CBS De Driesprong

Nieuwe Schoolweg 3 7645 AV Hoge Hexel

  • Schoolfoto van CBS De Driesprong
  • Schoolfoto van CBS De Driesprong
  • Schoolfoto van CBS De Driesprong
  • Schoolfoto van CBS De Driesprong
  • Schoolfoto van CBS De Driesprong

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde resultaten van de eindtoets worden sterk bepaald door het aantal kinderen in groep 8. De groepen zijn klein (in vergelijking met andere grotere scholen). Dat maakt de gemiddelde eindscore een minder betrouwbare indicator: Kinderen met een hele hoge of een hele lage score beïnvloeden het gemiddelde sterk. Zo kan het gemiddelde van de eindtoets makkelijk ver boven of onder het landelijk gemiddelde uitkomen. Het onderwijs op De Driesprong is opbrengstgericht. Het aanbod wordt meer en meer afgestemd op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Daar waar kinderen moeite hebben met de lesstof, worden ze op diverse manieren ondersteund. Dit vindt plaats in de klassen, in groepjes of individueel buiten de klas en thuis. Het streven is: "Samen halen we uit onszelf wat er in zit".

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school maken we gebruik van een online registratiesysteem (ParnasSys) om tussentijdse resultaten nauwkeurig bij te houden. Op deze manier kunnen we snel hulp bieden aan de leerlingen die het nodig hebben. Daarnaast maken we gebruik van de resultatenmonitor die de methode hanteert om te kijken of de leerlingen de doelen die bij de thema's horen hebben behaald.

We bieden in de groepen extra zorg aan. Deze zorg richt zich op (groepjes) leerlingen die een bepaald doel niet beheersen en nog wat extra instructie nodig hebben om het doel alsnog te bereiken. Daarnaast houden we rekening met leerlingen die de stof snel beheersen en kortere instructie en/of uitdagende leerstof nodig hebben. Hiervoor gebruiken we een format voor het groepsplan. In het groepsplan worden de resultaten van de Cito LOVS toetsen verwerkt en geanalyseerd. De leerlingen worden bij de vakgebieden: Rekenen, Taal/ Spelling, Begrijpend Lezen en Technisch Lezen in drie instructieniveaus ingedeeld (Extra, Basis, Intensief). Het groepsplan wordt iedere 3 maanden geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.Tijdens de brede groepsbesprekingen en tijdens de zorgvergaderingen worden de (tussen)resultaten en uitkomsten van de analyses besproken en wordt gekeken hoe we de zorg in de groep vorm en inhoud gaan geven.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De groepen 8 op De Driesprong zijn relatief klein. Gemiddelden over schooladviezen worden daardoor jaarlijks sterk bepaald door een kleine groep kinderen. Het ene jaar zullen voor een bepaald type vervolgonderwijs verhoudingsgewijs meer kinderen in aanmerking komen, terwijl er een volgend jaar wellicht veel minder kinderen voor hetzelfde type vervolgonderwijs in aanmerking zullen komen. De cijfers moeten om die reden wellicht als minder maatgevend worden gezien.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Door middel van verwachtingsgesprekken aan het begin van het schooljaar, het sociogram, de vragenlijst van Vensters en de methode voor Sociaal Emotionele Ontwikkeling: "Kwink" geven wij vorm en inhoud aan het Sociaal Emotioneel Leren. Tijdens het schooljaar vinden regelmatig gesprekken plaats tussen leerkracht en leerling om de onderwijsbehoeften van de leerling(en) in kaart te brengen. Ook tijdens de overdracht van de groep voorafgaand aan het nieuwe schooljaar worden de onderwijsbehoeften van de leerling(en) besproken. Deze worden daarnaast ook vermeld in het groepsoverzicht en indien nodig bijgesteld.

Het team volgde de meerjarige teamscholing "B6-4all". Dit is een programma van het Samenwerkingsverband Twente Noord. Het doel van dit programma is het stimuleren en (door)ontwikkelen van een positief pedagogisch basisklimaat, op basis van uniform leerkracht gedrag. In het eerste jaar zijn gedragsverwachtingen voor algemene ruimtes opgesteld en aan de leerlingen aangeleerd. Daarna is dit verder uitgewerkt voor de klasse situatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking (Verbinding)
  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt de kwaliteit van het onderwijs op basis van een beperkt aantal indicatoren als ruim voldoende. Wettelijk verplichte stukken zijn aanwezig, kwaliteitszorg is op orde en de tussen- en eindresultaten zijn goed. Ook het systeem van zorg wordt door inspectie als goed beoordeeld.

Terug naar boven