Kindcentrum het Koraal

Beukemastraat 44 7906 AN Hoogeveen

  • Schoolfoto van Kindcentrum het Koraal
  • Schoolfoto van Kindcentrum het Koraal

Het team

Toelichting van de school

Onze school heeft een team met een mix van leeftijden. Hierdoor worden ervaring en de laatste onderwijsinzichten mooi afgewisseld. Naast leerkrachten zijn er ook jaarlijks studenten van de opleidingen PABO en onderwijsassistent te vinden in onze school. Wij vinden het belangrijk om hierin ook onderdeel te zijn van de opleiding van toekomstig collega's. Studenten krijgen de ruimte om hun schoolopdrachten te doen en daarnaast te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij vervanging maken wij gebruik van de interne invalpool van Florion. Het kan zijn dat dit leerkrachten van onze eigen school zijn, maar het kunnen ook leerkrachten van andere scholen van Florion zijn. Mocht het niet lukken om een invaller te vinden dan zoeken we binnen de school naar mogelijkheden door bijvoorbeeld een klas te verdelen over andere groepen. Alleen in uiterste gevallen kan een klas niet op school komen. In die gevallen is de school wel verantwoordelijk voor opvang van kinderen waarvan de ouders geen opvang kunnen regelen. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen behandelen we per jaar een aantal thema’s. Hierbij koppelen we leren zoveel mogelijk aan spel, waarbij we gebruik maken van de nieuwsgierigheid die in ieder kind aanwezig is. Spel neemt een belangrijke plaats in, in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door te spelen krijgen ze grip op de werkelijkheid en ontwikkelen ze diverse vaardigheden. Ook leren ze door spel dat er rekening gehouden moet worden met anderen en hoe je kunt samenwerken en opkomen voor jezelf. Voor spel is creativiteit in denken en handelen nodig en dit lokt uit tot taal, schrijven en rekenen. Tijdens deze momenten observeren de leerkrachten de kinderen volgens een vaststaand observatiemodel. Zo wordt de ontwikkeling van ieder kind in kaart gebracht. Dit helpt leerkrachten om te zien waar de aandacht op gericht moet worden zodat de ontwikkeling van ieder kind blijft groeien.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 werken we ’s middags in thema’s. De lesstof van vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur worden in een thema behandeld. We hebben niet alleen aandacht voor het bijbrengen van kennis, we richten ons in ons onderwijs ook op het aanleren van een juiste werkhouding bij kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen 21-eeuwse vaardigheden ontwikkelen als samenwerken, kritisch denken en leren zelfstandig te zijn. De lesinhoud van een thema wordt op verschillende manieren getoetst. Dit kan bijvoorbeeld door het maken van een werkstuk, spreekbeurt, een muurkrant of andere creatieve vormen. Leerlingen kunnen zo laten zien welke lesstof zij beheersen. In de ochtend werken we met lesmethodes, waarbij we uiteraard blijven kijken naar de mogelijkheden van ieder kind. Leerlingen worden regelmatig getoetst. Voor rekenen, taal en spelling gebruiken we toetsen die bij de methode passen. Ook worden er twee keer per jaar onafhankelijke toetsen afgenomen, de zogenaamde Citotoetsen. Dit stelt leerkracht en ouders in staat om te zien hoe de algemene voortgang in ontwikkeling van de leerlingen is.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Florion onderwijsondersteuning
Het bestuur van Florion heeft de mogelijkheden om eigen beleid te ontwikkelen. Voor de uitwerking en het vormgeven van het beleid op het gebied van ondersteuning, gebruikt het bestuur Florion, centrum voor onderwijsondersteuning. Vanuit Florion Onderwijsondersteuning wordt de regie gevoerd op de vormgeving van Passend Onderwijs op de scholen. Er vindt afstemming plaats met het samenwerkingsverband en er wordt beleid ontwikkeld. Door Florion Onderwijsondersteuning worden leerlingen onderzocht en is er begeleiding beschikbaar voor leerlingen, leerkrachten en scholen.   Arrangementen Passend Onderwijs wil thuisnabij onderwijs realiseren. Van de school wordt verwacht een goed niveau basisondersteuning te geven. Daarnaast krijgen de scholen een ondersteuningsbudget om extra ondersteuning te geven. In bijzondere gevallen kan de school bij de commissie arrangeren bij Florion Onderwijsondersteuning een arrangement aanvragen. De school moet aantonen wat ze zelf al hebben gedaan en wat het doel is van het arrangement. Een arrangement kan bestaan uit: ondersteuning voor de leerling of leerkracht, ondersteuning door een training, een cursus of coaching, inzet van kennis van het speciaal onderwijs, materiële ondersteuning of ondersteuning van externe partners (jeugdzorg).

Commissie Arrangeren
Onze school heeft een eigen trajectbegeleider bij Florion Onderwijsondersteuning. Deze trajectbegeleider komt vier keer per jaar op school om met de intern begeleider de ondersteuningstrajecten door te nemen. De trajectbegeleider kent de school en is op de hoogte van de ondersteuningsdossiers van de school. Als een school overweegt een arrangement aan te vragen, dan wordt de trajectbegeleider daarbij betrokken. Voor de aanvraag moet een ontwikkelingsperspectief en een aanvraagformulier worden ingediend, waarin de ondersteuningsbehoefte wordt verwoord en wordt aangegeven hoe het arrangement wordt ingezet. De trajectbegeleider schrijft een aanbeveling. De arrangementen worden beoordeeld door de commissie Arrangeren, deze commissie bestaat uit: een voorzitter, een orthopedagoog en een trajectbegeleider. In de vergadering wordt de aanvraag toegelicht door de trajectbegeleider van de school en wordt een beslissing over het toekennen van het arrangement genomen.

Commissie Toewijzen
Komen ouders en school tot de conclusie dat een leerling niet genoeg baat heeft bij het ondersteuningsaanbod van de basisschool, dan is een plaatsing op een speciale onderwijsvoorziening wellicht passender. In zo’n geval vraagt de school bij het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aan. Het samenwerkingsverband heeft een centrale commissie voor het afgeven van de toelaatbaarheidsverklaring voor het speciaal (basis) onderwijs. De aanvraag voor een toelaatbaarheidsverklaring gaat altijd eerst voor advies naar de Commissie Arrangeren bij Florion Onderwijsondersteuning.

Gereformeerd SBO Het Speelwerk
Florion heeft een school voor speciaal basisonderwijs, Het Speelwerk in Zwolle. Dit is een school voor kinderen met leer- en gedragsproblemen. Leerlingen kunnen alleen toegelaten worden als door een toewijzingscommissie van het samenwerkingsverband een toelaatbaarheidsverklaring voor de leerling is afgegeven.   

Ondersteuning binnen de school
Wij willen dat elke leerling zich bij ons op school kan ontwikkelen op cognitief, sociaal-emotioneel, fysiek/motorisch, creatief en moreel gebied. Om tegemoet te komen aan verschillen, bieden we gevarieerde en betekenisvolle werkvormen aan. Door leerlingen mede-eigenaar te laten zijn van hun leerproces, willen wij hun zelfstandigheid stimuleren. We streven naar een ononderbroken schoolloopbaan voor iedere leerling. Elke leerling heeft recht op goed onderwijs in de groep. We willen zo goed mogelijk proberen af te stemmen op de onderwijsbehoeftes van iedere leerling. Om goed onderwijs te blijven bieden, blijven leerkrachten en onderwijsassistenten zich ontwikkelen door middel van nascholing, teamtraining en coaching. Als hulp binnen de groep niet voldoende oplevert, kunnen we gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:

- Begeleiding en coaching van de leerkracht door de intern begeleider.
- Hulp bij het organiseren van ondersteuning binnen de groep door de intern begeleider.
- Extra ondersteuning van een onderwijsassistent bij uitvoering van arrangementen.
- Advies en verder onderzoek door Florion Onderwijsondersteuning.
- Begeleiding van de leerkracht door Florion Onderwijsondersteuning.
- Ambulante begeleiding voor leerlingen met een arrangement vanuit de verschillende Clusterscholen (bv. De Twijn Zwolle) of Expertisecentra (bv. Visio).   

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de komende jaren willen wij leerkrachten opleiden tot taal en rekenspecialisten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de overdracht met peuterspeelzaal en kinderdagverblijf wordt besproken welke kinderen een speciaal aanbod nodig hebben wanneer zij op school komen. Dit aanbod vindt waar mogelijk plaats in de klas en zal eventueel vorm gegeven worden door middel van ondersteuning vanuit arrangementen. Op basis van observaties van de kleuterleerkrachten wordt regelmatig de zorg in de klas bijgesteld. Bij alle kinderen wordt gekeken hoe we hen het beste kunnen ondersteunen en uitdagen. Aan de hand van deze observaties wordt het aanbod voor de leerlingen bepaald.

Terug naar boven