Wat is de klachtenregeling?
Er kan iets gebeuren, waarover je een klacht wilt indienen.
Leerlingen, hun ouders, leerkrachten, bestuursleden of vrijwilligers: iedereen die bij de school betrokken is, heeft de mogelijkheid om een klacht in te dienen over iets waar hij of zij het niet mee eens is. Heel wat problemen kunnen door de school zelf worden opgelost. De locatiedirecteur heeft hierin een taak en zo nodig kan een vertrouwenspersoon worden ingeschakeld. Wij vinden het als school belangrijk om een zorgvuldige klachtenregeling te hebben, omdat het correct is dat mensen die tegen een probleem aanlopen daarmee ergens terecht kunnen. Maar ook omdat we graag situaties waarover geklaagd wordt uit de wereld willen helpen of te verbeteren. Er is sprake van twee soorten regelingen:
- Een (wettelijk) verplichte klachtenregeling met een externe klachtencommissie.
- Een interne klachtenregeling.
Wat kun je doen? Een klacht kan van diverse aard zijn, bijvoorbeeld van onderwijskundige of organisatorische aard of betrekking hebben op ongewenste omgangsvormen. Als iemand ergens niet tevreden over is, dan kan hij naar degene gaan, die daarbij direct betrokken is. Bijvoorbeeld naar de leerkracht, de locatiedirecteur of de algemeen directeur. Zij kunnen dan proberen het probleem op te lossen. Ook kunnen de interne en de externe vertrouwenspersonen rechtstreeks benaderd worden. Hun gegevens staan hieronder vermeld. De school is aangesloten bij de landelijke klachtencommissie voor Gereformeerd Primair Onderwijs. Ook dit adres staat hieronder vermeld. Meer informatie over de klachtenregeling?
In verband met de kwetsbaarheid van sommige zaken is het ook mogelijk om bij de vertrouwenspersoon een exemplaar van klachtenregeling aan te vragen.
Externe vertrouwenspersonen
Mw. J. (Jeanet) Drost 06 33141356, [email protected]
Mw. N. (Nicole) Wassink 06-10045584 [email protected]
Interne contactvertrouwenspersoon
Mw. A de Haan [email protected]
Klachtencommissie gereformeerd primair onderwijs
Klachtencommissie voor gereformeerd primair onderwijs: Postbus 82324, 2508 EH DEN HAAG T 070-3861697 (van 9.00 tot 16.30 uur)
E-mail: [email protected]
De klachtenregeling is te vinden op de website van www.florion.nl
Commissie van Beroep Gereformeerd Onderwijs Postbus 82324 2508 EH DEN HAAG E-mail: [email protected]
Inspectie van het onderwijs [email protected] www.onderwijsinspectie.nl Vragen over onderwijs: 0800-8051 (gratis)