Sinds 1 augustus 1998 is het verplicht om te beschikken over een klachtencommissie. Dit vinden wij een goede zaak, want schoolbesturen en scholen worden steeds meer aangesproken op hun kwaliteit. Soms is het handelen of nalaten ‘klachtwaardig’. Waar dat zo is, heeft de klager de mogelijkheid om daadwerkelijk een klacht in te dienen. De (vertrouwens) contactpersoon volgt hierbij de voor Meer Primair opgestelde klachtroute. De Stichting Meer Primair is aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. Zie website Meer Primair.
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder kunt u vragen hebben of ontevreden zijn over de manier waarop school zaken aanpakt (denk aan: de communicatie vanuit de school, de manier waarop uw kind begeleid wordt, schoonmaakwerkzaamheden enz.). Wij gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid deze te uiten naar de school: naar de leerkracht als het gaat om zaken die spelen in de klas, naar de schoolleiding als het gaat om klas- overstijgende onderwerpen. Als u er met de leerkracht en de schoolleiding niet uitkomt, oftewel als naar uw mening de klacht niet naar behoren is opgelost, dan kunt u deze ten slotte voorleggen aan het schoolbestuur of voor een objectief onderzoek aan onze Klachtencommissie. In de afweging welk vervolg het meest wenselijk is, kunt u zich laten bijstaan door de contactpersoon e/o de extern vertrouwenspersoon.
Klachten ongewenste omgangsvormen:
Met name bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen een beroep doen op de ondersteuning door de contactpersoon. De contactpersoon is er voor u. Hij/zij luistert naar u, geeft u informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u indien wenselijk in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere ondersteuning.
Nuttige adressen:
De contactpersoon is werkzaam op de school.
naam contactpersoon: Anne Haanstra telefoonnummer :023-5571690
De externe vertrouwenspersoon is een objectieve deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u bij het vinden van een oplossing van de door u gesignaleerde klacht. Klachten over ongewenst gedrag, die u onvoldoende vindt opgelost, kunt u voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u in het klachttraject. Vivian Donker werkzaam bij Onderwijs Advies 0182 55 64 99 v.donker@onderwijsadvies.nl
Schoolbestuur
Meer Primair 023 554 23 51 https://meerprimair.nl/
Klachtencommissie
Landelijke Klachtencommissie, per adres Stichting Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD Utrecht, telefoon 030 280 95 90, e-mail: info@onderwijsgeschillen.nl. De volledige klachtenregeling, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, ligt ter inzage bij de schoolleiding.
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kunt u ook contact opnemen met de vertrouwensinspecteur: Centraal meldpunt telefoonnummer 0900 111 31 11 (lokaal tarief) weekdagen van 8.00 uur tot 17.00 uur.
Meldplicht seksueel geweld
Schoolleiding, contactpersonen en vertrouwenspersonen zullen een klacht van ouders/leerlingen zorgvuldig behandelen. Bij klachten van ouders en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een ander zedendelict, is de school verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.