Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken inde school of de kinderopvang zullen in onderling overleg tussen ouders, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld. Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijkis of indien de behandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een klacht worden ingediend bij de bovenschools manager van de school of de landelijke klachtencommissie. Ook kan men, met name bij privacygevoelige zaken, in contact treden met de vertrouwenspersoon van het schoolbestuur. De bovenschools manager, de landelijke klachtencommissie en de vertrouwenspersoon zullen altijd eerst nagaan of getracht is de klacht opschoolniveau op te lossen. Als dat niet het geval is, kan eerst voor die weg worden gekozen. Het verdient aanbeveling een klacht eerst in te dienen bij de bovenschools manager. De afhandeling van een ingediende klacht bij de klachtencommissie duurt minimaal 3 maanden. Indiening van de klacht bij de bovenschools manager neemt niet weg dat, indien men van mening is dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, alsnog de klacht kan worden ingediend bij de landelijke klachtencommissie. Het indienen van klachten en de wijze van afhandeling daarvan zijn aan regels gebonden. Deze regels zijn vastgelegd in de klachtenregelingen van ons schoolbestuur, de RVKO. De RVKO kent drie klachtenregelingen, te weten:
a. De algemene klachtenregeling voor de basisscholen.
b. De algemeneklachtenregeling voor de kinderopvang (RVKO en SKPR).
c. De (klachten)regeling voor (een vermoeden van) seksueel misbruik en of (een vermoeden van) seksuele intimidatie in de basisscholen en de kinderopvang. De klachtenregelingen zijn te verkrijgen via de directie of de contactpersoon van de school, mw. JudyZwinkels, maar zijn tevens te vinden op de website van ons schoolbestuur www.rvko.nl/De-RVKO/Onderwijs/Klachtenregelingen Voor de volledigheid hierbij de contactgegevens.
Contactadres vertrouwenspersoon, dhr. mr. G.F. Veldkamp en bovenschools manager, dhr. P. van Deursen: Bestuursbureau RVKO, Postbus 4250, 3006 AG Rotterdam, Tel. 010 453 75 00.
Ouders, leerlingen, schoolbesturen en medewerkers in het bijzonderonderwijs kunnen voortaan op een website terecht voor alle informatie over geschillen in het bijzonder onderwijs: www.gcbo.nl De contactgegevens van de klachtencommissie: Stichting GCBO,Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, Telefoon: 070-3861697, email info@gcbo.nl
Vertrouwensinspecteurs
Tenslotte wijzen wij u ophet bestaan van het team van vertrouwensinspecteurs werkzaam bij de Inspectie van het Onderwijs. Ouders, leerlingen, leerkrachten, directies en besturen kunnen de vertrouwensinspecteur benaderen, wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van:
· seksuele intimidatie en seksueel misbruik;
· lichamelijkgeweld;
· grove pesterijen;
· extremisme en radicalisering.
Ernstige klachten dievallen binnen deze categorieën kunnen voorgelegd worden aan devertrouwensinspecteur. Deze zal adviseren en informeren. Centraal meldpuntvertrouwensinspecteurs: Tel. 0900 111 31 11