Kindcentrum het Koraal

Beukemastraat 44 7906 AN Hoogeveen

  • Schoolfoto van Kindcentrum het Koraal
  • Schoolfoto van Kindcentrum het Koraal

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Opbrengsten
We vinden de kwaliteit van ons onderwijs erg belangrijk. We streven naar zo hoog mogelijke leeropbrengsten voor het kind. Daarbij zien we niet alleen de toetsuitslagen, cito-scores, of het inspectieoordeel als belangrijke opbrengsten. Ook de sfeer op school, het welbevinden van het kind en de totale ontwikkeling van het kind zijn belangrijke items om te betrekken bij het meten van de opbrengsten.

Eindtoetsgegevens
De uitslagen van de afgelopen vier jaar waren:  

2020: geen eindtoets i.v.m. het corona virus.
2021: 529,3 (landelijke gemiddelde: 535)
2022: 534,6 (landelijk gemiddelde 534,8)
2023: 531,5 (landelijk gemiddelde 535,3)  

Wij scoorden de afgelopen jaren onder het landelijk gemiddelde. Verhoudingsgewijs hebben wij kleine groepen 8. Dit heeft als nadeel dat een lage score een sterker effect heeft op het gemiddelde. Onze schoolt levert leerlingen goed af op 1F niveau.
Zo’n 70% van de kinderen krijgt een vmbo-advies. Op grond van de onze populatie , gemiddelde intelligentie en schoolvorderingen is dat ook wat je mag verwachten.  

Op schoolniveau ligt er een opdracht:
We gaan met het didactisch handelen van de leerkrachten aan de slag (Hart van Onderwijs). Door het verder ontwikkelen van IGDI naar EDI, verwachten we betere rekenlessen te kunnen geven. Het activeren en betrekken van leerlingen, de context duidelijk maken, uitleggen van de concepten en het werken met stappenplannen kan verbeterd. Automatiseren: elke dag tenminste 10 minuten, liefst buiten rekenles om.  Basisbewerkingen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen + Rekenfeiten splitsingen, optellen en aftrekken tot 20, tafels en deeltafels + Basisberekeningen tot 100.
Er is meer context nodig. Betekenisvol onderwijs geven en leerlingen "aan" zetten, hoger niveau van betrokkenheid verwachten.
Lat hoger leggen ten aanzien van verwachtingen aan leerlingen.
Focus op cruciale doelen! Als leerkracht de regie pakken. Hier gaan we o.l.v. Parnassys academie mee aan de slag. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Naast de methodetoetsen maakt het Koraal gebruik van de halfjaarlijkse Cito-toetsen in alle klassen. Met deze Cito-toetsen wordt de voortgang in het leren van alle leerlingen bewaakt en waar nodig bijgesteld.Onze school maakt voor afname van de eindtoets in groep 8 gebruik van de digitale CITO-Eindtoets. De uitkomsten van deze eindtoets vergelijken wij met onze schoolnormen en specifiek de ontwikkeling van de leerlingen van groep 8. Op basis van de schoolweging is er bepaald hoeveel leerlingen de referentieniveaus voor Begrijpend Lezen, Taal en Rekenen zouden moeten halen. Dit monitoren we door gebruik te maken van analysedocumenten van MijnSchoolplan. Bij de grafieken die hierna staan vindt u de referentieniveaus 1F en 1S/2F. Het niveau 1F is de grens tussen Praktijkonderwijs en VMBO. Het zou wenselijk zijn dat ieder kind dit haalt, maar de praktijk leert dat er af en toe een leerling is die dit niveau niet haalt. Niveau 1S/2F is de grens tussen VMBO en HAVO. De scores op deze referentieniveaus liggen vrijwel gelijk aan de verwijzingen die we doen naar de verschillende schooltypen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op 30 september 2013 heeft onze schoolbezoek gehad van de inspectie. De inspectie concludeerde dat de kwaliteit van het onderwijs op basisschool Johannes Calvijn (toen nog de naam van de school) op de onderzochte onderdelen op orde is. Uit het onderzoek is gebleken dat de school op die gebieden geen tekortkomingen kent. Om die reden wordt het reeds aan de school toegekende basisarrangement gehandhaafd. Zie ook www.onderwijsinspectie.nl of www.scholenopdekaart.nl.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij merken dat onze leerlingen gebaat zijn bij duidelijkheid, consequent handelen en structuur. We richten onze organisatie dusdanig in dat we zoveel mogelijk tegemoet kunnen komen aan deze behoeften. In de klassen wordt er gewerkt met de Kanjertraining. We spreken leerlingen aan op hun gedrag en doen dit in de kanjertaal. We investeren in eigenaarschap en betrokkenheid van de leerlingen bij hun eigen leerproces. We zien dat een hoge betrokkenheid van de leerlingen direct ook een positieve invloed heeft op de sociale opbrengsten.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven