obs Dik Trom

Wormerstraat 25 2131 AX Hoofddorp

  • Ons Schoolplein is door grote inzet van ouders opgeknapt.
  • Een van de basispijlers van Dalton:
Samenwerken
  • Een van de basispijlers van Dalton:
Vrijheid in gebondenheid (verantwoordelijkheid)
  • Een van de basispijlers van Dalton:
Zelfstandigheid
  • Ouders verzorgen een grote bijdrage aan de school. Wij zien ouders daarnaast ook als partners in onderwijs.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

50% van de leerlingen op obs Dik Trom haalt een Citoscore op HAVO en VWO niveau.

Met trots kunnen we stellen dat ook dit schooljaar 50% van de 13 leerlingen een score heeft behaald op VWO en HAVO niveau. Dat is ruim boven het landelijk gemiddelde van 40%. Voor de andere 50% is er op de diverse VMBO-niveaus gescoord en een op Praktijkonderwijs-niveau.
Gemiddelden zeggen iets, maar lang niet alles over de prestaties van de leerlingen en daarmee van de school. Waar het wezenlijk om gaat is of de school uit de kinderen weet te halen wat in het kind aan mogelijkheden zit. Zowel op  cognitief vlak als op sociaal-emotioneel gebied. de afgelopen jaren nemen wij bij de leerlingen van groep 8 de NIO-toets af. Dit is een genormeerd intelligentieonderzoek voor scholen. Met de uitslagen hiervan kan de school toetsen of het uit het kind haalt wat het aan mogelijkheden heeft. We kunnen vaststellen dat obs Dik Trom dit goed tot zeer goed doet. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Aan het eind van het schooljaar wordt een Digitaal Groepsoverdracht door de leerkracht opgesteld. Bij aanvang van het schooljaar wordt deze met de nieuwe leerkracht grondig doorgenomen. Een warme overdracht.

De nieuwe leerkracht bespreekt met de Interne Begeleider en directeur waarop de focus groepsbreed wordt gelegd en welke kinderen daarbij extra aandacht verdienen. Het Why? What? en How? spelen hierbij een grote rol. Dit wordt in het groepshandelingsplan (GHP) opgenomen. Tevens worden vaardigheidsscores van de laatst gemaakte citotoets in het GHP per vak opgenomen en er wordt een streefdoel gesteld. Voor de afname van de citotoetsen in januari stellen de leerkrachten een verwachting op. Na afname cito worden resultaten ingevoerd en geanalyseerd. De verwachtingen worden vergeleken met de behaalde resultaten en besproken met de interne begeleider en directeur. Tevens wordt er in een analysevergadering een presentatie van iedere groep gegeven om met elkaar zicht te krijgen op de stand van zaken binnen school. Leerkrachten gaan met elkaar in gesprek, benoemen positieve punten waarop zij trots zijn en benoemen punten waarop zij willen inzetten. Leerkrachten helpen elkaar bij het What? en How? Er wordt een nieuw GHP opgesteld en bij de cito afname in juni wordt dit proces herhaald.

Wij monitoren de vaardigheidsgroei van de kinderen en richten ons op groei van ieder kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze schooladviezen stemmen wij goed af met kinderen en ouders. Belangrijkste overwegingen zijn daarbij motivatie van het kind, inzet, doorzettingsvermogen en werkhouding. Hierin worden kinderen op Dik Trom goed begeleid en wegwijs gemaakt. Wij realiseren ons dat de doorstroomtoets een momentopname is dat niet allesbepalend is. Onze kinderen zijn sterk in probleemoplossend denken, samenwerken, zelfstandigheid en reflecteren. Daarmee vliegen zij opdrachten en taken aan en kunnen daarbij de juiste werkhouding en andere vaardigheden inzetten. De kinderen doen het goed en onze adviezen blijken juist gegeven.

Na de doorstroomtoets maken wij een analyse van de behaalde score, kijken daarmee terug naar waar de focus op heeft gelegen en zoeken naar mogelijke verklaringen. Ook geven wij daarin aan waarop wij ons het volgende schooljaar gaan richten.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Twee maal per jaar vullen de leerkrachten 'Zien!'in. Dat is een programma dat het sociaal emotioneel functioneren van de kinderen in beeld brengt. Ahv de uitkomsten kiest de leerkracht een item uit waarop hij/zij inzet in de groep.

De kernwaarden van het Daltononderwijs dragen positief bij aan het sociaal emotioneel welzijn van de kinderen.

Wij maken gebruik van leerlingmediatoren. Deze worden ingezet om conflicten tussen kinderen op te lossen. Daarmee geven wij kinderen een stuk verantwoordelijkheid die zij serieus nemen.

Drie maal per schooljaar organiseren wij een tutorronde van 7 weken. Twee maal per week werken oudere kinderen met jongere kinderen in tweetallen. Contact maken en van en met elkaar leren staat daarbij op de eerste plaats.

Wij hebben een actieve leerlingenraad met kinderen uit groep 5 t/m 8. Door hen te betrekken bij zaken in en rond de school en hen een stem / verantwoordelijkheid te geven, gaan zij zich daar ook naar gedragen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verdraagzaamheid
  • verantwoordelijkheid
  • tolerantie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school is in november 2017 gevisiteerd door 3 directeuren van andere scholen. De visitatie bestond uit het bezoeken van lessen, gesprekken met kinderen, ouders en leerkrachten. Deze audit vond plaats in het kader van kwaliteitsbeleid.

De audit had als doel: de kwaliteit op de school in beeld brengen; hierover feedback te geven aan het schoolteam; hierover te rapporteren aan het College van Bestuur.

Kwaliteitszorg behelst een vijftal vragen: Doet de school de goede dingen? Doet de school de dingen goed? Hoe weet de school dat? Vinden anderen dat ook? Wat doet de school met die wetenschap?

Tevens is de school in maart 2018 bezocht door de Nederlandse Dalton Vereniging. Deze visitatie had als doel om te bepalen hoe het kwalitatief is gesteld met ons Daltononderwijs en of wij onze licentie mogen behouden. Wij hebben de maximale verlenging van 5 jaar gekregen.

Terug naar boven