OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs

Oude Amersfoortseweg 196 1212 AL Hilversum

  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school nemen wij toetsen af volgens een vooropgesteld toetsprotocol. Dit zorgt ervoor dat de toetsen zorgvuldig en op een juiste wijze worden afgenomen.

Wij toetsen onze leerlingen regelmatig volgens een planning waarbij we de leerlingen niet afrekenen op hun resultaten maar waarmee we wel inzicht willen krijgen in hun ontwikkeling.Toetsresultaten vragen dus om een goede analyse op basis waarvan we het onderwijs vervolgens kunnen plannen. Op De Windkanter werken we met de Boom-toetsen. 

Ouders worden tijdens de oudergesprekken geïnformeerd over de toetsresultaten.

In het achtste leerjaar doen alle leerlingen meet met de (IEP) eindtoets.Ouders krijgen in dit laatste jaar ook het Definitieve VO -advies voor hun kind. De Windkanter heeft een eerste uitstroom naar het VO gehad in schooljaar 2021-2022. Hierbij zien we dat de behaalde eindresultaten conform de verwachting van de groep waren. Omdat het beeld maar over de resultaten van 9 leerlingen gaat, dienen we met voorzichtigheid tot conclusies te komen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van de BOOM-testen op de vakgebieden lezen, taal en rekenen. De testen worden geanalyseerd door de groepsleerkracht en de intern begeleider. Aan de hand van deze analyse wordt een groepsplan opgesteld door de leerkracht. Samen met de intern begeleider wordt besproken wat de inzet (interventies) wordt van de leerkracht op de groep en op individuele leerlingen. Voor leerlingen waar de hulpvraag de basisondersteuning overstijgt wordt een leerlingbespreking gehouden tussen de leerkracht en de intern begeleider en indien nodig een groeidocument aangemaakt. Tijdens oudergesprekken worden ouders op de hoogte gebracht van de bevindingen van de leerkracht op het gebied van de toetsresultaten en van de ondersteuning die de komende periode aan hun kind geboden zal worden.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We zien het als onze verantwoordelijkheid om de overgang van de basisschool naar de middelbare school zo soepel mogelijk te laten verlopen.Vanuit deze gedachte vinden we het belangrijk om de leerlingen "warm" over te dragen aan de vervolgschool.De volgende stappen nemen wij hiervoor:

- We hanteren het protocol "overgang PO-VO."

- We hebben zo veel mogelijk een persoonlijk gesprek met de mentoren van het VO.

- We dragen alle benodigde informatie over aan de VO school. (met toestemming van ouders)

- We hebben zicht op wat het VO van onze leerlingen verwacht.

- We reflecteren jaarlijks op onze definitieve adviezen (tot 3 jaar op het VO) 

Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen dat onze leerlingen opgroeien tot zelfstandige individuen die in staat zijn vanuit hun eigen kracht en oordeel mede vorm te geven aan de samenleving en de menselijke ontwikkeling. Leerlingen ontwikkelen zelfkennis – kennis van de eigen persoon en gedrag – en sociale kennis – ze weten en begrijpen wat er in andere mensen leeft. Ze zijn sociaal competent, in staat tot samenleven en samenwerken. Ze zijn uiteindelijk goed in staat tot zelfstandige oordeelsvorming, zelfsturing en sociale sturing en hebben het vermogen en de moed ontwikkeld tot handelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfkennis en sociale kennis
  • eerbied, respect en waardering
  • samenleven en samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Cobogroepen

In december 2019 heeft er een kwaliteitsonderzoek plaatsgevonden bij de Taalschool. De inspectie concludeerde dat het onderwijs over het geheel bezien van voldoende kwaliteit is. Daarmee heeft de inspectie het vertrouwen in de Taalschool uitgesproken en ontvangt de school het basisarrangement.

Reguliere groepen

Op 7 oktober 2017 is de inspectie van onderwijs opnieuw op de school geweest en heeft positief oordeel gegeven over de school. In essentie gaf de inspectie van onderwijs ons terug: 

"Het team van De Dubbeldekker is continu bezig de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en heeft met name de afgelopen schooljaren veel inzet gepleegd om de resultaten te analyseren, te verklaren en te verbeteren. De school geeft prioriteit aan het onderwijsaanbod, het didactisch handelen, veiligheid en het zicht op ontwikkeling van de leerlingen. Het team van de Dubbeldekker is een lerend team met veel energie, er is sterk onderwijskundig leiderschap en het team werkt volgens de methodiek van leerKRACHT (samen werken en leren). De directie en het team is transparant en eerlijk in het neerzetten van een realistisch beeld van de school met haar sterke punten en verbeterpunten. De pijlers kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur krijgen als oordeel een 'goed'. We geven het team van De Dubbeldekker het vertrouwen om zich op deze wijze verder te ontwikkelen." Naast deze mooie afsluitende woorden, hebben we uiteraard ook verbeterpunten. Die zijn ook te vinden in het inspectierapport. 

Terug naar boven