Sinds 1 augustus is het verplicht om te beschikken over een klachtencommissie. Dit vinden wij een goede zaak want schoolbesturen en scholen worden steeds meer aangesproken op hun kwaliteit. Soms is het handelen of nalaten 'klachtwaardig'. Waar dat zo is, heeft de klager daadwerkelijk de mogelijkheid om een klacht in te dienen. De (vertrouwens) contactpersoon volgt hierbij de door Meer Primair opgestelde klachtroute. De Stichting Meer Primair is aangesloten bij een landelijke klachtencommissie. Zie website Meer Primair.
Waar mensen samenwerken, gaan soms dingen mis. Als ouder kunt u vragen hebben of ontevreden zijn over de manier waarop school zaken aanpakt (denk aan: de communicatie vanuit de school, de manier waarop uw kind begeleid wordt, schoonmaakwerkzaamheden enz.). Wij gaan er vanuit dat we de meeste klachten in onderling overleg kunnen oplossen. We nodigen u van harte uit bij ontevredenheid deze te uiten naar de school:
- naar de leerkracht als het gaat om zaken die spelen in de klas,
- naar de schoolleiding als het gaat om klasoverstijgende onderwerpen.
Als u er met de leerkracht en de schoolleiding niet uitkomt, oftewel als naar uw mening de klacht niet naar behoren is opgelost, dan kunt u deze voorleggen aan het schoolbestuur of voor een objectief onderzoek aan onze Klachtencommissie. In de afweging welk vervolg het meest wenselijk is, kunt u zich laten bijstaan door de contactpersoon en/of de externe vertrouwenspersoon. Met name bij klachten over ongewenste omgangsvormen op school, zoals: pesten, ongewenste intimiteiten, discriminatie, agressie en geweld, kunnen ouders en kinderen een beroep doen op de ondersteuning door de contactpersoon. De contactpersoon is er voor u. Hij/zij luistert naar u, geeft u informatie over mogelijke vervolgstappen en brengt u indien wenselijk in contact met de externe vertrouwenspersoon voor verdere ondersteuning.
Nuttige adressen:
Onze contactpersonen zijn werkzaam op onze school.
Namen contactpersonen: Caroline Brussen en Cynthia Wassink. Zij zijn allebei bereikbaar op: 023-5622855.
De externe vertrouwenspersoon is een objectieve deskundige van buiten de school. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u bij het vinden van een oplossing van de door u gesignaleerde klacht. Klachten over ongewenst gedrag, die u onvoldoende vindt opgelost, kunt u voorleggen aan de klachtencommissie. De externe vertrouwenspersoon begeleidt u in het klachttraject. Zijn naam is Pieter de Wit, werkzaam bij OnderwijsAdvies. Hij is bereikbaar op 0182-556499 of per mail op p.dewit@onderwijsadvies.nl.
Schoolbestuur
Meer Primair 023-554 23 51 (www.meerprimair.nl)
Klachtencommissie
Landelijke Klachtencommissie
p/a Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Tel: 030-285 95 90, mail: info@onderwijsgeschillen.nl
De volledige klachtenregeling, waarin de procedure klachtbehandeling beschreven staat, ligt ter inzage bij de schoolleiding
Vertrouwensinspecteur
Voor een onafhankelijk advies in geval van een klacht, kunt u ook contact opnemen met de vertrouwensinspecteur: Centraal Meldpunt, tel. 0900-111 31 11 (lokaal tarief) op weekdagen van 08.00-17.00 uur.
Meldplicht seksueel geweld
Schoolleiding, contactpersonen en vertrouwenspersonen zullen een klacht van ouders/leerlingen zorgvuldig behandelen. Bij klachten van ouders/verzorgers en leerlingen over de schoolsituatie, waarbij mogelijk sprake is van ontucht, aanranding of een zedendelict,is de school verplicht tot het doen van aangifte bij de officier van justitie, omdat mogelijk de veiligheid van meerdere kinderen in het geding is.