Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De gymlessen van groep 3 tot en met 8 worden, door de vakleerkracht bewegingsonderwijs, gegeven in FBK-sporthal. De kinderen lopen hier, onder begeleiding van de leerkracht, naartoe.
In de groepen 1/2 werken we thematisch, ongeveer elke 8 weken wisselen we van thema. Voorbeelden van thema's zijn: Kleuren en vormen, Feest, Sprookjes en Sport. We werken doelgericht met behulp van het leerlingvolgsysteem Mijn Kleutergroep. Het programma Logo3000 gebruiken we dagelijks om de woordenschat te bevorderen.
Zorgverbreding zijn alle maatregelen en activiteiten, zowel op school-, groeps- en leerlingniveau, voor een zo goed mogelijke zorg voor álle leerlingen. Leerlingen worden goed gevolgd om te kijken of de leerling zich goed ontwikkelt op zijn eigen niveau of dat er interventies nodig zijn om beter aan te sluiten bij onderwijsbehoeften.
Door middel van observaties, leerlinggesprekken, overleg, toetsing en nadere analyses van de toetsresultaten wordt geanalyseerd wat de oorzaak van de problemen is. Het doel hiervan is te onderzoeken wat de onderwijsbehoeften zijn van een leerling.
Een leerling kan specifieke onderwijsbehoeften hebben als hij/zij belemmeringen ondervindt in zijn ontwikkeling. Hierbij kan worden gedacht aan cognitieve, motorische, sociaal-emotionele of gedragsmatige problematiek. Dit zijn kinderen die meer of minder instructie en oefening nodig hebben, om de doelen zich eigen te maken en om het leren leren te ontwikkelen, of specifieke ondersteuning voor de sociaal-emotionele of gedragsmatige ontwikkeling.
Als een leerling specifieke pedagogisch-didactische onderwijsbehoeften heeft, wordt er een handelingsplan of Onderwijsperspectiefplan (OPP) opgesteld waarin specifieke doelen beschreven staan en hoe deze doelen bereikt gaan worden met extra ondersteuning. Deze plannen worden altijd met ouders besproken en er wordt gekeken hoe ouders kunnen ondersteunen bij het behalen van de doelen.
In ons zorgplan staat beschreven hoe het onderwijs op de Klimop is vormgegeven: de basis is het opbrengstgericht en handelingsgericht werken en de organisatie die daaruit voortvloeit. In ons zorgplan staat ook hoe leerlingen geholpen kunnen worden als er leer- en/of ontwikkelingsproblemen zijn.
Indien nodig zal een leerling zoveel mogelijk binnen de groep de extra ondersteuning krijgen. Door middel van goed klassenmanagement is dit vaak binnen de klas te realiseren. Maar ook buiten de groep wordt extra instructie en begeleiding gegeven door onze ondersteuners en Remedial teacher.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De ambitie is om meertalige kinderen beter te begeleiden en de talen die kinderen spreken te zien als kans en die meer zichtbaar op school te maken.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.