Missie en visie De Windkanter
"It takes a village to raise a child".
Basisschool De Windkanter is een openbare basisschool voor vrijeschoolonderwijs. De Windkanter is één van de ruim 90 vrijescholen voor primair onderwijs in Nederland. De school stelt zich als doel het vrijeschoolonderwijs aan te bieden aan kinderen van 4 t/m 12 jaar uit Hilversum en omstreken, ongeacht afkomst, cultuur of religie. Op De Windkanter respecteren wij elkaar en hebben wij aandacht voor de verschillen en overeenkomsten tussen de leerlingen. Wij zorgen ervoor dat ieder kind en iedere leerkracht zich thuis voelt, ongeacht de sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Op termijn streeft de school ernaar uit te groeien tot een integraal kindcentrum, met onder andere kinderopvang, dreumes- en peutergroepen en voor- en naschoolse opvang. In zo’n IKC wordt vanuit een gedeelde pedagogische visie gewerkt.
Worden wie je bent
Als school voor vrijeschoolonderwijs gaan we uit van de mogelijkheden van het kind zelf. Door het stimuleren van zijn talenten bieden we het kind een evenwichtige ontwikkeling, op cognitief, fysiek én sociaal-emotioneel gebied. Door middel van de leerstof proberen we het kind te zich bewust te worden van zijn eigen levensmotief, zijn eigen vermogens en zijn eigen wil. Kernvragen die bij elk kind in de ontwikkeling voorkomen – als: wie ben ik, waar kom ik vandaan, wat kan ik, wat wil ik worden – spelen op de achtergrond in ons onderwijs mee. Het vrijeschoolonderwijs helpt het kind op deze vragen antwoorden te vinden door leer- en lesinhoud op een ‘levende’ wijze te brengen, zodat het kind zelf een weg kan vinden tot zijn levensdoel en met eerbied en verwondering in de wereld kan staan.
Denken, voelen en willen
Ieder mens is voor ons een volstrekt uniek individu. De school wil eraan meewerken het unieke dat iedereen in zich draagt zichtbaar te maken en tot bloei te laten komen. De school geeft het kind de kans zich in een gezonde sociale omgeving emotioneel, cognitief, moreel, creatief en fysiek te ontwikkelen. Kinderen beschouwen we binnen De Windkanter als individuen die met een eigen doel op de wereld komen. Een doel dat ze met hun talenten en hun gedrevenheid willen verwezenlijken. Om zich als mens op aarde te ontplooien. Daarom begeleiden we onze kinderen om innerlijk vrij, creatief en onafhankelijk te worden. En bieden we de kennis en vaardigheden waarmee ze hun doelen kunnen verwezenlijken. Het belangrijkste uitgangspunt van de vrijescholen is de gedachte dat ieder kind zich in vrijheid moet kunnen ontwikkelen tot wie het in diepste wezen is. Juist het herkennen en stimuleren van de mogelijkheden van kinderen staat centraal. Om kinderen te helpen en te begeleiden in hun ontwikkeling krijgen zij daarom een zo breed mogelijk aanbod, zodat niet alleen het denken (de cognitieve vaardigheden), maar ook het willen (lichamelijke, manuele en motorische vaardigheden) en het voelen (sociale, culturele en expressieve vaardigheden) zich kunnen ontwikkelen en met elkaar in harmonie komen. Anders gezegd: in ons onderwijs maken we ruimte voor hoofd, hart en handen en streven we naar een zo breed mogelijke ontwikkeling van menselijke vermogens. Daarom probeert de leerkracht alle nieuwe leerstof op een kunstzinnige manier aan te bieden, waarbij alle vaardigheden en kwaliteiten aan bod komen. Naast de cognitieve vakken en algemene ontwikkeling, krijgen de leerlingen in alle leerjaren kunstvakken en handvaardigheid; daarbij horen onder andere muziek en (koor)zang, toneel en schilderen, boetseren, houtbewerking, schooltuin en dans en beweging (euritmie). Door al deze kwaliteiten te ontwikkelen, hopen we dat het kind in de toekomst niet alleen zelfredzaam zal zijn, maar ook een positieve bijdrage kan leveren aan culturele en maatschappelijke ontwikkelingen.
Geborgen leeromgeving
In het onderwijs op De Windkanter staat de ontwikkeling van het kind centraal, de leerstof is voor ons een middel waarmee we kinderen de gelegenheid geven zich te ontplooien. Daarom zijn de leerstofkeuzes ook primair leerling- georiënteerd. De vrijeschool staat voor onderwijs dat naast het aanleren van cognitieve vaardigheden en kennis opvoeding is, waarbij brede interesse wordt gewekt en het kind alle aspecten van zijn wordende persoonlijkheid harmonieus kan ontwikkelen. Daarnaast zorgt de school met het onderwijsaanbod voor een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs. Voorwaarde voor de individuele ontwikkeling van een kind is een hechte, veilige, sociale omgeving waarin de leerling nog kind mag zijn en kinderen vertrouwen krijgen en elkaar vertrouwen geven. Kinderen krijgen door het onderwijs zin in het leven en gaan vol vertrouwen dat een vervolgopleiding en het leven tegemoet. Naast de aandacht voor de individuele kinderen hechten wij groot belang aan sociale vorming. De klas is het oefenveld voor het latere maatschappelijke leven. De leerkrachten gebruiken de kwaliteiten van de kinderen in de klas om zich mét elkaar te ontwikkelen en in een groep te leren functioneren.
Achtergrond
Op De Windkanter wordt gewerkt vanuit de vrijeschoolpedagogiek, dat voor leerkrachten en andere personeelsleden een leidraad en inspiratiebron is bij het onderwijs. Het vrijeschoolonderwijs is ontwikkeld door Rudolf Steiner (1862- 1925), grondlegger van de antroposofie, die ook heeft meegewerkt aan de oprichting van de eerste Nederlandse vrijeschool in 1923 te Den Haag. Hoewel de vrijeschoolpedagogiek en het door Steiner ontwikkelde mens- en wereldbeeld belangrijke inspiratiebronnen voor ons onderwijs zijn, wil dat niet zeggen dat wij onze ogen sluiten voor ontwikkelingen buiten de vrijeschoolwereld. Via allerlei samenwerkingsverbanden en door middel van scholing houden wij ons ook op de hoogte van de ontwikkelingen in het reguliere onderwijs en staan wij open voor ideeën afkomstig uit andersoortig onderwijs, zonder daarbij onze eigen identiteit te verliezen.
Ritme
Ritme speelt een belangrijke rol in het vrijeschoolonderwijs. Dit is zichtbaar in het bewust beleven van het jaarritme (de seizoenen en jaarfeesten), het weekritme (bepaalde activiteiten hebben een vast moment in de week) en een dagritme (activiteiten uitvoeren op vast moment van de dag). Kinderen ervaren hierdoor een innerlijke zekerheid wat een gezonde uitwerking heeft bij ieder kind.
Kleuteronderwijs - het leven is goed
Binnen het vrijeschoolonderwijs nemen kleuters een eigen en unieke plek in. Kleuters bevinden zich nog in een fase waar verwondering de grondtoon is. De voornaamste bezigheid van kleuters is spelen (langer spelen om later beter te kunnen leren). Daardoor groeit hun lichaam en worden fantasie en creativiteit aangesproken. De kinderen krijgen door de verschillende soorten spelvormen volop de ruimte om te ontdekken en te ontwikkelen. Bij het einde van de kleutertijd vindt er een leerrijpheidsonderzoek plaats waarbij wordt gekeken of het kind toe is aan de overstap van leren vanuit de nabootsing naar leren via instructie.
Basisschool - het leven is mooi
Vanaf klas 1 (groep 3) worden kinderen op een andere manier dan in het kleuteronderwijs aangesproken. Een kind bouwt verder aan zijn talenten, competenties en persoonlijkheid door een verbinding aan te gaan met de lesstof en deze zelf vorm te geven. Nieuwe lesstof wordt niet alleen vanuit het abstracte denken aangeboden maar ook tekenend, zingend, reciterend, klappend en dramatiserend beleefd. Steeds met het doel de leerstof bij de kinderen te laten beklijven.
Periodeonderwijs
In het vrijeschoolonderwijs neemt het periodeonderwijs een grote plaats in. Bij het periodeonderwijs wordt de lesstof van een bepaald vak gedurende een aantal weken op een inspirerende wijze gegeven en worden kinderen uitgenodigd zelf daadwerkelijk tot verwerking van de lesstof te komen. De inhoud van de lesstof is ontleend aan het lesplan en de leerdoelen voor het betreffende leerjaar en wordt daarnaast door de leraar afgestemd op wat er speelt bij de kinderen, de tijd van het jaar en de actualiteit. De leerkracht zelf is verantwoordelijk voor de inhoudelijke vormgeving en praktische inrichting van het onderwijs binnen de kaders van de school en binnen de kaders van de afspraken gemaakt door het lerarencollege.
Kunstzinnige ontwikkeling
Kunstvakken zoals dansen, toneelspelen, spreken en zingen van vreemde talen, schilderen, handwerken, houtbewerking bieden de leerlingen de mogelijkheid andere kwaliteiten te ontwikkelen naast de cognitieve vermogens. Ook in de andere aangeboden vakken wordt de lesstof op een kunstzinnige manier verwerkt. Dit leidt tot een beter en persoonlijker begrip van de lesstof. De leerlingen verwerken op deze manier de lesstof op een authentieke wijze.
Buitenspel: Risicovol mogen spelen als stevige basis voor de ontwikkeling
Klimmen in bomen, slootjespringen, speren maken van takken: kinderen spelen graag in de natuur. Aan die avonturen kleven ook risico’s.Wij stimuleren de kinderen te gaan ontdekken. Daarbij gaan we uit van aanvaardbare risico’s. Risicovol spelen zien we als essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. We vinden het belangrijk dat kinderen voldoende ruimte krijgen om actief te spelen en te leren omgaan met risico’s. Onderzoek ondersteunt onze keuze. Kinderen die veel buiten spelen zijn gelukkiger en gezonder dan hun leeftijdsgenootjes die dat niet doen. Buitenspelen verbetert zelfvertrouwen, motoriek en creativiteit. Tijdens het klimmen, klauteren, rennen en spelen, ontdekken kinderen hun mogelijkheden en beperkingen. Het mogen leren omgaan met aanvaardbare risico’s, maakt kinderen zelfstandig, bewust en het vergroot hun zelf- oplossend vermogen. Zinvol bewegen als impuls onder alle leren. Bewegen en leren vanuit beweging hoort bij jonge kinderen. Een natuurlijke ingang op maat om gericht en zinvol in te zetten. Op onze school, onderzoeken en benutten we het zinvol bewegen voor: het wekken van vermogens; het verdiepen van de lesstof; het oefenen en automatiseren; het verbeteren en bestendigen van motorische vaardigheden; als aanzet tot sociaal-emotionele ontwikkeling. In het concept van de bewegende klas, wordt deze impuls verdiept en geborgd.
Handelingsgericht werken
Verschillen worden als uitgangspunt gebruikt voor het organiseren van de lessen en het lesgeven. Het handelingsgericht werken (HGW) vormt op De Windkanter de basis van de didactische en pedagogische aanpak. Omdat “afstemming” (differentiatie) van het onderwijs op leerlingen niet eenvoudig is, monitort de school voortdurend of de leraren voldoende in staat zijn om hun onderwijs af te stemmen op de groep, de subgroepen en de individuele leerlingen. Afstemming is een belangrijke competentie bij ons op school. Bij het handelingsgericht werken staan de volgende 7 principes centraal: ons handelen is doelgericht; de onderwijsbehoeften van de leerlingen staan centraal; het gaat om afstemming en wisselwerking tussen kind, onderwijs en opvoeding; de leerkracht en de ouders/verzorgers doen ertoe; positieve aspecten zijn van groot belang; we werken constructief samen met collega’s, kinderen en ouders; de werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.
Schoolklimaat
Het vrijeschoolonderwijs gaat uit van de mens als materieel, sociaal en spiritueel wezen. De omgang met natuur en cultuur is vanuit een houding van verwondering, eerbied en verbondenheid. In die zin is het onderwijs religieus en spiritueel van aard. Dit is zichtbaar en voelbaar in het schoolgebouw, in de groepslokalen en in het werken met de kinderen en wordt sterk beleefd bij het vieren van de verschillende jaarfeesten. In het vrijeschoolonderwijs worden verhalen verteld die het mogelijk maken specifieke waarden tot ontwikkeling te laten komen. De verhalen zijn zo uitgezocht dat ze aansluiten op de ontwikkelingsleeftijd van het kind. Hierdoor herkennen kinderen zich in de personages, leren ervan en geven ruimte aan de behoefte om zich empathisch te willen verbinden met heden en verleden. Op deze wijze ontwikkelen kinderen moraliteit en ethiek en een gezond gevoel voor normen en waarden. Binnen het vrijeschoolonderwijs is het van belang, voor de ontwikkeling van ieder kind, dat ouders en leerkrachten samenwerking met elkaar nastreven.
STIP Hilversum
Missie en visie
Basisschool De Windkanter maakt onderdeel uit van Stip Openbaar Basisonderwijs Hilversum. Stip Hilversum is een organisatie van 14 openbarebasisscholen op 18 verschillende locaties. De scholen hebben een divers onderwijsaanbod, zodat ouders in Hilversum een bewuste keuze kunnen maken voor een school die past bij hun kind. Het onderwijs op de Stip-scholen varieert van tweetalig en internationaal onderwijs tot speciale onderwijsconcepten als Dalton, vrijeschool of Sterrenschool. Daarnaast variëren de scholen in samenstelling en grootte, van 68 tot 488 leerlingen.
De scholen binnen Stip Hilversum voldoen alle aan de gestelde kwaliteitsnormenen werken binnen gestelde kaders, maar mogen van elkaar verschillen en een eigen identiteit ontwikkelen. De Stip-scholen kennen hun resultaten en analyseren die. Daar waar nodig komt er een plan van aanpak om de opbrengsten te verbeteren. Leerkrachten, schoolleiders en bestuur tonen ambitie en nemen geen genoegen met het minimum van de kwaliteitsnormen.
Niet alleen het onderwijsaanbod, maar ook de leerlingen op onze scholen zijn verschillend: niet alleen qua afkomst, levensovertuiging of seksuele geaardheid, maar ook qua vraag die ze aan de leerkrachten stellen: iedereen is welkom op onze Stip-scholen, ook op onze basisschool voor vrijeschoolonderwijs. Stip Hilversum ziet het als haar missie om openbaar en algemeen toegankelijk primair onderwijs te bieden voor kinderen van 4 tot 13 jaar ongeacht afkomst, cultuur of religie. Stip Hilversum streeft naar een gevarieerde samenstelling van haar scholen en ziet het als stichting van openbare basisscholen als opdracht om kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Ook basisschool De Windkanter hoopt zich te ontwikkelen tot een school met een gevarieerde leerlingenpopulatie.
Stip Hilversum streeft er ook naar dat leerlingen op de Stip-scholen al hun talenten kunnen ontwikkelen. Daarbij is er niet alleen aandacht voor de cognitieve kennis en vaardigheden, maar wordt ook veel aandacht geschonken aan de brede persoonsvorming én emotionele ontwikkeling van ieder kind. Leerlingen van de Stip-scholen zijn zelfstandig, initiatiefrijk, creatief en veerkrachtig. Daarnaast houden ze plezier in leren en blijven ze nieuwsgierig.Elk kind verdient goed onderwijs. Met een goede opleiding gaat er een wereld voor je open. Op onze Stip-scholen maken kinderen zich kennis en vaardigheden eigen waarvan zij hun leven lang profijt hebben. Zij leren de wereld kennen in al zijn gevarieerdheid en complexiteit. En ze ontwikkelen zichzelf, als individu, in een snel veranderende wereld, onder het motto:’Oriëntatie op jezelf, oriëntatie op de wereld’.
De Stip-scholen helpen kinderen daarom ook bij het verwerven van 21e-eeuwse vaardigheden als samenwerken, communiceren, ICT-gebruik, creativiteit en kritisch en probleemoplossend denken. Onze Stip-scholen bieden leerlingen kwalitatief hoogstaand, innovatief, inspirerend én passend onderwijs.Op de scholen werken betrokken, inspirerende leerkrachtendie trots zijn op hun vak en houden van een uitdaging. Leerkrachten werken net als leerlingen veel samen onder het motto:’Met én van elkaar leren’. Dit gebeurt onder andere in de eigen Stip Academie waarin scholing wordt aangeboden. In deze Stip Academie worden ook maandelijks speciale lezingen voor ouders gehouden, waarbij ervaringen en kennis worden gedeeld.
Stip Hilversum zorgt ervoor dat de verschillende openbare basisscholen in Hilversum samenwerken en hun expertise delen. Daarnaast voegen de medewerkers van het bestuurskantoor van Stip Hilversum veel expertise toe aan de scholen onder andere op het gebied van organisatie, onderwijs, huisvesting, personeel en financiën. Stip Hilversum begeleidt, ondersteunt,stuurt en monitort de schooldirecteuren en intern begeleiders van de scholen en creëert de faciliteiten, zodat deze van en met elkaar kunnen leren.
Daarnaast staat Stip Hilversum aan de wieg van veel vernieuwingen en nieuwe concepten binnen het onderwijs in Hilversum. De leerkrachten en andere medewerkers van de Stip-scholen gaan vernieuwingen niet uit de weg. Stip Hilversum kenmerkt zich dan ook door lef en ondernemerschap. Een uitvoerige beschrijving van de missie en visie van StipHilversum en de aangesloten openbare basisscholen leest u in het ‘Strategischbeleidsplan 2016-2020’. Meer informatie over Stip Hilversum kunt u ook lezen in het jaarverslag. Beide documenten zijn via de website van de stichting (www.stiphilversum.nl) te raadplegen is. Wilt u op de hoogte blijven van actueel nieuws over het openbaar basisonderwijs in Hilversum, volg Stip Hilversum dan op twitter, facebook of instagram.
Kernwaarden S - T - I - P
De kernwaarden van Stip Hilversum vormen het uitgangspunt voor ons handelen. Het zijn de grondbeginselen van onze organisatie en latenzien wat we belangrijk vinden en waar we voor gaan en voor staan. De kernwaarden laten zien wie Stip Hilversum is en waar we verantwoordelijk voorzijn.
Samen
Iedereen is welkom op onze openbare scholen. We zijn van envoor de samenleving. Alle betrokkenen (leerlingen, ouders, personeel enbestuur) vormen samen een afspiegeling van de samenleving. De veelkleurigheid in afkomst, cultuur en levensbeschouwing is verrijkend, omdat kinderen juist door die verschillen heen respect, begrip en waardering krijgen voor de anderen zich daardoor een breder beeld van de wereld kunnen vormen.
Binnen de scholen is samenwerken de basis voor ontwikkeling en ouders zijn daarbij belangrijkeeducatieve partners. Daarnaast werken de directeuren, intern begeleiders enleerkrachten van de verschillende Stip-scholen goed samen om van én met elkaarte leren. Tot slot werken we als organisatie nauw samen met andere partijen(kinderopvang, peuterklassen, buitenschoolse opvang, gemeente, wijken, ondernemers)aan goed onderwijs en aanvullende faciliteiten.
Trots
Bij Stip willen we trots kunnen zijn op onze plannen en resultaten. Alle scholen zijn gericht op de toekomst van kinderen. Daar zetten leerkrachten zich dagelijks zichtbaar voor in met een motivatie die van binnenuit komt. Kinderen mogen ervaren dat leerkrachten en andere betrokkenen bij de school trots op hen zijn. Plezier en enthousiasme zijn de dragers van een positieve sfeer, waarin kinderen zich veilig mogen voelen. We motiveren kinderen het beste uit zichzelf te halen, hun talenten te ontdekken en vooral dat ze mogen zijn wie ze willen zijn. We leren hen de ander te zien en te waarderen.
Innovatief & Inspirerend
De ontwikkelingen in techniek en veranderingen in de samenleving volgens elkaar steeds op. We doen ons best om in te schatten wat in de toekomst belangrijk zal zijn en hoe de wereld van morgen eruit zal zien. Dat betekent dat de scholen de ontwikkelingen moeten volgen en zoeken naar mogelijkheden om nieuwe inzichten toe te passen. We leren kinderen de vaardigheden voor de 21e eeuw, waarbij het gaat om cognitieve, sociaal-emotionele en creatieve vaardigheden. Innovatie gaat ook over de dagelijkse praktijk, waarin een leerkracht met een kleine verandering in aanpak of benadering het verschil kan maken.
Stip Hilversum stimuleert leerkrachten en directeuren tot het nemen van initiatieven om het onderwijs te verbeteren en tevernieuwen. Stip Hilversum streeft ernaar beleid zoveel mogelijk bottom up te laten ontstaan; daarbij stimuleert Stip betrokkenheid en eigenaarschap bij alle medewerkers.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat alle medewerkers van Stip Hilversum geïnspireerd hun werk doen en leerlingen, collega’s én zichzelf weten te inspireren om iedere dag een beetje beter te worden.
Professioneel & Passievol
Leerkrachten werken gericht om doelen en resultaten te behalen, zodat ze het beste uit zichzelf én de leerling kunnen halen. Ze kijken daarbij verder dan hun eigen leslokaal en school. Medewerkers werken vanuit een gezamenlijke doelstelling (de gezamenlijke doelen van Stip Hilversum en de doelen per school) vanuit heldere rollen en verantwoordelijkheden. Initiatieven ontwikkelen, nascholing en verdieping van het vak zijn vanzelfsprekend. Medewerkers van Stip Hilversum zijn bereid om met enthousiasme en energie te vernieuwen en denken in oplossingen: maak van een probleem een mogelijkheid,van een ‘ja maar’-cultuur naar een ‘ja en!’-instelling.
Stip Hilversum is een lerende organisatie waar vanuit professionele collegialiteit wordt gewerkt. Collega’s kunnen en willen van en met elkaar leren. Ze weten waarvoor ze verantwoordelijk zijn en leggen daarover ook verantwoording af. Om ervoor te zorgen dat de leerkracht de focus op onderwijs houdt, wordt een deel van de organisatorische verantwoordelijkheden onder de verantwoordelijkheid van de schoolleiders en functionarissen van het stichtingsbureau gebracht. Naast een professionele houding verwachten we dat leerkrachten en overige medewerkers iedere dag weer met passie aan het werkgaan: passie voor hun vak en voor de leerlingen, met een enthousiasme dat van ze afstraalt.