Rooms Katholieke Basisschool Klimop

Burgemeester Pabstlaan 5 2132 XE Hoofddorp

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop
  • null
  • null
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Klimop

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij hebben op de Klimop veel onderwijs ondersteund personeel; lerarenondersteuners, onderwijsassistenten, RT-er, IB-er's, adjunct directeur en vakleerkrachten. Deze mensen zijn inzetbaar voor inval in de groepen, voor korte duur. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De gymlessen van groep 3 tot en met 8 worden, door de vakleerkracht bewegingsonderwijs, gegeven in FBK-sporthal. De kinderen lopen hier, onder begeleiding van de leerkracht, naartoe.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1/2 werken we thematisch, ongeveer elke 8 weken wisselen we van thema. Voorbeelden van thema's zijn: Kleuren en vormen, Feest, Sprookjes en Sport. We werken doelgericht met behulp van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Het programma Logo3000 gebruiken we dagelijks om de woordenschat te bevorderen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgverbreding zijn alle maatregelen en activiteiten, zowel op school-, groeps- en leerlingniveau, voor een zo goed mogelijke zorg voor álle leerlingen. Leerlingen worden goed gevolgd om te kijken of de leerling zich goed ontwikkelt op zijn eigen niveau of dat er interventies nodig zijn om beter aan te sluiten bij onderwijsbehoeften.

Door middel van observaties, leerlinggesprekken, overleg, toetsing en nadere analyses van de toetsresultaten wordt geanalyseerd wat de oorzaak van de problemen is. Het doel hiervan is te onderzoeken wat de onderwijsbehoeften zijn van een leerling.

Een leerling kan specifieke onderwijsbehoeften hebben als hij/zij belemmeringen ondervindt in zijn ontwikkeling. Hierbij kan worden gedacht aan cognitieve, motorische, sociaal-emotionele of gedragsmatige problematiek. Dit zijn kinderen die meer of minder instructie en oefening nodig hebben, om de doelen zich eigen te maken en om het leren leren te ontwikkelen, of specifieke ondersteuning voor de sociaal-emotionele of gedragsmatige ontwikkeling.

Als een leerling specifieke pedagogisch-didactische onderwijsbehoeften heeft, wordt er een handelingsplan of Onderwijsperspectiefplan (OPP) opgesteld waarin specifieke doelen beschreven staan en hoe deze doelen bereikt gaan worden met extra ondersteuning. Deze plannen worden altijd met ouders besproken en er wordt gekeken hoe ouders kunnen ondersteunen bij het behalen van de doelen.

In ons zorgplan staat beschreven hoe het onderwijs op de Klimop is vormgegeven: de basis is het opbrengstgericht en handelingsgericht werken en de organisatie die daaruit voortvloeit. In ons zorgplan staat ook hoe leerlingen geholpen kunnen worden als er leer- en/of ontwikkelingsproblemen zijn.

Indien nodig zal een leerling zoveel mogelijk binnen de groep de extra ondersteuning krijgen. Door middel van goed klassenmanagement is dit vaak binnen de klas te realiseren. Maar ook buiten de groep wordt extra instructie en begeleiding gegeven door onze ondersteuners en Remedial teacher.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ambitie is om meertalige kinderen beter te begeleiden en de talen die kinderen spreken te zien als kans en die meer zichtbaar op school te maken. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven