Obs Het Rastholt

Tilber 9 7908 PB Hoogeveen

  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt
  • Schoolfoto van Obs Het Rastholt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het Rastholt richt zich op duurzaam groen. De resultaten van de afname Centrale Eindtoets 2022-2023 laten zien dat zowel de schoolnormen als de landelijke normen zijn behaald gerelateerd aan het referentieniveau 1F. Op basis van de referentieniveaus 2F/1S scoren we gemiddeld over drie jaren genomen keurig groen. Het Rastholt is enorm trots op de leerlingen en het team. Samen het beste uit elkaar halen is een hoog doel en dat is meer dan gelukt.

Op het Rastholt werken we in groep 8 met de doorstroomtoets van Cito. Het is een meetbaar middel om goed onderwijs te geven en continu te verbeteren waar nodig. Aan de hand van de opbrengsten wordt geanalyseerd waar mogelijke verbeterpunten zitten en wat nog beter vorm gegeven kan worden. Deze verbeterpunten worden opgenomen in het nieuwe schooljaarplan.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Rapporten                                                                                                                             

Tweemaal per jaar krijgen de kinderen een rapport met de schoolresultaten van de afgelopen periode. We werken in alle groepen met beoordelingen (schaal +00000–) i.p.v. cijfers. In het rapport wordt onderscheid gemaakt tussen vak- en vormingsgebieden. Dat betekent dat we naast de leerprestaties van uw kind ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart brengen. Als ouder (in de groepen 3 t/m 8) wordt u voorafgaand van het rapportgesprek geïnformeerd over de toetsresultaten van uw kind. De uitslagen van de verschillende toetsen staan op een inlegvel en wordt aan het rapport toegevoegd. Dit rapport ontvangt u voorafgaand aan het rapportgesprek en wordt tijdens het gesprek besproken. Na het gesprek mag het rapport mee naar huis. Het inlegvel wordt door de leerkracht en de ouder/verzorger ondertekend en blijft op school. Naast de rapportgesprekken in februari en juni, organiseren we in het begin van het schooljaar een extra gespreksronde (de omkeer/startgesprekken). De leerlingen krijgen dan geen rapport mee, maar u wordt wel uitgenodigd voor een startgesprek met de leerkracht van uw kind. Voor de leerlingen (en ouders) van groep 8 is er in november/december een extra gespreksronde. Tijdens deze gesprekken geeft de leerkracht van groep 8 het voorlopig advies voor het Voortgezet Onderwijs. 

Toetsen  

De leerlingen van de groepen 1 t/m 8 worden regelmatig getoetst. Naast methodegebonden toetsen worden ook methode-onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) gebruikt. De resultaten worden overzichtelijk (en deels ook gecategoriseerd) weergegeven en geven de leerkracht goede informatie over de leerstofbeheersing van elk kind. De leerkrachten bespreken de groepsresultaten samen met de Intern Begeleider. Er wordt speciaal aandacht gegeven aan kinderen met (zeer) zwakke of (zeer) goede resultaten. Het meten van de vaardigheden van de kinderen doen wij op vaste, aangekondigde momenten.

Hierbij hanteren wij de volgende toetsen of vragenlijsten:  

Parnassys Leerlijnen, Fonemisch Bewustzijn, Leessignaleringsmomenten, CITO Leerling in Beeld (AVI, DMT, Rekenen, Begrijpend Lezen, Taalverzorging), CITO Doorstroomtoets (voor groep 8), BarekaWMK-vragenlijst leerlingen, KIVA-monitor en Sidi-PO.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang PO-VO

Het Rastholt werkt nauw samen met het Voortgezet Onderwijs (VO). We hanteren de Algemene verwijzingsprocedure PO-VO vanaf het schooljaar 2023/2024.

Wat gaat er veranderen met ingang van schooljaar 2023-2024?

  • De de eindtoets in groep 8 wordt een ‘doorstroomtoets’
  • Er is één week (eind maart 2024) waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school
  • Het tijdpad verandert van het schooladvies en de toets.

Groep 6:
Eind groep 6 introduceren de leerkrachten bij ouders en leerlingen de Plaatsingswijzer VO.

Groep 7:
Ter voorbereiding op groep 8 wordt in mei wordt de informatie over het systeem van VO gedeeld met de ouders van groep 7.
Eind groep 7 ontvangen de leerlingen en hun ouders het 1e brede voorlopige schooladvies VO.

Groep 8:
Leerlingen kunnen in het najaar diverse scholen voor VO bezoeken
Scholen melden zich uiterlijk 15 november 2024 aan voor een doorstroomtoets.
Leerlingen ontvangen in november/december 2024 hun voorlopig schooladvies.
Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
Uiterlijk 15 maart 2024 ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart 2024 van hun school het definitieve schooladvies.
Tussen 25 maart en 31 maart 2024 melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Hoe komt het VO-schooladvies tot stand?

Factoren die meegenomen worden om tot een gedegen VO-schooladvies te komen:
Methode toetsresultaten, Onafhankelijke toetsresultaten (genormeerde toetsen), Plaatsingswijzer VO gr 6, 7 en 8, indien beschikbaar, Eventuele gegeven VO-adviezen door toets instanties, Observatiegegevens, Ontwikkeling van de executieve functies van de leerling (denk aan werkhouding, taakinitiatie, enz), Sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling, Leerling besprekingen met de IB’er, directeur en/of externe partij(en) (bij het tot stand komen van het definitieve schooladvies in maart van groep 8 worden de leerkrachten van de bovenbouw, de intern begeleider en directeur altijd betrokken), In samenspraak met ouders en leerling, bij verschil van mening over het schooladvies tussen school en ouders, geven ouders dit aan op het aanmeldformulier VO.

Hoe om te gaan met het heroverwegen van een hoger schooladvies

Het schooladvies wordt naar boven bijgesteld, als de leerling de doorstroomtoets beter gemaakt heeft dan het in het maart groep 8 gegeven schooladvies van de school. Alleen als een bijstelling van het schooladvies niet in het belang van de leerling wordt geacht, kan de school besluiten het advies niet te wijzigen. Dit besluit moet dan gemotiveerd worden. De handreiking Schooladvisering is al diverse jaren een veelgebruikt document in de schooladviesprocedure. De handreiking schooladvisering wordt geactualiseerd met een afwegingskader, dat scholen kunnen gebruiken bij de bijstelling van het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogische lijn  & Ondernemend en Formatief Leren

Het Ondernemend en Formatief Leren stimuleert de leerling om zelf initiatief te nemen en samen te werken aan een concreet einddoel. Het gaat om actie en het zien van kansen. Het pedagogisch klimaat heeft ook zicht op de creativiteit, de persoonlijke betrokkenheid en zinvolle projecten, die het zelfvertrouwen versterken. Het draagt bij aan het verkrijgen van lef en daagt uit om nieuwe dingen te proberen en dat ‘fouten maken’ een belangrijke stap is om te groeien en te verbeteren. Als een kind zich veilig voelt en goed in zijn vel zit, zal het zich evenwichtiger ontwikkelen en beter gaan presteren. De school heeft een duidelijke rol en zal de voorwaarden daartoe moeten scheppen.

Daarom besteden we op het Rastholt veel aandacht aan:

  • respect hebben voor elkaar op elk gebied
  • rekening houden met elkaar, de ander en de omgeving
  • het accepteren van verschillen in prestaties, meningen, karakter en uiterlijk
  • het zorgen voor een veilige omgeving, zowel opvoedkundig als onderwijskundig
  • het eerlijk en open met elkaar omgaan.

De rol van de leerkracht vinden we hierbij zeer belangrijk. Leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie. We hanteren een positieve benadering als basis. Communicatie krijgt veel aandacht. Vooral het opbouwen van een goede band met ouders door duidelijke communicatie vinden wij belangrijk.

Het Rastholt is als KIVA-school gecertificeerd. KIVA is onze pedagogische onderlegger om zo een rode draad in het aanbod rondom sociaal-emotionele ontwikkeling te bieden. Gezien de groei die Het Rastholt door maakt, vindt het team het belangrijk deze pedagogische doorgaande lijn te blijven borgen.

KIVA en de GOUDEN 7

Een kind moet zich thuis kunnen voelen op onze school en vertrouwen hebben in de leerkrachten. Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan. Daardoor zullen de kinderen zich op alle gebieden moeten ontwikkelen. Onze leerkrachten begeleiden professioneel door gericht te kijken waar de (individuele) ontwikkelingsbehoefte ligt. Het onderwijs is zo ingericht, dat er zoveel mogelijk tegemoet wordt gekomen aan de individuele ontwikkeling van ieder kind. Daarnaast is interactie met andere kinderen essentieel, wat ook een belangrijk onderdeel is tijdens de instructie en het zelfstandig werken. Dit alles is verweven in een positief, pedagogisch klimaat, dat het welbevinden van het kind bevordert. Vanuit deze gedachte werken we aan de Gouden 7, de denkgewoonten om goed te zorgen voor jezelf en voor een ander. Op het Rastholt verweven wij het programma van KiVa met de Gouden 7. Het geheel wordt gezien als een doorgaande lijn in de pedagogische aanpak van het Rastholt en wordt afgestemd op de visie en de missie.

KiVa is een preventief, schoolbreed programma, gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen (groep 1 t/m groep 8). Het programma zet in op positieve groepsvorming, zodat ieder kind met plezier naar school gaat. KiVa is wetenschappelijk bewezen effectief én goedgekeurd door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Met KiVa worden de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen gestimuleerd. Zo verbeteren de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school. Groepsproblemen, zoals pesten, worden met KiVa effectief voorkomen. Hoewel KiVa inhoudelijk vooral in zet op preventie (op het voorkomen van), kent het programma ook curatieve onderdelen waarmee problemen kunnen worden opgelost.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • GOUDEN 7: wederzijds respect
  • KIVA: zijn wie je mag zijn
  • KIVA: eerlijkheid & vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Volop het vertrouwen van de inspectie

Onze school heeft in februari 2020 een schoolbezoek gehad in het kader van het verificatie onderzoek van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft de vier onderdelen als volgt beoordeeld: 

  • Kwaliteitszorg & ambitie ( Kwaliteitszorg): Voldoende
  • Onderwijsproces (Aanbod): Goed
  • Onderwijsproces ( Samenwerking): Goed
  • Onderwijsresultaten (Resultaten): Voldoende

Het rapport van de inspectie is te downloaden via onze website. 

De inspectie heeft geconcludeerd dat de kwaliteit van het onderwijs op onze school wat betreft de onderzochte onderdelen op orde is. Aanbevelingen en daarbij horende bevindingen hebben we meegenomen in het schooljaarplan.

Terug naar boven