OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs

Oude Amersfoortseweg 196 1212 AL Hilversum

  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs
  • Schoolfoto van OBS De Windkanter voor vrijeschoolonderwijs

Het team

Toelichting van de school

Bij de start van de school is gekozen voor een ervaren team met een brede achtergrond in het vrijeschoolonderwijs, zodat het fundament van de school stevig zou zijn. Na het eerste jaar zijn er ook jongere leerkrachten aangenomen en heeft de school al stageplekken aangeboden aan studenten van de Vrijeschool Pabo in Leiden. Ondertussen werkt De Windkanter met een mooi divers team. We bieden ook stageplekken aan voor studenten van de Hogeschool Utrecht. 

De gepubliceerde getallen kloppen niet voor De Windkanter. Waarschijnlijk zijn dit de getallen van de school samen met de Taalschool (ook een van de scholen van Stip Hilversum) die onder hetzelfde Brin-nummer vallen.

Voor het schooljaar 2022-2023 gelden volgende gegevens:

De schoolleiding van de school is in handen van de directeur. Er is sprake van een nauwe samenwerking met de intern begeleider van de school. Directie en intern begeleider vormen samen het managementteam (MT) van de school en geven richting aan de schoolontwikkeling, zijn verantwoordelijk voor de bewaking van de identiteit van de school, de dagelijkse gang van zaken op onderwijskundig gebied, de ondersteunende activiteiten als administratie, financiën en onderhoud, en de verzorging van externe relaties die de school als geheel aan gaan. 

Het team bestaat uit:·      

  • 01 directeur     
  • 01 intern begeleider      
  • 02 voltijd groepsleerkrachten     
  • 11 deeltijd groepsleerkrachten      
  • 01 vakleerkracht bewegingsonderwijs gym
  • 01 vakleerkracht euritmie  
  • 01 vakleerkracht handarbeid (OOP)    
  • 01 onderwijsassistent      
  • 01 conciërge

Van deze 20 medewerkers zijn er 15 vrouw en 5 man.

Onze school heeft ondertussen dus een mooie basisgroep ervaren leraren. De leerkrachten beschikken over de bevoegdheid voor het lesgeven en houden ook hun bekwaamheid op peil door constant bij te scholen. We benutten de expertise van onze meer ervaren leerkrachten om jonge of nieuwe collega's te ondersteunen. In ons team zijn volgende expertises vertegenwoordigd:   

  • Sociaal emotioneel leren expert;
  • Vrijeschool experts;
  • Vakdocent gymnastiek;
  • ICT-specialist;
  • Vakdocent euritmie [inzet op euritmie vanaf de kleuterklassen] en wordt daarbij ondersteund door een professionele muzikant (harp en piano);
  • HB-expertise

Gedurende het jaar bieden wij stageplaatsen aan studenten van de Hogeschool Leiden Vrijeschool Pabo en van de Hogeschool Utrecht. Tevens zijn er enkele vrijwilligers werkzaam in de school. Dit netwerken en focus op mogelijke vormen van binding aan de school zien we als noodzakelijke acties. We werken graag en bij voorkeur vanuit de inzet op verschillende kwaliteiten binnen het team. Bij het werven van nieuwe collega's wordt goed gekeken naar wat de ontwikkeling van de school aan meer persoonlijke kwaliteiten nodig heeft. De samenwerking met de andere scholen binnen Stip kan ons daarbij helpen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Om bij ziekte of verlof van een leerkracht zo veel mogelijk onderwijsuitval te voorkomen, zoekt de school samen met Stip Hilversum altijd eerst naar een vervang(st)er die ervaring of affiniteit met het vrijeschoolonderwijs heeft. Stip Hilversum beschikt over een eigen invalpool van ervaren en startende leerkrachten. Ouders worden via de mail op de hoogte gesteld als een leerkracht afwezig is en vervangen wordt.

Ondanks alle inspanningen vanuit het bestuur en binnen de eigen organisatie van De Windkanter kan het toch voorkomen dat er geen vervang(st)er beschikbaar is. In zo’n geval is de directie van de school genoodzaakt de leerlingen van een klas voor een dag of dagdeel vrijaf te geven. De leerlingen worden nooit zo maar teruggestuurd naar huis. Ouders worden bij uitval van de lessen zo snel mogelijk op de hoogte gesteld via de mail of via Parro.

Mocht lesuitval door ziekte bij ouders tot onoverkomelijke problemen leiden dan zal de school voor het betreffende kind een opvangplek creëren in een andere klas binnen de school.


Verdelen van klassen van ca. 25 leerlingen over diverse andere klassen is in een kleine school als De Windkanter onmogelijk en geeft een overbelasting van de bestaande groepen en de leerkracht(en) en gaat altijd ten koste van de kwaliteit van het onderwijs. Wij verdelen daarom in principe geen klassen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Alle leerlingen krijgen één keer per week euritmieles van een vakleerkracht, die begeleid wordt door een harpist of een pianist. Vrijeschoolonderwijs vraagt kinderen zich open te stellen. Naar andere leerlingen, naar leerkrachten en naar zichzelf. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor het klassikaal gegeven vak euritmie. In deze bewegingsvorm komen klank, ritme en woord samen. Euritmie verbindt, stimuleert de sociale samenhang, maar zorgt er bovenal voor dat kinderen zich openstellen voor de eigenheid in relatie tot de ander en de omgeving. Op basis van deze ervaringen ondersteunt dit vak alle andere vakken en vormt daarmee een wezenlijk onderdeel van het vrijeschoolonderwijs. 

Zoals bekend vormen de kunstzinnige, creatieve vakken een wezenlijk onderdeel van het lespakket van het vrijeschoolonderwijs. Op De Windkanter is leren een creatief proces, dat ruimte biedt aan authenticiteit, spontaniteit en situationeel handelen. De vaardigheden om op die manier te leren, ontwikkelen we ook door veel aandacht voor kunstzinnige vakken als schilderen, handenarbeid, handwerken, muziek en toneel. Leren dient de leerling ruimte te bieden voor originaliteit. Voor een eigen inbreng. Het vrijeschoolonderwijs staat voor onderwijs dat leerlingen prikkelt in hun creativiteit. Daarom krijgen de leerlingen op De Windkanter naast euritmie ook handwerken, tekenen en handvaardigheid, in dit geval van de eigen klassenleerkracht. Daarnaast voert een klas vrijwel ieder jaar een toneelstuk op onder leiding van de klassenleerkracht.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen het vrijeschoolonderwijs nemen kleuters een eigen en unieke plek in. Kleuters bevinden zich nog in een fase waar verwondering de grondtoon is. De voornaamste bezigheid van kleuters is spelen (langer spelen om later beter te kunnen leren). Daardoor groeit hun lichaam en worden fantasie en creativiteit aangesproken. De kinderen krijgen door de verschillende soorten spelvormen volop de ruimte om te ontdekken en te ontwikkelen. Bij het einde van de kleutertijd vindt er een leerrijpheidsonderzoek plaats waarbij wordt gekeken of het kind toe is aan de overstap van leren vanuit de nabootsing naar leren via instructie.

Voor de kleutergroepen (groepen 1&2) is het van belang dat u bij het bekijken van de onderwijstijden de volgende zaken in ogenschouw neemt:

  • Taal & Rekenen: Deze activiteiten hebben betrekking op voorbereidende taal-, lees- en rekendoelen. Er moet immers veel geoefend worden om voldoende vaardigheden op te doen alvorens een kind naar groep 3 kan doorstromen. Deze activiteiten komen op verschillende manieren in het rooster terug o.a. tijdens het spelen/ werken.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling: In de kleutergroepen zijn de leerkrachten voortdurend bezig om de kinderen te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit is verweven in alle lessen, maar komt veel aan de orde bij spelactiviteiten binnen en ook tijdens het buitenspelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze school richt zich op algehele, brede ontwikkeling van de leerlingen. Het onderwijsaanbod is voor ons geen doel op zich, maar zien we als middel om tot ontwikkeling te komen. Naast de ontwikkeling van het cognitieve, vinden we de ontwikkeling van het gevoelsleven en de ontwikkeling van wil net zo belangrijk. We streven ernaar dat de leerlingen hun unieke eigen potentieel in de volle breedte kunnen ontwikkelen. 

We bieden tegelijkertijd een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. Onze school biedt een onderwijswijsaanbod aan dat past bij de wettelijke voorschriften. 

Een belangrijke, stichting brede ambitie van Stip Hilversum is om leerkrachten binnen de verschillende scholen minder afhankelijk te maken van lesmethodes. We willen leerkrachten de ruimte geven om, aan de hand van leerlijnen en binnen de gestelde kaders, zelf lessen(reeksen) en thema’s te ontwikkelen voor hun eigen school of groep. 

Op onze school maken de leerkrachten het onderwijs zelf. Aan de basis liggen de placemats die we als team maken. Het gesprek over het onderwijs, de leerlingen, de vrijeschoolbronnen en de leerlemniscaat (zie bijlage) zijn van groot belang bij het vormgeven van het onderwijs. Methodes dienen daarbij als bronnenboek. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het kader van de wet Passend Onderwijs heeft De Windkanter een schoolondersteuningsprofiel (SOP) geschreven. Hierin wordt beschreven welke basisondersteuning beschikbaar is en welke mogelijkheden er zijn om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften te ondersteunen.

Iedere leerling heeft onderwijsbehoeften, verschillen zijn er altijd. Maar voor het grootste deel van onze leerlingpopulatie zijn deze onderwijsbehoeften inpasbaar in het onderwijs en de handelingsgerichte zorgstructuur.

Sommige leerlingen hebben speciale onderwijsbehoeften waar onze school deskundigheid in huis heeft en aanpassingen voor uit kan voeren. In sommige gevallen heeft een leerling zulke specifieke behoeften dat wij daar als school niet aan kunnen voldoen.

In het SOP wordt aangegeven in hoeverre onze school op dit moment al Passend onderwijs biedt. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op De Windkanter hebben we een duidelijke visie op en beleid bij het aanbod voor het begaafde kind. We zitten in de fase om dat geïntegreerd verder handen en voeten te geven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Windkanter werkt wel nauw samen met een peuterspeelzaal, namelijk Vrije Peuterspeelzaal Zonnestraaltje. Op deze psz kunnen peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar zich ontwikkelen, spelen, zingen en feestvieren in contact met elkaar en met de natuur. Zonnestraaltje (onderdeel van Bink Kinderopvang) bevindt zich op locatie van de school. Streven van De Windkanter is om op termijn uit te groeien tot een integraal kindcentrum.

Terug naar boven