waarvoor een verwijzing naar derden (bijvoorbeeld de huisarts), een uitgebreider gesprek of een hercontrole wordt afgesproken. Hercontroles en screenings vinden in principe plaats zonder ouders. Na afloop van het onderzoek bespreekt de JGZ-medewerker de bevindingen die voor het functioneren van uw kind op school van belang zijn met de leerkracht, mits de ouders daarvoor toestemming hebben gegeven. Tot de leeftijd van vier jaar bezoekt u regelmatig met uw kind het consultatiebureau. Als een kind op de basisschool zit neemt het aantal bezoeken af, maar we blijven de groei en ontwikkeling volgen. De jeugdgezondheidszorg van GGD Drenthe geeft advies over gezondheid, ontwikkeling en opvoeding van kinderen van 0-18 jaar.

Het JGZ team, bestaande uit assistent JGZ , jeugdverpleegkundige , jeugdarts en logopedist, helpt u bij vragen over de groei en ontwikkeling van uw kind. Daarnaast hebben wij overleg met de school op het moment dat er zorgen zijn. We werken hierbij samen met de maatschappelijk werker en de intern begeleider. De assistent voert het gezondheidsonderzoek uit bij alle leerlingen in groep 2 en groep 7. Het gezondheidsonderzoek bestaat uit:

  • Het invullen van een vragenlijst via Mijn Kinddossier door ouders
  • Het meten van lengte, gewicht en controle van de ogen en het gehoor van uw kind

Via ons ouderportaal ontvangt u het verzoek om een vragenlijst in te vullen. In dit ouderportaal, welke te benaderen is via www.mijnkinddossier.nl, vindt u ook informatie over de gezondheid, ontwikkeling, groei en opvoeding van uw kind(eren) tot de leeftijd van 12 jaar. Het contact kan ook via mail jgz@ggddrenthe.nl of bellen naar 088-2460246.

Logopedie
De GGD heeft ook zorg voor de spraak-taalontwikkeling. De logopedist voert alleen een logopedische screening uit bij leerlingen in groep 1 en groep 2, aangemeld door ouders of leerkracht (in overleg met ouders). Daarnaast kunnen kinderen uit alle groepen aangemeld worden voor een logopedisch onderzoek.

Op het Rastholt werken we samen met Logopedistpraktijk Kikkert en hebben we een logopedist in school. Kinderen die n.a.v. het logopedisch onderzoek in aanmerking komen voor behandeling, kunnen op die manier in de eigen school een bezoek brengen aan de logopedist. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Door het behouden en inzetten van de interne kracht van het team (en de bijbehorende specialismen) kunnen we actief handelen wat betreft het verzorgen van extra ondersteuningsbehoefte.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorschoolse voorziening en doorgaande lijn jonge kind 

Het Rastholt vindt het samenwerken met voorschoolse voorzieningen van belang. We werken samen met de peuterspeelzaal in de school en de nabijgelegen kinderopvang. De samenwerking met de peuterspeelzaal bestaat uit een regelmatig overleg over het onderwijsaanbod (i.v.m. doorgaande lijnen), het educatief handelen, de zorg en begeleiding en het aansluiten bij gezamenlijke projecten. Op het Rastholt maken we in de groepen 1 en 2 gebruik van de leerlijnen van Parnassys, die (groten)deels aansluiten op de methode ‘Puk en Ko’ (die op de peuterspeelzalen gebruikt wordt). Er is in alle gevallen van plaatsing op de basisschool sprake van een warme overdracht. Met de kinderopvang is ook een warme overdracht. Voor de doorgaande lijn 'Jonge Kind' participeert onze school in het netwerk 'Jonge Kind' om zo de overgang van het voorschoolse naar basisschool te optimaliseren.

Terug naar boven