Interconfessionele Basisschool De Caleidoscoop

Hammarskjoldstraat 236 2131 VN Hoofddorp

  • De kinderen krijgen op De Caleidoscoop volop de gelegenheid om te bewegen.
  • Op De Caleidoscoop besteedt men veel aandacht aan het ontwikkelen van creativiteit.
  • Op de Caleidoscoop leren de kinderen om samen te werken.

Het team

Toelichting van de school

De groepen 1 t/m 8 worden bemand door enthousiaste en professionele leerkrachten. 
Er zijn tevens een aantal vakleerkrachten op school, maar ook een aantal vakspecialisten. Jaarlijks scholen onze teamleden ook weer bij.
Er is een vakleerkracht voor muziek en bewegingsonderwijs. Er zijn ook gespecialiseerde leerkrachten die naast het lesgeven in hun eigen groep uitgeroosterd zijn om in andere groepen vakonderwijs verzorgen, dit betreft drama, Engels en STEAM.
Het managementteam bestaat uit zeven leden, de directeur en de onderwijscoördinatoren en de zorg- en kwaliteitscoordinatoren. De leerkracht van uw kind is altijd het eerste aanspreekpunt als u iets wilt bespreken. Komt u er samen niet uit, dan kunt u zich wenden tot de leerteamcoördinator. Voor zaken die de hele school aangaan kunt u ook terecht bij de onderwijscoördinator of als het probleem daar niet opgelost kan worden bij de directeur.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is of met verlof, wordt deze vervangen door een andere leerkracht, een leerkracht in opleiding of een onderwijsassistent.
Is er geen vervanger aanwezig dan worden de kinderen indien mogelijk verdeeld over de andere groepen en gaan zij met hun eigen werk aan de slag.
Kan de groep niet verdeeld worden dan blijven de kinderen thuis en maken ze daar hun werk. Indien mogelijk wordt er online instructie verzorgd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Leerstofaanbod in de groepen 1 en 2In groep 1-2 krijgen de kinderen materialen aangeboden die bij hun ontwikkeling passen. Soms werken we met gecombineerde groepen 1-2, soms met aparte groepen. Dit is afhankelijk van het leerlingenaantal per groep. De activiteiten van de kinderen in de groepen 1 en 2 verschillen wat inhoud en werkvo rm betreft van de activiteiten van de andere groepen. De jongste kinderen zijn vooral bezig met spelend leren, zoals dit het beste past bij hun ontwikkelingsfase. Er wordt gewerkt aan de hand van thema’s, bijvoorbeeld het circus, de boerderij of de zomer.

Leerstofaanbod in de groepen 3 t/m 8

Aanvankelijk lezen
In groep 3 leren de kinderen lezen met de methode Veilig Leren Lezen. Wij gebruiken de Kimversie. Aan de hand van thema’s komen de kinderen al vlot tot lezen.

Voortgezet technisch lezenEr wordt gebruik gemaakt van de methode Karakter. Afhankelijk van het niveau en de mogelijk geconstateerde leesproblematiek wordt een bepaalde aanpak gevolgd. Die kan variëren van een intensieve begeleiding tot een meer zelfstandige werkwijze

Begrijpend en studerend lezen
Vanaf groep 4 leren de kinderen ook anders met teksten om te gaan. De gebruikte methode heet Grip op Lezen. Leerzame vragen helpen kinderen de tekst te begrijpen. Geleidelijk vindt een overgang plaats van begrijpend naar studerend lezen: de kinderen leren leesstrategieën die het studeren gemakkelijker maken.

Nederlandse taal
Het taalonderwijs in groep 3 is een geïntegreerd onderdeel van de methode Veilig Leren Lezen. In de groepen 4 t/m 8 werken we met de methode Staal. Deze methode sluit goed aan bij de leesmethode van groep 3. Staal is een methode met een taallijn en een spellingslijn, waarbij de thema’s gedurende het jaar synchroon lopen. 

Schrijven
De methode Pennenstreken laat zien dat schrijven leuk is. De kinderen leren in schuinschrift aan elkaar te schrijven. Er wordt via de methode in de oudste kleutergroep onderzoek gedaan naar links- of rechtshandigheid. Vaak kennen de leerkrachten die voorkeur al via eigen observaties. 

Engelse taal
De Engelse taal is niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Daarom komt de Engelse taal in groep 1 t/m 8 aan bod. We werken met de methode Stepping Stones.

Rekenen
In groep 3 wordt er gewerkt met de methode Semson, vanaf groep 4 werken we met de methode Wereld in getallen.

Aardrijkskunde, geschiedenis en natuuronderwijs.
Voor deze lessen maken wij gebruik van de methodes van BLINK;Grenzeloos, Eigentijds en Binnestebuiten. rol kan spelen.  

VerkeersonderwijsIn de groepen 3 t/m 7 wordt verkeersonderwijs gegeven met de methode van VVN. In verschillende thema’s wordt de kinderen geleerd zich veilig in het verkeer te gedragen. Leerlingen van groep 7 krijgen extra leerstof aangeboden ter voorbereiding op het verkeersexamen dat in het voorjaar plaatsvindt. Zij kunnen dan hun praktisch en theoretisch verkeersexamen doen. Zo leren zij veilig aan het verkeer deel te nemen.    

De expressievakken/talentklassen
We onderscheiden: de beeldende vorming (tekenen en handvaardigheid), muziek, dans en drama. In de groepen 1 t/m 4 krijgen de leerlingen alle deelgebieden aangeboden; vanaf groep 5 kunnen leerlingen kiezen wat zij het leukste vinden in de talentklassen.

Cultuurmagneetschool
De school neemt enthousiast deel aan het educatieve programma van het kunstmenu van de Gemeente Haarlemmermeer. We hebben een extra uitgebreid programma, dat maakt ons een Cultuurmagneetschool. Alle groepen komen per jaar twee keer aan de beurt. De ene keer wordt een programma in een theater of op school aangeboden, de andere keer is de leerkracht zelf met de groep bezig. Er komen zes kunstzinnige disciplines aan bod: beeldende vorming, muziek, dans, drama, literatuur en audiovisuele vorming (film, geluid, computer).  

Bewegingsonderwijs
Vanaf groep 1 krijgen de kinderen wekelijks twee keer gymles van onze vakdocent lichamelijke opvoeding

Digitale geletterdheid
Op onze school wordt gebruik gemaakt van computers, laptops, chromebooks en tablets. De school zet zich in om de kinderen ICT- vaardigheden aan te leren. We gebruiken hiervoor de methode Delta de Draak.   

Blokfluitles en een muziekinstrument bespelen.
In groep 5 leert elk kind blokfluit spelen en vanaf groep 6 krijgen de leerlingen de kans om een muziekinstrument te leren bespelen. Dit unieke aanbod wordt bij ons als enige school in de Haarlemmermeer aangeboden.

Ontdekkend leren
Onze school heeft een fijn learninglab, waar kinderen samen kunnen ontdekken, doen en hun oplossingen kunnen delen. De kinderen kunnen in het learninglab aan de slag met techniek, kunst, ontdekkend leren en koken.

Talentklassen Op vrijdag is er talententijd. De kinderen vanaf groep 5 mogen een keuze maken voor een talentklas. De inhoud van de talentklas is gekoppeld aan het talent van de leerkracht. Er is vaak een talentklas sport, dansen, denksport, creatief schrijven, fotografie of techniek.

BurgerschapBurgerschapsonderwijs gaat over de basisnormen en -waarden van onze samenleving. De basisschool is de uitgelezen plek om hiermee te oefenen. Dagelijks komt burgerschapsvorming in allerlei vakgebieden terug. Dit staat beschreven in ons burgerschapsplan.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaande uren zijn een indicatie. Deze worden altijd afgestemd op de behoeften van de groep. Bij kleuters worden vaardigheden in een kleine kring aangeleerd. Er wordt gewerkt met het stoplicht en de stemvolume thermometer. De kleuters leren hierdoor omgaan met de uitgestelde aandacht. De kleuters werken met het keuzebord. Het keuzebord houdt bij wie met wie speelt, welke activiteiten het meest favoriet zijn en wat elk kind individueel heeft gekozen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het Schoolondersteuningsprofiel?
Leerlingen hebben soms extra ondersteuning nodig. In het schoolondersteuningsprofiel staat welke extra ondersteuning de school biedt, naast de basisondersteuning. Ook staat in het document welke doelen en wensen de school heeft voor de toekomst. Daarnaast komt het contact met ouders over de ondersteuning aan bod. Leraren, de schoolleiding en het bestuur stellen samen het schoolondersteuningsprofiel op.
Onze zorg is gericht op de ontwikkelingskansen van alle leerlingen. Zowel de kinderen die moeite hebben met leren, als de kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong willen we waar dit mogelijk is onderwijs op maat bieden.

Resultaten en ontwikkeling volgen.
Wij vinden het belangrijk de kinderen goed te volgen. Hiervoor hebben we verschillende toetsen en observaties:

  • De methodegebonden toetsen Dit zijn toetsen die bij de methodes horen.
  • De methodeonafhankelijke toetsen. Hiervoor gebruiken we toetsen van het CITO Leerling in beeld. Deze worden in groep 3 t/m 7 in januari en mei/juni afgenomen, in groep 8 in november en februari(dit is de doorstroomtoets).
  • Toetsen en observaties Toetsen die gericht zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling.   

Leerlingvolgsysteem.
In groep 1/2 werken we met mijn KLeutergroep en in groep 3 t/m 8 de methode Leerling in Beeld.

Doublure of verlenging Soms verloopt de ontwikkeling van een kind wat langzamer of sneller. Dan kan het verstandig zijn om een kind een jaar langer of een jaar korter over de basisschool te laten doen. We maken hierin een heel persoonlijke afweging. Natuurlijk gebeurt dit in overleg met de ouders. De leerkracht zal uitvoerig toelichten, waarom hij/zij het verstandig vindt om een jaar langer over de basisschool te doen. De uiteindelijke beslissing over de overgang naar een volgende groep wordt genomen door de directeur, in overleg met de interne begeleider en de groepsleerkracht.    

We hebben op De Caleidoscoop speciale faciliteiten voor verschillende leerlingen:

Meerklas
Elke morgen krijgen de leerlingen vanaf groep 5 met een eigen leerlijn op spelling of rekenen instructie op hun niveau in de Meerklas. Dit is een groep leerlingen van ongeveer 6 kinderen. Na de instructie gaan de kinderen terug naar hun eigen klas.

Plusklas
Leerlingen die meerbegaafd zijn op een bepaald vakgebied krijgen twee keer per week extra uitdaging in een kleine groep: De Telescoopgroep.

Focusklas
Leerlingen die het moeilijk vinden om hun werk te plannen en om vlot aan het werk te gaan, krijgen oefening in de executieve functies in de Focusklas. 

Taalplusklas
Leerlingen die de Nederlandse taal nog niet zo goed beheersen, krijgen twee keer per week extra taalactiviteiten aangeboden in een kleine groep.

Taalplusklas
We hebben plek voor zo'n 10 tot 15 nieuwkomers in de school. Elke morgen krijgen zij hun eigen instructies van een gespecialiseerde leerkracht, daarna werken zij in hun eigen groep.

Day a weekschool
Een dag per week onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is in principe welkom op onze school. Op onze school maken wij geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst. Voorwaarden van de aanname is dat ouders de grondslag van het onderwijs op de school respecteren of verklaren dat zij de grondslag van het onderwijs op de school onderschrijven.

In de wet Passend Onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind schriftelijk bij de school van voorkeur aanmelden. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. Minimaal tien weken voor de vierde verjaardag kunnen ouders een inschrijfformulier van de school invullen, ondertekenen en opsturen.

Zie ook toelatingsbeleid

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

1. Differentiatie in de lesstof in de klassen op drie niveaus.
2. Mogelijkheden voor leerlingen door groepsdoorbroken werken.
3. Dagelijkse meerklas voor leerlingen met een eigen leerlijn.
4. Een dag per week zijn er twee leerkrachten in de groep om de ondersteuning uit te voeren.
5. Ruim aanbod voor hoogbegaafde leerlingen in onze school, zodat zij niet hoeven uit te wijken naar fulltime hoogbegaafdenonderwijs.
6. Een kwalitatief goed aanbod voor 10 tot 15 Nieuwkomers in de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het gebouw van De Caleidoscoop is Kinderdagverblijf Babbels gevestigd. Ook is er een locatie van kinderdagverblijf Babino. Babbels verzorgt ook peuteropvang. Wij werken met beide organisaties nauw samen.

Terug naar boven