Basisschool Uniek

't Groot Stuk 3 4741 TX Hoeven

  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 maken de kinderen de Cito Eindtoets. Met deze toets worden de mogelijkheden en talenten van leerlingen goed, eerlijk en objectief in beeld gebracht. De toets meet de kennis en vaardigheden van leerlingen op het gebied van taalverzorging, lezen en rekenen. De resultaten van alle kinderen in groep 8 bij elkaar zeggen iets over het resultaat dat onze school haalt. Het eindresultaat van alle scholen in Nederland ligt tussen 500 en 550; het landelijke gemiddelde ligt meestal rond 535. De afgelopen schooljaren scoorde BS Uniek over het algemeen boven het landelijk gemiddelde. In 2020 is er geen Centrale Eindtoets afgenomen vanwege de gevolgen van het Coronavirus.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van uw kind

In de klas letten de leerkrachten goed op de ontwikkeling van uw kind. Tussentijds nemen ze toetsen af, observeren ze, spreken met de kinderen, maken ze rapporten van de vorderingen en bespreken dit allemaal met collega’s waaronder de intern begeleider.  

Via een centrale, digitale opslag van gegevens (het kindvolgsysteem dat Parnassys heet) houden we de ontwikkeling van ieder kind zorgvuldig in de gaten. Daarbij wordt ook gekeken naar de resultaten van de hele groep. Aan de hand van de gegevens stelt de leerkracht een plan op op groeps- of kindniveau. Uiteraard bespreken we de vorderingen en plannen van het kind ook met het kind zelf en met de ouders. 

MijnRapportfolio

Rapporten De kinderen van groep 1 (na min. 4 maanden onderwijs) en groep 2 krijgen aan het einde van het schooljaar een digitaal rapport, waarop de stand van de ontwikkeling duidelijk is af te lezen. In de groepen 3 tot en met 8 krijgen de kinderen twee keer per jaar een digitaal rapport. Sinds schooljaar 2022-2023 werken wij met een digitaal rapport in het programma: MijnRapportfolio. Het rapport doet verslag over de vorderingen en ontwikkelingen van de kinderen. Daarnaast is er een overzicht van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem toegevoegd. In het portfolio worden ook foto’s en documenten opgeslagen, om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van uw kind(eren) op school.   In de periode oktober-november en de periode maart-april krijgen ouders/verzorgers de mogelijkheid om tussentijds de resultaten digitaal via MijnRapportfolio in te zien.

Kijk! 0-7 jaar

Kijk! is een ontwikkelingsvolgsysteem dat wij hanteren voor kinderen in groep 1-2, ook onze voorschoolse kinderopvangpartners werken met Kijk!. Kijk! neemt het kijken naar kinderen als vertrekpunt voor het opzetten van activiteiten in de groep. Centraal bij Kijk! staat het observeren van kinderen bij activiteiten en in situaties die voor hen betekenisvol zijn. Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen begeleiden in hun ontwikkeling, is het belangrijk voor leerkrachten om een duidelijk beeld te hebben van het ontwikkelingsverloop van kinderen in hun groep. Kijk! is tevens een belangrijk hulpmiddel bij het signaleren van onderwijsachterstanden en het rapporteren aan u als ouder.

LVS-toetsen

Naast de methode gebonden toetsen maken alle leerlingen twee keer per jaar toetsen die deel uit maken van het Cito Volgsysteem primair onderwijs. Alle toetsen van dit volgsysteem zijn op elkaar afgestemd, onder meer op het gebied van de rapportage. Met de toetsen van het volgsysteem kunnen we de vorderingen van individuele leerlingen, groepen leerlingen en het onderwijs bij ons op school van groep 3 tot en met 8 volgen.De prestaties worden vergeleken met die van medeleerlingen en met een landelijk gemiddelde. Daarbij worden de resultaten geplaatst in een soort grafiek, waaruit blijkt hoe de ontwikkeling van het kind verloopt. De leerkrachten worden gestimuleerd met collega’s te overleggen over de voortgang van ‘hun’ kinderen. Dit overleg levert vaak goede suggesties op voor een nog betere begeleiding van de kinderen.Minimaal tweemaal per jaar vinden er leerling- en groepsbesprekingen plaats waarin leerkrachten samen met de intern begeleider hun plan van aanpak evalueren en bijstellen voor de aankomende periode. 

Brede ontwikkeling

De brede ontwikkeling van een kind in beeld brengen vraagt om een andere manier van de ontwikkeling volgen dan we traditioneel gewend zijn. Op BS Uniek willen we in beeld brengen wie het kind is, wat het kan, welke doelen en vaardigheden worden beheerst en welke talenten het heeft. Om het kind als geheel in beeld te brengen wordt er op BS Uniek gewerkt met Mijn Rapportfolio. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij baseren het schooladvies op basis van:

  • meerjarige ontwikkeling van de leerling uitgaande van het leerlingvolgsysteem;
  • persoonskenmerken van de betrokken leerling zoals inzet en werkhouding.
  • resultaten op de methodetoetsen

De gegevens vanuit het leerlingvolgsysteem worden vanaf groep 6 meegenomen op het gebied van:

  • begrijpend lezen;
  • rekenen en wiskunde
  • technisch lezen
  • spelling.

Het schooladvies wordt in samenspraak opgesteld door de groepsleerkracht groep 8, de leerkracht die ze het jaar ervoor hebben gehad, de interne begeleiders de directeur en onderwijskundig teamleider..

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij streven ernaar een school te zijn waar niet gepest wordt. Pas als het kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Dit betekent ook dat er consequenties zijn als leerlingen zich niet houden aan de gemaakte afspraken. 

BS Uniek geeft haar sociale klimaat vorm aan de hand van de uitgangspunten van Schoolwide Positive Behavior Support in de praktijk afgekort als SWPBS. SWPBS draagt bij aan een schoolbrede aanpak om een veilig en positief schoolklimaat te creëren dat het leren bevordert.   Het schoolklimaat wordt vooral bepaald door de omgang met elkaar; kinderen, ouders en leerkrachten. Die omgang is bepalend voor de sfeer op school. Wij vinden het van groot belang dat uw kind zich op zijn gemak en veilig voelt op school. Er moet orde en regelmaat zijn. Waarden en normen dienen gerespecteerd te worden. Daar zijn gedragsverwachtingen voor nodig. Verwachtingen voor het spelen, verwachtingen voor het gedrag in de groep en de omgang met elkaar. Op BS Uniek werken we met gedragsverwachtingen die aansluiten bij onze kernwaarden. Aan de hand van deze gedragsverwachtingen maken wij met elkaar afspraken over hoe we met elkaar, de materialen en de omgeving omgaan. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Wij zijn eerlijk
  • Wij zijn vriendelijk beleefd
  • Wij zijn positief

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Predicaat GOED

Op 3 en 5 november 2020 heeft de inspectie BS Uniek bezocht in het kader van een onderzoek naar kwaliteitsverbetering (OKV). De inspectie kwam tot de conclusie dat de kwaliteit van het onderwijs op BS Uniek goed is en ze kent de school het predicaat GOED toe. 

Hoofdconclusie

Met uitzondering van het kwaliteitsgebied Onderwijsresultaten, die als Voldoende is beoordeeld, zijn alle overige kwaliteitsgebieden als Goed gewaardeerd.  

Het Pedagogisch klimaat en het Didactisch handelen verdienen de waardering 'goed' ruimschoots. De Kwaliteitscultuur is een goede voedingsbodem voor professionalisering van de leraren en de school staat open voor kritische feedback van buiten. Deze laatste elementen geven de schoolontwikkeling een stevige steun in de rug.

Terug naar boven