Jenaplanbasisschool De Hoeve

Veenslagenweg 17 3871 NA Hoevelaken

  • Welkom op onze Jenaplanschool!
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Een manier om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken en te verhogen is het werken met toetsen. Het is voor alle kinderen uit groep 8 in het reguliere basisonderwijs verplicht om een eindtoets te maken. Op de Hoeve hebben we gekozen voor de centrale Cito-eindtoets.

Met de eindtoets kunnen kinderen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft het kind een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort het kind op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, kinderen kunnen niet slagen of zakken.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De Hoeve hanteert een samenhangend stelsel van toetsen, het CITO-leerlingvolgsysteem, waarmee tweemaal per jaar vorderingen in kaart worden gebracht. Dat doen we in januari en juni.

In groep 2 worden de toetsen ‘Taal voor kleuters’ en ‘Rekenen voor kleuters’ afgenomen. In de groepen 3 t/m 8 ‘AVI’, ‘DMT’, ‘Spelling (en Werkwoordspelling)’, ‘Rekenen en Wiskunde’ en ‘Begrijpend lezen’. De toetsen worden afgenomen en gecorrigeerd door de leerkracht. De uitkomsten worden in groepsoverzichten en foutenanalyses verwerkt. In de vergadering van leerkrachten van onder-, midden- of bovenbouw worden de resultaten besproken met de intern begeleider. Naar aanleiding hiervan kan besloten worden dat het kind in aanmerking komt voor ondersteuning in de groep.

Ouders kan geadviseerd worden voor hun kind externe hulp te overwegen. Het doorverwijzen naar een externe remedial teacher is daarbij gebruikelijk.

Het team heeft het CITO-leerlingvolgsysteem ingevoerd ter aanvulling op en ter ondersteuning van het eigen werk. Daarbij gaat het om de vragen: “Welke leerstof wordt door de groep of door het individuele kind voldoende of nog onvoldoende beheerst?” en “Welke vervolgstappen moeten er genomen worden om de groep en/of het kind te begeleiden?” De leerkracht ziet het kind elke dag en kan daarom de CITO-toetsuitslagen naast andere prestaties, observaties en methodegebonden toetsresultaten naar juiste waarde schatten.

De rapporten zijn mede gebaseerd op de toetsuitslagen.

We willen een kind graag als totale persoon zien en aanspreken. Daarom kijken we bij de beoordeling van kinderen naar de sociaal-emotionele, de verstandelijke en de lichamelijke ontwikkeling. Als we toets uitslagen anders dan verwerkt in de rapporten bekend maken, benadrukken we op een eenzijdige manier de (verstandelijke) ontwikkeling en dat doet geen recht aan het welbevinden van het kind en/of de professionaliteit van de leerkracht.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Ook op onze website vindt u de uitstroom de afgelopen jaren.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een keer per jaar nemen we de enquête sociale veiligheid af bij bovenbouwkinderen (groep 6, 7 en 8). Onze kinderen zijn mondig maar hebben nog moeite met het aangeven wat ze vinden en het naleven van de regels die gezamenlijk gesteld zijn. In de groepen wordt dagelijks gesproken over het welbevinden in de groep en daarbuiten. Kinderen geven aan behoefte te hebben aan duidelijke regels en willen geholpen worden bij pestgedrag door de leerkrachten.

We hebben het protocol 'Samenspelen' aangepast en er is meer aandacht gekomen voor de volgende onderwerpen:

Oplossen van conflicten

Handhaven en zichtbaarheid van regels en afspraken

Hoe om te gaan met straf.

De gouden regel; iedereen mag meedoen

Inzet van de Kanjertraining in alle groepen

Inzet van judo op school in alle groepen

Begeleiding en opleiding van de TSO-medewerkers 

Inzetten van de pleinspelen

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijk
  • Zelfstandig
  • Bewust

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven