Rooms Katholieke Basisschool Klimop

Burgemeester Pabstlaan 5 2132 XE Hoofddorp

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop
  • null
  • null
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Er wordt op de Klimop gewerkt met een toets kalender. De toets kalender geeft aan welke genormeerde CITO toetsen op welk moment voor welk vak worden afgenomen. De methode gebonden toetsen zijn niet vermeld op de toets kalender, maar worden conform de handleidingen van de methodes in de diverse groepen afgenomen. We zorgen ervoor dat de meest recent uitgegeven en genormeerde toetsen worden afgenomen. Indien het nodig kunnen er andere toetsen worden afgenomen als de ontwikkeling van een leerling achterblijft. 

Het remediëren (het werken aan de oplossing van het probleem): De methodes die we gebruiken op de Klimop hebben differentiatie op niveau en tempo in de methodes verwerkt. Hierdoor kan de leerkracht goed aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Indien nodig zal een leerling zoveel mogelijk binnen de groep de extra ondersteuning krijgen. Door middel van goed klassenmanagement is dit vaak binnen de klas te realiseren. Maar ook buiten de groep wordt extra instructie en begeleiding gegeven door onze ondersteuners en Remedial teacher.. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Verwijzing procedure VO.

Het doel van de nieuwe procedure is onder andere:-om een uniforme lijn binnen de scholen van Meer Primair bij het schoolbeleid en bijbehorende procedure rond het (voorlopig) advies en de communicatie naar ouders te creëren, de betrokkenheid van het team vergroten bij advisering richting VO-ouders in een vroegtijdig stadium informeren over mogelijkheden van de leerling-leerkrachten van de groepen 8 ondersteunen bij advisering naar VO- verrassingen in groep 8 voorkomen.

Groep 6

Aan het begin van het schooljaar wordt de procedure VO toegelicht. Twee à drie weken voor de zomervakantie, na de cito toets periode, wordt door de leerkracht met de ouders en de leerling een gesprek gevoerd over de oriëntatie op het VO. Het gesprek wordt gecombineerd met het bespreken van het rapport.

Groep 7

Aan het begin van het schooljaar wordt tijdens een informatieavond de procedure VO toegelicht. Twee à drie weken voor de zomervakantie, na de cito toets periode, wordt door de leerkracht met de ouders en leerling een gesprek gevoerd over het voorlopig advies voor het VO. Het gesprek wordt gecombineerd met het bespreken van het rapport.

Groep 8

Aan het begin van het schooljaar wordt tijdens een informatieavond de procedure VO toegelicht. Het definitieve advies wordt, tijdens een gesprek met ouders en leerling, in februari gegeven. De Doorstroomtoets wordt in januari/februari afgenomen. Als er op deze toets een hogere score gehaald wordt dan het definitieve advies, moet de leerkracht het advies heroverwegen. Op de meeste scholen voor voortgezet onderwijs hebben de kinderen voor de zomervakantie al een kennismaking dag- of middag.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Klimop vinden we het belangrijk dat de kinderen met plezier naar school komen en dat ze zich er veilig voelen. De school doet er daarom alles aan om een warme gemeenschap te zijn, waarin men met respect en plezier met elkaar omgaat. 

Niet voor niets heeft de school als afspraak: als er vandaag iets gebeurt dat je dwars zit, dat je pijn of verdriet doet, waar je kwaad of bang door geworden bent; ga dan niet naar huis voordat je dat aan iemand op school verteld hebt, zodat we direct een afspraak kunnen maken wanneer we daar met betrokkenen iets aan gaan doen.  

Met de ouders hebben we de afspraak dat, mochten kinderen zich thuis nadrukkelijk negatief over de school uiten, de leerkracht dan door de ouders op de hoogte wordt gebracht, zodat er iets aan die situatie voor het kind gedaan kan worden. Van de ouders verwachten wij dat zij, waar de kinderen bij zijn, over kinderen en leerkrachten positief opbouwend spreken, zodat de leerkrachten erop kunnen vertrouwen in de ouders, een positief samenwerkende partner te vinden.   

Op school zijn we alert op discriminatie en pesten. Indien noodzakelijk hanteren wij een anti-pestprotocol. Indien er aanleiding is nemen wij contact op met ouders van leerlingen die pesten of gepest worden om ook hen te betrekken bij de oplossing van een pestprobleem. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige en warme sfeer.
  • Kinderen voelen zich competent
  • Vertrouwen en plezier.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven