Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Alle leerlingen krijgen één keer per week euritmieles van een vakleerkracht, die begeleid wordt door een harpist of een pianist. Vrijeschoolonderwijs vraagt kinderen zich open te stellen. Naar andere leerlingen, naar leerkrachten en naar zichzelf. Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor het klassikaal gegeven vak euritmie. In deze bewegingsvorm komen klank, ritme en woord samen. Euritmie verbindt, stimuleert de sociale samenhang, maar zorgt er bovenal voor dat kinderen zich openstellen voor de eigenheid in relatie tot de ander en de omgeving. Op basis van deze ervaringen ondersteunt dit vak alle andere vakken en vormt daarmee een wezenlijk onderdeel van het vrijeschoolonderwijs.
Zoals bekend vormen de kunstzinnige, creatieve vakken een wezenlijk onderdeel van het lespakket van het vrijeschoolonderwijs. Op De Windkanter is leren een creatief proces, dat ruimte biedt aan authenticiteit, spontaniteit en situationeel handelen. De vaardigheden om op die manier te leren, ontwikkelen we ook door veel aandacht voor kunstzinnige vakken als schilderen, handenarbeid, handwerken, muziek en toneel. Leren dient de leerling ruimte te bieden voor originaliteit. Voor een eigen inbreng. Het vrijeschoolonderwijs staat voor onderwijs dat leerlingen prikkelt in hun creativiteit. Daarom krijgen de leerlingen op De Windkanter naast euritmie ook handwerken, tekenen en handvaardigheid, in dit geval van de eigen klassenleerkracht. Daarnaast voert een klas vrijwel ieder jaar een toneelstuk op onder leiding van de klassenleerkracht.
Binnen het vrijeschoolonderwijs nemen kleuters een eigen en unieke plek in. Kleuters bevinden zich nog in een fase waar verwondering de grondtoon is. De voornaamste bezigheid van kleuters is spelen (langer spelen om later beter te kunnen leren). Daardoor groeit hun lichaam en worden fantasie en creativiteit aangesproken. De kinderen krijgen door de verschillende soorten spelvormen volop de ruimte om te ontdekken en te ontwikkelen. Bij het einde van de kleutertijd vindt er een leerrijpheidsonderzoek plaats waarbij wordt gekeken of het kind toe is aan de overstap van leren vanuit de nabootsing naar leren via instructie.
Voor de kleutergroepen (groepen 1&2) is het van belang dat u bij het bekijken van de onderwijstijden de volgende zaken in ogenschouw neemt:
- Taal & Rekenen: Deze activiteiten hebben betrekking op voorbereidende taal-, lees- en rekendoelen. Er moet immers veel geoefend worden om voldoende vaardigheden op te doen alvorens een kind naar groep 3 kan doorstromen. Deze activiteiten komen op verschillende manieren in het rooster terug o.a. tijdens het spelen/ werken.
- Sociaal emotionele ontwikkeling: In de kleutergroepen zijn de leerkrachten voortdurend bezig om de kinderen te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Dit is verweven in alle lessen, maar komt veel aan de orde bij spelactiviteiten binnen en ook tijdens het buitenspelen.
Onze school richt zich op algehele, brede ontwikkeling van de leerlingen. Het onderwijsaanbod is voor ons geen doel op zich, maar zien we als middel om tot ontwikkeling te komen. Naast de ontwikkeling van het cognitieve, vinden we de ontwikkeling van het gevoelsleven en de ontwikkeling van wil net zo belangrijk. We streven ernaar dat de leerlingen hun unieke eigen potentieel in de volle breedte kunnen ontwikkelen.
We bieden tegelijkertijd een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. Onze school biedt een onderwijswijsaanbod aan dat past bij de wettelijke voorschriften.
Een belangrijke, stichting brede ambitie van Stip Hilversum is om leerkrachten binnen de verschillende scholen minder afhankelijk te maken van lesmethodes. We willen leerkrachten de ruimte geven om, aan de hand van leerlijnen en binnen de gestelde kaders, zelf lessen(reeksen) en thema’s te ontwikkelen voor hun eigen school of groep.
Op onze school maken de leerkrachten het onderwijs zelf. Aan de basis liggen de placemats die we als team maken. Het gesprek over het onderwijs, de leerlingen, de vrijeschoolbronnen en de leerlemniscaat (zie bijlage) zijn van groot belang bij het vormgeven van het onderwijs. Methodes dienen daarbij als bronnenboek.
In het kader van de wet Passend Onderwijs heeft De Windkanter een schoolondersteuningsprofiel (SOP) geschreven. Hierin wordt beschreven welke basisondersteuning beschikbaar is en welke mogelijkheden er zijn om leerlingen met speciale onderwijsbehoeften te ondersteunen.
Iedere leerling heeft onderwijsbehoeften, verschillen zijn er altijd. Maar voor het grootste deel van onze leerlingpopulatie zijn deze onderwijsbehoeften inpasbaar in het onderwijs en de handelingsgerichte zorgstructuur.
Sommige leerlingen hebben speciale onderwijsbehoeften waar onze school deskundigheid in huis heeft en aanpassingen voor uit kan voeren. In sommige gevallen heeft een leerling zulke specifieke behoeften dat wij daar als school niet aan kunnen voldoen.
In het SOP wordt aangegeven in hoeverre onze school op dit moment al Passend onderwijs biedt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op De Windkanter hebben we een duidelijke visie op en beleid bij het aanbod voor het begaafde kind. We zitten in de fase om dat geïntegreerd verder handen en voeten te geven.
De Windkanter werkt wel nauw samen met een peuterspeelzaal, namelijk Vrije Peuterspeelzaal Zonnestraaltje. Op deze psz kunnen peuters in de leeftijd van 2 tot 4 jaar zich ontwikkelen, spelen, zingen en feestvieren in contact met elkaar en met de natuur. Zonnestraaltje (onderdeel van Bink Kinderopvang) bevindt zich op locatie van de school. Streven van De Windkanter is om op termijn uit te groeien tot een integraal kindcentrum.