Basisschool Uniek

't Groot Stuk 3 4741 TX Hoeven

  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek
  • Schoolfoto van Basisschool Uniek

Het team

Toelichting van de school

Naast het MT werken op onze school 33 leerkrachten, 3 intern begeleiders, 1 conciërge, 1 eventmanager, 5 onderwijsassistenten en 3 schoonmaaksters. Het team bestaat uit personeel met uiteenlopende leeftijden. Ondanks het grote team wordt het team als erg hecht ervaren.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

* Inzetten van leerkrachten vanuit de flexpool (invalpool)

* Inzetten van onderwijsassistenten/leerkrachtondersteuners met de daarvoor bestemde schaal
* Vragen duo partner om extra te komen werken.

* Vragen parttime leerkracht om extra te komen werken.

* Vragen leerkrachten die we kennen of ze extra komen werken. 

* Inzetten van leerkrachten, die die dag een taak buiten de groep hebben.

* Inzetten van IB'er voor maximaal 1 dag.
* Opdelen van de groep in andere groepen.

* Kinderen terug naar huis sturen als het echt niet anders kan.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Anders organiseren

Sinds 2018 zijn wij op BS Uniek aan de slag gegaan met het onderwijs anders organiseren. Wij geloven dat klassikaal frontaal onderwijs onze leerlingen onvoldoende voorbereid op vaardigheden die zij nodig hebben voor de toekomst. Daarnaast leert niet ieder kind op dezelfde manier, hebben wij te maken met niveauverschillen en talenten van ieder individueel kind. Op BS Uniek maken we leerlingen betrokken en medeverantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Wat betekent dit voor ons ten aanzien van de activiteiten en de vakken?    

Voor de vakgebieden gebruiken wij diverse methodes, de ene keer als leidraad om de cruciale doelen te behalen, de andere keer als bronnenboek. Zij helpen ons het leerproces te waarborgen en te voldoen aan de kerndoelen zoals die door de wet zijn voorgeschreven. Kenmerkend hierbij is dat we een ononderbroken ontwikkelingslijn nastreven. De activiteiten behorend bij deze vakgebieden worden elk jaar vastgelegd in de jaarplanning.

De meerbegaafde leerling wordt extra ondersteund doormiddel van Levelspel en Levelwerk.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 is groep 1 op woensdag vrij.

De verdeling in tijd is een indicatie en wordt afgestemd op de leerbehoefte van de groep. 

Binnen sociaal emotionele ontwikkeling komt natuurlijk  PBS aan de orde en thema's gericht op levensbeschouwing. . 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

 Taal en lezen is samengenomen.

Binnen de tijd van wereldoriëntatie zijn alle zaakvakken meegenomen, dus ook biologie, verkeer en geschiedenis.

Binnen levensbeschouwing is ook sociaal emotionele ontwikkeling meegenomen.

De genoemde tijden zijn richttijden; de tijden worden ook afgestemd op de behoeften van de groep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgprofiel BS Uniek

In het kader van Passend Onderwijs heeft elke school een schoolondersteuningsprofiel (SOP) geschreven. Hierin staat beschreven wat de school leerlingen kan bieden aan basis- en extra ondersteuning. BS Uniek heeft het profiel “Brede zorgschool” wat wil zeggen dat wij in staat zijn kinderen met een grote diversiteit aan onderwijs- en zorgvragen goed onderwijs te bieden. Het samenwerkingsverband acht onze brede basiszorg op orde, wat wil zeggen dat wij in staat zijn zorg en onderwijs op maat te bieden aan een diverse leerlingpopulatie. Het SOP wordt ieder schooljaar bijgesteld en is te vinden op de website.  

Basisondersteuning

De basisondersteuning bestaat uit:

  • geleverde basiskwaliteit zoals beschreven door de inspectie
  • preventieve en licht curatieve interventies, bijvoorbeeld het aanbod voor kinderen met dyslexie.
  • onderwijsondersteuningsstructuur (hoe werkt de school samen met andere organisaties en specialisten).
  • planmatig werken; de school werkt op systematische wijze. De stimulerende en belemmerende factoren en de onderwijsbehoeften van elke leerling zijn bekend en voor zover mogelijk past de school haar onderwijsaanbod hierop af. De zorgstructuur is planmatig en cyclisch.

Extra ondersteuning

De extra zorg die een leerling nodig heeft op pedagogisch en/of didactisch gebied zal zo veel mogelijk plaatsvinden in de klas zelf. Elke leerling krijgt het onderwijs aangeboden dat past bij zijn of haar ontwikkeling. Voor iedere leerling wordt dan ook in beeld gebracht wat hij of zij nodig heeft. Dit noemen we de onderwijsbehoeften. Soms heeft een leerling aan de extra zorg in de klas niet genoeg. Op Uniek zijn er meerdere ondersteuningsmogelijkheden buiten de groep.  

Deze ondersteuningsmogelijkheden zijn:

  • extra begeleiding voor technisch lezen en/of spelling aan leerlingen die mogelijk dyslexie hebben of waarbij al dyslexie is vastgesteld.
  • extra rekenbegeleiding om de basisvoorwaarden voor het rekenen goed onder de knie te krijgen.
  • begeleiding van een gedragsspecialist.
  • begeleiding van hoogbegaafdheidspecialist
  • begeleiding van een rekenspecialist.
  • begeleiding door een onderwijsassistent(e).  

Wanneer bovenstaande ondersteuningsmogelijkheden onvoldoende effect hebben en de leerling daarnaast frustratie gaat ontwikkelen ten aanzien van het vakgebied wat moeilijk is, is er een mogelijkheid om te gaan op een eigen leerlijn, een ontwikkelingsperspectief (OPP). De leerling gaat dan voor een vakgebied werken op eigen niveau. In het ontwikkelingsperspectief staat welke onderwijsdoelen de leerling mogelijk kan behalen. Bij het vaststellen van de doelen die we willen bereiken, gaan we uit van hoge verwachtingen. We willen onszelf en de leerling stimuleren om het beste uit de leerling te halen.

Op het moment dat u uw kind aanmeldt op BS Uniek zullen wij zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of de school deze ondersteuning kan bieden, eventueel met hulp van het samenwerkingsverband. Als de school de ondersteuning niet kan bieden, moet de school, na overleg met u, zorgen dat er een andere school gevonden wordt die wel een passend aanbod kan doen en uw kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal (basis) onderwijs. Indien uw kind meer ondersteuning nodig heeft dan wij als school kunnen bieden, moet de school op basis van de zorgplicht in actie komen. Dit betekent dat de school de verantwoordelijkheid heeft om te onderzoeken welke onderwijsbehoefte de leerling heeft en op welke manier daarop passend antwoord gegeven kan worden.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen het team kennis laten maken met nog inclusiever onderwijs. Onze school heeft al veel specialistische kennis in huis, waardoor we veel kinderen op onze school kunnen houden of zelfs kinderen vanuit het speciaal onderwijs weer terug kunnen opvangen.

We zijn wel van mening dat je regulier onderwijs moet bieden waar het kan en speciaal waar het moet (passender). Ons onderwijs kan nog meer op maat gemaakt worden (gepersonaliseerd) en we gaan de doorgaande ontwikkelingslijnen nog betere op elkaar aanlaten sluiten.

We willen een omgeving scheppen waarin talenten een kans krijgen (we gaan komende jaren ook aan de slag met talentontwikkeling).

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuterspeelzaal



Vanaf 2 jaar kunt u uw kind aanmelden voor de peuterspeelzaal. In ons gebouw is peuterspeelzaal “Hummelhoeve” van Kober gevestigd.



Opvang



Het overblijven tussen de middag en de naschoolse opvang wordt georganiseerd door Kober. Het overblijven is in het gebouw zelf. De kinderen brengen zelf eten en drinken mee. Door het aanbieden van deze opvang biedt Kober een doorgaande ontwikkelingslijn voor kinderen aan. De pedagogisch medewerkers werken zowel bij het overblijven als bij de buitenschoolse opvang. Daarnaast moeten de verantwoordelijkheden van de tussenschoolse opvang goed geregeld zijn. Bij Kober kinderopvang kost het overblijven €2,95 per keer. Hiervoor worden zowel vrijwilligers (met vrijwilligersvergoeding) als pedagogisch medewerkers van de buitenschoolse opvang van Kober ingezet. 


Terug naar boven