Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
's Morgens staan de vakken godsdienst, rekenen, taal en lezen op het rooster. 's Middags werken we thematisch met de methode Alles in 1.
De Driesprong is in deze tijd van snelle veranderingen de school die een belangrijke fundering wil bieden aan de leerlingen om goed voorbereid deel te nemen aan de maatschappij van nu en die van de toekomst.
Wij zijn een adaptieve school die leerlingen van alle niveaus optimale, meetbare ontwikkelingsmogelijkheden biedt voor hun cognitieve, sociale, creatieve en culturele ontwikkeling. Onze school biedt de leerlingen veiligheid, structuur en rust door duidelijke regels en afspraken. Gezamenlijk hebben we de overtuiging dat de leerling van vandaag recht heeft op verschillende digitale mogelijkheden om in te zetten bij zijn of haar persoonlijk leerproces. De leerlingen leren zelfstandig werken, samenwerken en verschillen te accepteren en respecteren. Zij leren verantwoordelijk te zijn voor zichzelf, voor anderen en voor de materialen op school. Ouderbetrokkenheid en samenwerking met de ouders worden over en weer belangrijk gevonden en krijgen wederzijds aandacht. Een goede communicatie is voor ons zeer belangrijk. Het gaat hierbij zowel om de betrokkenheid met betrekking tot de school als het eigen kind. Wij hebben oog voor onze kwaliteit van onderwijs. Om dit te bereiken is scholing van onze leerkrachten een voorwaarde.
Bij het aanmelden van de leerlingen is de zorgplicht van kracht. Leerlingen binnen de basisondersteuning worden geplaatst op de school van aanmelding, mits aan de hieronder genoemde (bestuur eigen) plaatsingsvoorwaarden is voldaan. Indien sprake is van specifieke ondersteuningsbehoeften bij de aangemelde leerling, overlegt de school binnen het Schoolondersteuningsteam met de ouders om samen voor hun kind een juiste onderwijsplek te vinden. Het Expertise en Dienstenteam en andere deskundigen kunnen hierbij adviseren en ondersteunen. Kan de school de ondersteuningsbehoeften niet bieden, dan begeleidt de school de ouders bij het vinden van een plek binnen een school van het eigen bestuur of in samenwerking met het SWV een andere BaO-school of S(B)O-school.
We willen een goede school zijn. Het werken aan kwaliteit en het bewaken van de al aanwezige kwaliteit hebben prioriteit. Door de goede keuzes te maken willen we aantrekkelijk zijn voor ouders en leerlingen.
Passend onderwijs betekent dat elk kind naar die vorm van onderwijs gaat die het best bij zijn of haar talenten en beperkingen past. Het betekent dat het onderwijs kwalitatief goed is en dat alle kinderen een onderwijs krijgen dat goed bij hen aansluit. Onze leerkrachten en ouders spelen hierin een belangrijke rol. De Driesprong doet haar uiterste best om passend onderwijs waar te maken door adaptief onderwijs te geven. Wij werken volgens de “De 1-zorgroute”. De 1-zorgroute als zorgstructuur is ontwikkeld door WSNS+. Ze wil een voor alle scholen en alle betrokkenen bij de leerlingenzorg herkenbare, eenduidige route zijn. Zo is onderlinge afstemming makkelijker voor elkaar te krijgen. Met de 1-zorgroute beogen wij niet alleen risicoleerlingen op een zo vroeg mogelijk tijdstip te signaleren en zo onderwijsleerproblemen aan te pakken, maar de onderwijsbehoeften van élk kind in kaart te brengen. Deze onderwijsbehoeften zijn het uitgangspunt voor het samenstellen van het onderwijsaanbod in de vorm van een groepsplan waarin beschreven staat dat we instructie geven op drie niveaus: basis, intensief en extra. De 1-zorgroute leert leerkrachten hoe zij met de verschillen tussen de kinderen kunnen omgaan. De route heeft betrekking op zowel de interne zorg op school, als de externe zorg buiten de school. In een enkel geval wordt een leerling doorverwezen naar bijvoorbeeld een speciale basisschool.
We proberen voor ieder kind passend onderwijs te bieden. Op de Driesprong zitten leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. We streven er naar om deze specifieke onderwijsbehoeften in kaart te brengen middels de intake en/ of overdracht, de zorgstructuur (Interne Begeleider/ Onderwijs Assistenten / Zorg Coördinatie), de externe ondersteuning (o.a. fysiotherapie, logopedie, orthopedagoog, schoolcoach, e.a.). Daarnaast wordt er voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften een groeidocument en/ of OPP (OntwikkelingsPerspectiefPlan) opgesteld en bijgehouden. Per individuele leerling met specifieke onderwijsbehoeften wordt door ons gekeken of wij het kind onderwijs kunnen bieden met de eventueel bijbehorende aanpassingen/ hulpmiddelen en extra zorg.
Door middel van diverse binnen- en bovenschoolse groepen proberen we leerlingen met hun onderwijsbehoeften hulp en ondersteuning te bieden. Zo gaan er hoog-/ meerbegaafde leerlingen naar de bovenschoolse Kangoeroegroep. Leerlingen die meer individuele begeleiding en aandacht nodig hebben krijgen ondersteuning middels Onderwijs Assistenten zowel binnen alsook buiten de eigen groep. Ook bieden wij voor leerlingen met bijv. Dyslexie onderwijs op maat aan, door bijv. auditieve ondersteuning, vergroten van de lesstof, meer taaktijd en indien nodig het compacten van de lesstof.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende jaren ligt onze focus met name op de begeleiding van meer- en hoogbegaafde leerlingen.
In het gebouw van de school en het Kulturhus bevindt zich ook een peuterspeelzaal: Dikkie Dik. We werken hiermee samen, gebruiken elkaars faciliteiten zoals kleuterplein en speeltoestellen en stemmen waar nodig het onderwijs op elkaar af.