Johannesschool

Mariastraat 30 2181 CT Hillegom

Schoolfoto van Johannesschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Hoewel de resultaten van de Johannesschool (boven)gemiddeld zijn, was er de laatste jaren sprake van een trend met mindere resultaten op de Entree en Eind CITO op het gebied van Studievaardigheden. Dit zijn specifieke vaardigheden, zoals het kunnen omgaan met tabellen of grafieken, het kunnen kaartlezen, het kunnen omgaan met een plattegrond, het opzoeken in een woordenboek etc.

We denken dat ons leerstofaanbod onvoldoende aansloot bij de gevraagde einddoelen Studievaardigheden, vandaar dat de Johannesschool een aanvullende methode heeft aangeschaft, die op een aansprekende manier deze vaardigheden bij de kinderen aanleert.

Dit is misschien een goed voorbeeld van de manier waarop we steeds proberen om het onderwijs op de Johannesschool te verbeteren. We maken een analyse van de opbrengsten (resultaten) en stemmen daar het handelen van de leerkracht op af.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op onze school toetsen we meer dan het bovenstaande minimum. Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 CITO toetsen afgenomen voor de belangrijkste vakgebieden. Dit betreft de gebieden:

- taal 

- rekenen

- lezen (technisch lezen en begrijpend lezen)

- studievaardigheden (bovenbouw)

De tussenresultaten worden gemonitord en geanalyseerd. N.a.v. van deze resultaten krijgen alle leerlingen op hun eigen niveau een plek in de zorglijn. Hierin worden de onderwijsbehoeften van de kinderen weergegeven. Twee keer per jaar worden er opbrengstanalyses gemaakt en er worden twee keer per jaar groepsbesprekingen gehouden met de leerkracht en de Intern begeleider. Alle leerlingen ontvangen een uitdraai van hun CITO resultaten in februari en bij het eindrapport. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies wordt geformuleerd op basis van acht jaar onderwijs en observatie door de leerkrachten. Natuurlijk worden de gegevens uit het leerlingvolgsysteem erbij betrokken, waarin de resultaten staan van alle CITO toetsen, zoals die door de leerling zijn gemaakt

Tijdens een groot overleg tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, intern begeleider en directie wordt het voorlopig schooladvies geformuleerd. In een individueel gesprek met de ouders wordt de advisering toegelicht. Bij twijfel laten we het resultaat van de Eindtoets meewegen.

Het is goed om te zien dat de meeste leerlingen na 3 jaar nog steeds op het geadviseerde schooltype onderwijs volgen. De resultaten van de VO-scholen worden door ons bewaard en doorgesproken. We volgen de leerlingen ook doordat de meeste kinderen, met name in het brugjaar, regelmatig even komen bijpraten met hun "oude" leerkrachten van de Johannesschool.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit de kernwaarden en onze opvattingen hoe mensen met elkaar om dienen te gaan, verwachten wij dat iedereen respect voor elkaar heeft. Om respect op te kunnen brengen, is zelfrespect een voorwaarde en kennis van de ander en begrip voor de ander nodig. Wij willen elk kind accepteren, zoals het is. Respectvol met elkaar omgaan, betekent eveneens dat elk kind zich veilig en vertrouwd moet voelen. Dit stimuleren wij door hoge eisen te stellen aan het leer- en werkklimaat van de leerlingen. Rust, structuur, regelhantering en regelontwikkeling achten wij hierbij van groot belang. waar we elke dag mee te maken hebben is het klimaat in de klas. Wij proberen een sfeer te scheppen, waarin kinderen zich prettig en geborgen voelen en dat ze met plezier naar school gaan. We onderscheiden hierbij twee zaken. Enerzijds proberen we een zo goed mogelijke school te zijn. Wat inhoudt dat we willen proberen individuele capaciteiten van de leerlingen zo te ontwikkelen en te stimuleren dat populair gezegd: "er uit komt wat erin zit". Bewust werken aan een plezierige school betekent daarnaast dat we bijzondere aandacht besteden aan sociale vaardigheden en emotionele ontwikkeling. We vinden dat het aanleren hiervan niet iets is wat in een methode te vangen is. Het is iets wat alle dagen en ieder moment een rol speelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar / omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Met enige trots nam het team van de Johannesschool het laatste inspectierapport (2016) in ontvangst. Met name het kwaliteitsaspect Didactisch Handelen was opgevallen bij de inspectie en beloond met een goede beoordeling. Zo zie je maar weer het belang van de slogan : "Het is de leraar die het doet!" De intensief gevolgde teamtrainingen Structureel Coöperatief Leren hebben er mede voor gezorgd dat de actieve betrokkenheid van de leerlingen is vergroot.

De Johannesschool heeft haar kwaliteit op orde en de inspectie handhaaft het basisarrangement.
• De school haalt voldoende eindresultaten.
• Er is een breed en eigentijds aanbod met veel aandacht voor de creatieve vakken.
• Leraren zorgen voor aansprekende lessen en geven duidelijk uitleg.
• De ontwikkeling van de leerlingen wordt gevolgd.
• De analyses op leerling-, groeps- en schoolniveau kunnen diepgaander.
• De sociale veiligheid verdient nog aandacht.
• Er is sprake van een gezamenlijke verbetercultuur.

Terug naar boven