Aanmelding Ouder(s)/verzorger(s) melden hun kind(eren) schriftelijk aan via het aanmeldformulier. Hierbij hebben zij de informatieplicht: naar waarheid aangeven of er mogelijk iets te melden is over hun kind dat consequenties kan hebben voor het onderwijs. De school heeft het recht ouder(s)/verzorger(s) om (aanvullende) informatie te vragen. Dit doen zij in het belang van het kind. Stel dat de ouder(s)/verzorger(s) die aanvullende informatie niet verstrekken, dan gaat de school niet over tot inschrijving.
Trajectplicht, geen acceptatieplicht
Een arrangement moet door de school maximaal 6 weken (eventueel nog verlengen met 4 weken) na aanmelding worden aangeboden. Het aanbod voor extra ondersteuning is of op de eigen school (de school aan aanmelding) of op een andere (speciale) basisschool. De zorgplicht is dus een trajectplicht, geen acceptatieplicht. Als er twijfels zijn of wij als school kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van een leerling, dan kan het CCP (Centraal Coördinatie Punt) gevraagd worden om mee te denken.
Inschrijving
Bij de beslissing over toelating en inschrijven van een kind betrekt de school de ondersteuningsbehoefte van het kind, zoals die na aanmelding is vastgesteld. De school bekijkt de mogelijkheden om in die ondersteuningsbehoefte te voorzien. Deze mogelijkheden hangen samen met de expertise, het SOP en de afspraken die binnen het samenwerkingsverband gemaakt zijn. Vanwege de Wet op gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte en de Wetgeving passend onderwijs hebben scholen de plicht om te onderzoeken of de school de extra ondersteuning kan bieden. Indien dat mogelijk is, gaat de school over op inschrijving van het kind.
Alternatief
Wanneer een kind niet kan worden toegelaten tot de school van aanmelding, dient een passende plaats op een andere school te worden aangeboden. De school betrekt ouder(s)/verzorger(s) en het CCP hierbij.
Aannamebeleid bij 4-jarigen:
- Ouder(s)/verzorger(s) ontvangen van de directeur een informatiepakket thuisgestuurd, daarin zit: afspraakbevestiging, een schoolgids, Daltonboekje, flyer, kleurplaat, persoonlijk kaartje voor de leerling en een aanmeldformulier. Er wordt een afspraak op school gemaakt om kennis te maken en voor een rondleiding.
- Ouder(s)/verzorger(s) leveren het aanmeldformulier in op school. De directeur controleert of alle onderdelen zijn ingevuld. - De directeur slaat het formulier op in de map, administratie voert in ParnasSys in.
- Bij aanmelding voor 3e verjaardag: Intern begeleider belt wanneer de toekomstige leerling 3,5 jaar is om te bespreken of de onderwijsbehoeften gewijzigd zijn.
- Bij specifieke onderwijsbehoeften belt de IB-er 3 maanden voor plaatsing met externen, mits ouder(s)/verzorger(s) daar toestemming voor hebben gegeven. Dit om te bekijken of wij als school aan de onderwijsbehoeften van de toekomstige leerling kunnen voldoen. Bij twijfel vragen we het CCP om mee te denken.
- Hierna deelt de kleuterbouw de leerling in één van de groepen in.
- Ouders ontvangen een maand voor de aanvang een mail/telefoontje van de groepsleerkracht om een kennismakingsgesprek af te spreken. Tijdens het kennismakingsgesprek worden de wendagen afgesproken: in twee weken mogen de kinderen 4 dagdelen wennen. In de maand december komen er geen kinderen wennen, dit i.v.m. de onrustige periode, deze kinderen starten na de kerstvakantie. Wennen in de laatste maand voor de zomervakantie is afhankelijk van de groepsgrootte op dat moment. De laatste twee weken voor de zomervakantie wennen we niet meer. Op de eerste dag na de zomervakantie komen de kinderen van juli wennen, vanaf woensdag komen de kinderen wennen die nog 4 moeten worden.
- Na 6 weken school nodigt de leerkracht de ouder(s)/verzorger(s) uit voor een gesprek.
Aannamebeleid tussentijdse instroom
- Voor aanvang van het nieuwe schooljaar stellen de directeur en de IB-er samen met het team vast in welke groepen er ruimte is voor tussentijdse instroom. Belangrijke factoren hierbij zijn: groepsgrootte, onderwijsbehoeften en het sociaal-emotioneel welzijn van de huidige leerlingen en de nieuwe leerling. Gedurende het schooljaar kan dit adv wisselingen nog aangepast worden. Dit leggen we jaarlijks voor aan de MR.
- Ouder(s)/verzorger(s) ontvangen van de directeur een informatiepakket thuisgestuurd, daarin zit: afspraakbevestiging, een schoolgids, Daltonboekje, flyer, kleurplaat, persoonlijk kaartje voor de leerling en een aanmeldformulier. Er wordt een afspraak op school gemaakt om kennis te maken en voor een rondleiding. Op de school kunnen er afspraken met de MR gemaakt zijn betreft de maximale groepsgrootte, de directeur zal de ouder(s)/verzorger(s) hierover bij het eerste contact over informeren.
- Ouder(s)/verzorger(s) bezoeken mogelijk andere scholen.
- Ouder(s)/verzorger(s) maken de keuze met welke school zij verder willen. Bij een verhuizing is het wenselijk om dit minimaal 6 weken voor de verhuizing kenbaar te maken, zo heeft de school de gelegenheid om te onderzoeken of zij aan de onderwijsbehoeften kunnen voldoen. - Ouder(s)/verzorger(s) informeren hun huidige school.
- Indien gewenst neemt de directeur of IB-er contact op met de directeur van de huidige school
- De IB-er neemt contact op met de IB-er van de huidige school om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen.
- School bekijkt of zij kan voorzien in de onderwijsbehoeften en bespreekt dit in het MT. Wanneer hier twijfels over zijn, dan kan de school in overleg met ouders het CCP laten meedenken.
- Indien gewenst bezoekt de IB-er de huidige school voor een observatie.
- Ouder(s)/verzorger(s) worden geïnformeerd of de school in de onderwijsbehoeften kan voorzien.
- School gaat over tot inschrijving. Er wordt de huidige school om een OKR gevraagd, bij voorkeur via het DOD in ParnasSys.
- Er wordt een wenafspraak gemaakt.
- De leerkracht wordt geïnformeerd.
- De eerste schooldag wordt afgesproken.
- Na drie weken nodigt de leerkracht de ouder(s)/verzorger(s) uit voor een gesprek.