Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Rapporten
Tweemaal per jaar krijgen de kinderen een rapport, met de
schoolresultaten van de afgelopen periode. We werken
in alle groepen met gradaties. In het rapport
wordt onderscheid gemaakt
tussen vak- en
vormingsgebieden. Dat betekent dat we
naast de leerprestaties van uw kind ook de sociaal-emotionele ontwikkeling in
kaart brengen. Daarnaast wordt u
geïnformeerd over
de toetsresultaten van uw kind (staan in het rapport). Het rapport
mag u mee naar huis nemen. Naast de rapportgesprekken
in februari en juni, houden we in september een
extra gespreksronde ( omkeergesprekken). De kinderen krijgen
dan geen rapport,
maar u wordt wel uitgenodigd voor een
gesprek met de leerkracht van uw kind. Vanaf schooljaar 2024-2025 voeren wij een nieuwe rapport in, passend bij onze visie.
Toetsen
De leerlingen van groep 1 t/m 8 worden regelmatig
getoetst. Naast methodegebonden toetsen worden
methode-onafhankelijke toetsen (o.a. Cito) gebruikt. De resultaten
worden overzichtelijk op schema gezet
en geven de leerkracht goede informatie over de leerstofbeheersing van elk
kind. De leerkrachten bespreken de
groepsresultaten samen met de intern begeleider. Er wordt speciaal aandacht gegeven aan kinderen met zwakke
of zeer goede resultaten. We meten de vaardigheden van de kinderen op vaste momenten. In de toetskalender staat een
jaaroverzicht van alle toetsen gedurende het schooljaar.
Het Spectrum heeft in het schooljaar 2023-2024 volgens alle normen goed gescoord. De uitstroom naar het voortgezet Onderwijs was als volgt:
HAVO 18 %
MAVO 9 %
VMBO Kader 55 %
VMBO Basis 18 %
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Vreedzame school: samen leren en leven
Onze school is een Vreedzame school. Wij helpen kinderen te ontdekken wie zij zelf zijn en anderen te respecteren. Want elk kind doet ertoe en elk kind kan positief het verschil maken. Het Spectrum helpt leerlingen om goed samen te leven met anderen, op school en daarbuiten. We stimuleren kinderen om zich verantwoordelijk en betrokken te voelen. Ook besteden wij veel aandacht aan samenwerkend leren. De Vreedzame school is een programma voor sociale competentie en burgerschap. Wij zien de school en klas als leefgemeenschap, waarin kinderen worden gehoord, zich gezien voelen, een stem krijgen en waarin kinderen leren wat het betekent om een democratische burger te zijn.
Wij werken samen aan de 3 uitgangspunten (regels) van de Vreedzame School:
- Wij werken en spelen samen
- Wij gaan respectvol met elkaar om
- Wij zorgen voor rust in de school
Eind november van het schooljaar 2022-2023 is Het Spectrum bezocht door een extern auditteam. Alle indicatoren van het nieuw onderzoekskader van de inspectie zijn voldoende bevonden. Wij zijn hier enorm trots op! Verbeterpunten nemen wij mee in het koersplan 2023-2027.
De inspectie van het onderwijs bezocht in de maanden februari en maart 2020 stichting Bijeen, de stichting voor openbaar primair onderwijs in de gemeente Hoogeveen.
Onder stichting Bijeen vallen dertien openbare basisscholen in en om Hoogeveen én een locatie voor onderwijs aan anderstaligen. In het kader van het vierjaarlijks onderzoek heeft de inspectie onderzocht of het bestuur op zijn scholen zorgt voor voldoende kwaliteit en of het financieel in staat is om ook in de toekomst goed onderwijs te blijven verzorgen.
Tijdens het onderzoek heeft de inspectie:
Documenten gelezen en geanalyseerd.
Uitgebreide gesprekken gevoerd met het bestuur.
Verificatieonderzoeken gehouden op vijf scholen.
Een gesprek gevoerd met het DB van de GMR.
Een gesprek met een afvaardiging van de Raad van Toezicht.
Het financieel beheer onderzocht op de standaarden “continuïteit” en “rechtmatigheid”.
De naleving van de leerplichtwet gecheckt. Zowel op het gebied van kwaliteitszorg, financiën en leerplicht oordeelde de inspectie met “voldoende of goed”. De oordelen n.a.v. het verificatieonderzoek op de scholen waren als volgt: acht keer een “voldoende” en elf keer een “goed”.
Met genoegen bieden wij dit eindrapport aan op de website van bijeen: www.bijeen-hoogeveen.nl. Het doet recht aan de kwaliteit van onze scholen en de financiële positie van onze stichting. Dagelijks spannen alle juffen en meesters, alle medewerkers, zich professioneel in om het beste uit ieder kind te halen. En dat in een warm bad, waar kinderen zich fijn, veilig en uitgedaagd voelen. Dat blijven we doen, nu en in de toekomst!