Jozefschool voor Katholiek Basisonderwijs

Planciusstraat 34 -36 3151 BT Hoek van Holland

Schoolfoto van Jozefschool voor Katholiek Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De gemiddelde score op de Eindtoets over de afgelopen 10 jaren ligt op het landelijk gemiddelde. Het afgelopen jaar was de score wat tegenvallend. Dit heeft onder andere te maken gehad met het groot aantal leerlingen met een dyslexieverklaring. De verwachting is dat de score van het jaar 2013-2014 weer "op niveau" zal zijn.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten door afname van de Cito toetsen voor spelling, technisch lezen, rekenen en begrijpend lezen. Na afname van deze toetsen worden de resultaten geëvalueerd door de leerkrachten en de intern begeleiders. Een monitorvergadering maakt deel uit van dit proces.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

N.a.v. de gegeven schooladviezen aan de ouders en hun zoon of dochter kiezen veel gezinnen voor een school voor voortgezet onderwijs in de gemeente Westland.

Ouders die geen voorkeur hebben voor Westland zijn voor hun keuze afhankelijk van scholen in Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam. Een enkele keer kiezen ouders voor een VO-school in Den Haag.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Naar aanleiding van de reacties van de inspectie en in overleg met het bestuur van de school, de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs werkt de school op dit moment aan de invoering van het groepsplan. Dit groepsplan is in de basis gereed. Vanuit dit plan zullen de leerkrachten een gedifferentieerde instructie moeten aanbieden aan hun leerlingen volgens het zogenaamde Directe Instructie Model (DIM).

Terug naar boven