Johannesschool

Mariastraat 30 2181 CT Hillegom

Schoolfoto van Johannesschool

Het team

Toelichting van de school

Het voordeel van een groot team is dat we kunnen werken met groepsleerkrachten, onderwijsassistenten, leraarondersteuners, specialisten en vakleerkrachten. Recent zijn er opleidingen afgerond tot taal- reken- hoogbegaafdheid- en gedragspecialisten en zijn er leerkrachten in een LC functie benoemd. De collega's kunnen aantonen klasoverstijgend te werken en hebben een HBO+ opleiding gevolgd. Op de Johannesschool leren niet alleen de kinderen, maar geven de volwassenen het goede voorbeeld.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid/ziekte van een leerkracht komt er in eerste instantie vervanging vanuit de Sophia vervangingspool. Als er geen vervanger is, proberen wij het met eigen personeel op te lossen of de groep op te delen binnen de school. Als een invaller tijdig bekend is, communiceert school de naam van de vervanger met de ouders. In de praktijk is dit echter niet altijd haalbaar. 

In het uiterste geval vragen wij de ouders de kinderen thuis te houden. Mocht het in één groep te vaak voorkomen, kunnen wij het thuis houden rouleren met andere groepen. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Intern hebben wij de volgende specialisten: rekenspecialist, taal-leesspecialist, gedragsspecialist, kanjercoach, specialist hoogbegaafdheid en remedial teacher. 

Verder hebben we diverse Plusgroepen. Hierin zitten (over het algemeen) leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. 

Gedurende dit schooljaar gaan er diverse leerkrachten scholingen volgen. Onze school zet in om leerkrachten met ambitie te laten scholen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de onderbouw is het moeilijk om aan te geven hoeveel tijd wij besteden aan ieder vak omdat de verschillende onderdelen zo met elkaar samenhangen en ook in samenhang worden aangeboden. Ontluikende geletterdheid bijvoorbeeld wordt in kringen aangeboden maar vindt tevens plaats in gesprekken, spel, bij het voorlezen, zingen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Actief Burgerschap

Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen. We willen kinderen respect voor en kennis van de basiswaarden van de democratische rechtstaat bijbrengen en de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens. We willen kinderen het gevoel geven dat ze mee kunnen en mogen praten over belangrijke zaken, zodat ze zich betrokken voelen bij de klas, de school en de omgeving van de school.

Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Kinderen groeien op in een pluriforme samenleving. We willen bijdragen aan het ontwikkelen van sociale en maatschappelijke competenties die de kinderen in staat stellen een deel uit te maken van deze samenleving.  Als school besteden we actief aandacht aan:

  • democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes;
  • participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten;
  • identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’. Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen.

Actief burgerschap is een leerstofonderdeel van de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling die wij op school gebruiken. Het is echter ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor de school.

Wetenschap en technologie
Technologie speelt in onze samenleving een niet weg te denken rol. Kinderen worden steeds vaker geconfronteerd met technische oplossingen die hun leefwijze en maatschappijbeeld kunnen beïnvloeden. Het gaat er om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen, zodat de kinderen ontdekkend kunnen leren en leren om creatief problemen op te lossen.  We laten onze leerlingen vroegtijdig kennismaken met techniekonderwijs, door enerzijds praktisch aan de slag te gaan met allerlei activiteiten op het gebied van wetenschap en technologie en anderzijds door ons te richten op de principes van onderzoekend en ontdekkend leren.

Wetenschap en technologie (W&T) is een manier van kijken naar en benaderen van de wereld. Kinderen stellen vanuit verwondering en nieuwsgierigheid vragen of ze signaleren problemen of behoeften. Bij W&T-onderwijs leren kinderen antwoorden (onder-)zoeken op vragen en oplossingen bedenken voor problemen. Al doende leren kinderen zo het onderzoeks- en ontwerpproces te hanteren en zich daarbij denkwijzen eigen te maken. Het zijn die vaardigheden en instellingen die kinderen nu en in de toekomst nodig hebben. Omdat de vragen en problemen altijd betrekking hebben op een onderwerp, leren ze ook over gebeurtenissen, gebieden, organismen, verschijnselen en voorwerpen die in de wereld om hen heen voorkomen of plaatsvinden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden. En welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanwege bijvoorbeeld een lichamelijke- of verstandelijke beperking, een chronische ziekte, een gedragsprobleem of een leerstoornis. Als school streven we naar een onderwijsleersituatie waarbij de leerlingen van groep 1 t/m 8 een continu ontwikkelingsproces doorlopen. De leerlingondersteuning richt zich in toenemende mate op het afstemmen van het onderwijs op de onderwijsbehoeften van de iedere leerling. In plaats van de ondersteuning op uitvallers te richten, proberen wij (preventief) systematisch en vroegtijdig leerlingen te signaleren die extra aandacht nodig hebben. Niet alleen leerlingen met een leerachterstand, maar ook leerlingen met een grote ontwikkelings- of leervoorsprong of leerlingen met een eigen leerstijl worden gesignaleerd. Op onze school geven wij deze leerondersteuning in eerste instantie vorm in de klas. Leerlingen die naast de basisondersteuning nog extra instructie of begeleiding nodig hebben, worden door de eigen leerkracht individueel of in kleine groepjes begeleid. Waar blijkt dat een leerling, naast de basis- en extra ondersteuning in de groep, meer ondersteuning nodig.

Het complete SOP is te vinden op de website van Scholen op de Kaart.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Meer- hoogbegaafdheid
  • Nt2 onderwijs 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school werkt samen met een kinderopvangorganisatie in het gebouw van de school, nl. met BLOS. Met betrekking tot de voor- en vroegschoolse educatie werken we verder samen met de peuterspeelzalen en kinderdagverblijven in Hillegom. Hiermee proberen we extra ondersteuning te geven aan kinderen die risico lopen op achterstand. Wij willen hiervoor graag met een VVE aanbod werken. De Hillegomse scholen en de gemeente zijn het VVE aanbod gezamenlijk aan het ontwikkelen.

Jonge kinderen leren door spelen. Spel is noodzakelijk omdat het betekenis heeft voor tal van ontwikkelingsgebieden: sociaal emotioneel, cognitief, werkgedrag, taal, grove en fijne motoriek. De klasseninrichting en de materialen zorgen voor een inspirerende leeromgeving en spelactiviteiten die leiden tot ontplooiingsmogelijkheden. De onderwijsdoelen zijn 'verborgen' in de aangeboden materialen, situaties en de manier waarop de leerkracht deze aanbiedt. Deze manier van werken vormt in het begin van groep 3 de overgang naar de meer methodische aanpak.

Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich het best als;

  • Zij veel concrete ervaringen kunnen opdoen
  • Zij betrokken bezig kunnen zijn
  • Zij zelf de activiteit als betekenisvol ervaren
  • Het spel een ruime plaats krijgt in het activiteitenaanbod
  • Ontwikkelingsgebieden in samenhang aan bod komen

De ontwikkelingen en observaties worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem ''Mijn Kleutergroep´. In dit systeem brengen wij de totale ontwikkeling van de kleuter in beeld en levert aandachtspunten op om de ontwikkeling van individuele kinderen gericht te stimuleren.

Als school zijn wij alert op de ondersteuning van kinderen die risico lopen op achterstanden. In ons schoolplan voor de komende drie schooljaren is het jonge kind een belangrijk speerpunt. 

Terug naar boven