Onderwijs en kwaliteit
Onze school zien wij als een ‘lerende organisatie’. Voor ons houdt dit in dat we bezig zijn met kwaliteits- zorg. Op verschillende manieren verzamelen we informatie over onze school en over ons onderwijs. We proberen de sterke kanten en aandachtspunten in het functioneren van onze organisatie zo goed mogelijk zichtbaar te hebben. We volgen relevante ontwikkelingen van buitenaf m.b.t. de school en we krijgen informatie d.m.v. ons leerling- volgsysteem, methodetoetsen, gesprekken, tevredenheidspeilingen, enzovoorts. Deze verzamelde gegevens worden geanalyseerd. Met de verkregen informatie maken we beleid dat gericht is op verbetering van het onderwijs en onze organisatie. Daarbij denken we aan zorg voor de kinderen en het personeel en het beheer van materie¨le zaken. In onze ogen is dat kwaliteit. Deze stappen maken we altijd vanuit een bepaal- de ambitie. Onze ambities t.a.v. het leren/groeien van de leerlingen vind je terug in onze analyses.
Het kwaliteitszorgsysteem
Het schoolplan geeft aan welke beleidsvoornemens en ontwikkelingen we gedurende 4 jaar willen realiseren. Het jaarplan is de specifieke vertaling per schooljaar. Daarin staat beschreven welke onderwijskundige en organisatorische ontwikkelingen er dat schooljaar zullen plaatsvinden. Ook de nascholing staat uitgebreid beschreven. We zorgen ervoor dat we systematisch de kwaliteit van ons onderwijs onderzoeken, beschrijven, bewaken en verbeteren. We verzamelen daarvoor verschillende gegevens. Dit doen we o.a. door gesprekken met externen, afname van tevredenheidonderzoeken onder de ouders, de leerlingen en het team, twee keer per jaar de resultaten van ons onderwijs te evalueren met behulp van het leerlingvolgsysteem, de groepsbesprekingen en klassenbezoeken. Wij zijn van mening, dat we op deze wijze goed zicht houden op de kwaliteit van ons onderwijs.
Het leerlingvolgsysteem
Alle kinderen op de scholen binnen het samen- werkingsverband Passend onderwijs Haarlemmermeer ontvangen onderwijs dat zo goed als mogelijk aansluit bij hun mogelijkheden. Om de cognitieve en sociaal emotionele ontwikkeling nauwlettend te volgen en het onderwijs zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de ontwikkeling van ieder kind, wordt het ontwikkelingsproces van alle kinderen vanaf groep 1 tot en met groep 8 bijgehouden en geregistreerd in het leerlingvolgsysteem.
Onze school maakt gebruik van het CITO- leerlingvolgsysteem (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling) betreffende de onderdelen technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en (wiskundig) rekenen. Dit leerlingvolgsysteem is een hulpmiddel om op een systematische manier de vorderingen van alle kinderen over langere periodes in kaart te brengen. Het stelt de leerkracht in staat vast te stellen of de ontwikkeling van de leerlingen naar verwachting verloopt. Het systeem is onafhankelijk van de methodes die wij gebruiken en de scores worden vertaald naar vijf niveaus, te weten:
- Niveau I goed tot zeer goed (de 20% hoogst scorende leerlingen)
- Niveau II ruim voldoende (de 20 % boven het landelijk gemiddelde scorende leerlingen)
- Niveau III voldoende (de 20% op het landelijk gemiddelde scorende leerlingen)
- Niveau IV zwak tot matig (de 20% onder het landelijk gemiddelde scorende leerlingen)
- Niveau V zeer zwak tot zwak (de 20% laagst scorende leerlingen)
Het is een score die aangeeft hoe goed een leerling of groep presteert ten opzichte van andere leerlingen in hetzelfde leerjaar, landelijk gezien. Kinderen die op een IV of V niveau scoren behoren tot de kinderen die extra aandacht nodig hebben. Zij krijgen extra begeleiding en ondersteuning binnen de groep en soms buiten de groep. De kinderen die op niveau I scoren behoren tot de betere leerlingen en krijgen binnen de groep verdieping en verrijking aangeboden. Naast de I t/m V score kijken we ook naar de vaardigheidsgroei die een leerling in zijn/haar ontwikkeling heeft gemaakt. Ook dit item kan aanleiding zijn om een leerling meer/andere aandacht te geven.
De methodegebonden toetsmomenten zijn verdeeld over een schooljaar. De methode-onafhankelijke Cito-toetsen worden in het midden en aan het eind van het schooljaar afgenomen. Ouders worden tijdens de geplande gesprekken over de resultaten gei¨nformeerd.
Op onze school gebruiken we de volgende CITO- toetsen:
Groep 1-2:
Groep 3 t/m 8:
- Drie minuten toets en AVI (lezen)
- Begrijpend lezen (vanaf eind groep 4)
- Rekenen/wiskunde
- Toets automatiseren Spelling
- Woordenschat
Groep 7 en 8:
- Werkwoordspelling
- Eindtoets groep 8
Door analyse van de uitslagen stellen de leerkrachten doelen en interventies op. Vervolgens bepalen de leerkrachten het lesaanbod, passend bij de gestelde leerdoelen en de mogelijkheden van de leerlingen voor de komende periode.
Met behulp van het leerlingvolgsysteem kunnen we objectief bepalen in hoeverre de leerlingen de stof van een leerjaar beheersen. We brengen hun ontwikkeling in beeld en maken voor school trendanalyses. Op deze wijze kunnen we de kwaliteit van ons onder- wijs bepalen en bekijken waar onze verbeterpunten liggen.
In de groepen 1 en 2 maken de leerkrachten gebruik van observatiemomenten. Alle ontwikkelingsgebieden worden nagelopen en mocht de leerkracht naar aanleiding van de resultaten twijfels hebben over de ontwikkeling van het kind, dan worden de ouders op de hoogte gebracht en zal het kind extra aandacht krijgen. In groep 8 wordt de verplichte eindtoets afgenomen (april) . De eindtoets bestaat uit diverse onderdelen van taal, rekenen, studievaardigheden en wereldorie¨nterend onderwijs. De uitslag van de CITO-eindtoets wordt gekoppeld aan een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies kan leiden tot bijstelling van het al door school gegeven VO-advies.
De sociaal emotionele ontwikkeling wordt systematisch en cyclisch gevolgd met het leerlingvolgsysteem ‘Zien!’. Twee keer per jaar worden de leerlingen volgens een vaste observatielijst bekeken. Met Zien! brengen de leerkrachten het sociaal emotioneel functioneren van de kinderen van groep 1 tot en met 8 in kaart. De leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 vullen twee keer per jaar de vragenlijst in. Zien! geeft inzicht in de eventuele ondersteuningsvragen en helpt de leerkracht om het gedrag van de leerling te begrijpen.
De overzichten van Zien! worden met de gedragsspecialist en Ib’er besproken. In de bouw en het paralleloverleg worden de resultaten en interventies met collega's gedeeld. De werkgroep zorgt voor aanvullende materialen en informatie, zodat de leerkrachten toegerust zijn om op verschillende manieren met de kinderen aan hun sociaal emotionele ontwikkeling te kunnen werken.