Jenaplanbasisschool De Hoeve

Veenslagenweg 17 3871 NA Hoevelaken

  • Welkom op onze Jenaplanschool!
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve
  • Schoolfoto van Jenaplanbasisschool De Hoeve

Het team

Toelichting van de school

Het welslagen van een school staat of valt met de betrokkenheid en motivatie van teamleden om zich in te zetten voor kwalitatief goed Jenaplanonderwijs. De teamleden werken in zogenaamde bouwteams die zelfverantwoordelijk functioneren. Leidend is daarbij de durf elkaar aan te spreken op de inhoud van ons werk: het opvoeden en onderwijzen van kinderen.

Uit de teamenquête blijkt dat de leerkrachten zich allemaal prettig voelen tussen de kinderen. Er is sprake van wederzijds respect en gezag in de groep. Uit de ouderenquête is naar voren gekomen dat de sfeer, normen en waarden een hoge waardering krijgen (cijfer: 8,7). Tevens wordt de communicatie en de relatie met de school hoog gewaardeerd (cijfer: 8,2). Het onderzoek onder bovenbouwkinderen geeft aan dat kinderen met plezier naar school toe gaan (cijfer: 8,4). Op de stelling: ‘De leerkracht luistert goed naar mij als ik hem/haar iets vraag,’ zegt 92 % dat ze het daarmee eens zijn. 84 % van de kinderen kan bij de leerkracht terecht als ze hulp nodig hebben.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Sommige stamgroepleerkrachten werken vijf dagen, andere werken vier of drie dagen. Wij proberen het zo te regelen dat er niet meer dan twee verschillende stamgroepleerkrachten voor een groep staan. Dat is niet altijd mogelijk.

DI-dagen (Duurzame inzetbaarheid) van full-time leerkranten worden ingevuld volgens een vast rooster.

Bij ander verlof is onze eerste prioriteit zorgen voor continuïteit in de groepen zodat alle kinderen les krijgen. Leerkrachten die niet voor de groep staan, worden ingezet in de vervanging van de leerkrachten als geen externe vervanging via de invalpool van RTC Transvita beschikbaar is.

De werkzaamheden in de groep hebben dus voorrang op de individuele begeleiding, gesprekken met ouders of andere verplichtingen. Mocht zo’n periode lang duren, dan kan het gebeuren dat uw kind geen ondersteuning in of buiten de groep ontvangt. Vanzelfsprekend vinden wij dit een onwenselijke situatie waar we geen controle over hebben. We spreken dan van overmacht. Op het moment dat de leerkrachten hersteld zijn en weer voor de groep kunnen staan, worden de afspraken met ouders en kinderen ten aanzien van de ondersteuning hervat.

Het vervangingsbeleid kunt u nalezen op www.dehoeveschool.nl.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. Wij werken vanuit projecten aan de vakken die betekenisvol worden aangeboden middels projecten.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wereldoriëntatie is het hart van ons onderwijs. Wij werken vanuit projecten aan de vakken die betekenisvol worden aangeboden middels projecten.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Met het schoolondersteuningsprofiel legt het bestuur (ten minste eenmaal per 4 jaar) vast welke ondersteuning de school kan bieden aan kinderen die dat nodig hebben. Het schoolondersteuningsprofiel is opgesteld door het team. In het profiel wordt aangegeven welke ondersteuning de school kan bieden en welke ambities de school heeft voor de toekomst. Op basis van het profiel inventariseert de school welke expertise eventueel moet worden ontwikkeld en wat dat betekent voor de leerkrachten.

Leraren en ouders hebben adviesrecht op het schoolondersteuningsprofiel via de medezeggenschapsraad (MR) van de school.

Het samenwerkingsverband Zeeluwe legt alle profielen bij elkaar om te beoordelen of het daarmee een dekkend aanbod kan realiseren. Doel is immers dat alle kinderen een passende plek krijgen. Het samenwerkingsverband mag alleen afwijken van het schoolondersteuningsprofiel wanneer het profiel van het samenwerkingsverband, met het oog op de beschikbare ondersteuningsmiddelen, een onevenredige belasting vormt.

Het schoolondersteuningsprofiel geeft u inzicht in de onderwijs(on)mogelijkheden op de Hoeve.

Het SOP is een onderdeel van het Ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband Zeeluwe, waar de Hoeve bij aangesloten is.

Brede zorgschool

Van alle scholen binnen het samenwerkingsverband Zeeluwe is een schoolondersteuningsprofiel (SOP) vastgesteld. Op deze wijze is in kaart gebracht hoe de ondersteuning aan kinderen is vormgegeven op alle scholen binnen het samenwerkingsverband en kan er gezocht worden naar een passende verdeling van de zorgmiddelen. Het team van de Hoeve heeft zich uitgesproken over haar ambitie. De Hoeve wil doorgroeien naar een brede zorgschool. De toekomst zal uitwijzen of deze rol in het samenwerkingsverband wordt toegewezen aan de Hoeve.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven