Jan-Willem Korlaar
Directeur
Zuiderzeestraatweg 145 3849 AD Hierden
Het grootste deel van het team van CBS De Parel bestaat uit leerkrachten. Daarnaast zijn er twee onderwijsassistenten die leerkrachten én kinderen ondersteunen.
De Intern Begeleider begeleidt leerkrachten en ouders, indien nodig.
Daarnaast zijn er een administratief medewerker en conciërge werkzaam op onze school.
Binnen het team van leerkrachten zijn collega's met een specialisme. Zo is er een Gedragsspecialist, een Rekencoördinator, Bouwcoördinatoren en ICT-er.
De VCO Harderwijk-Hierden heeft een zogenaamde 'vervangerspool'. Voor deze pool zijn collega's benoemd die beschikbaar zijn om in te vallen. Mocht er vervanging nodig zijn, dan kunnen deze collega's benaderd worden. Deze leerkrachten zijn allemaal in dienst van de VCO Harderwijk-Hierden. Zij zijn bekwaam, kennen de meeste scholen en hun werkwijze. Ook is het mogelijk dat een leerkracht die parttime werkt incidenteel extra wordt ingezet.
Directeur
Onze school hanteert het leerstofjaarklassensysteem. Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd. Zij worden op een uniforme manier benaderd. Daarnaast is de leerstof een startpunt van het leerstofjaarklassensysteem. Dit betekent voor ons niet dat we alle leerlingen in een groep hetzelfde benaderen, want kinderen verschillen van elkaar. We benaderen de leerlingen adaptief, dat wil zeggen dat we aansluiten bij het niveau, de ontwikkeling en de belevingswereld van het kind. Er wordt rekening gehouden met de verschillen d.m.v. instructie in drie niveaus. Wie moeite heeft met de lesstof krijgt extra instructie en extra oefenstof. Wie meer aankan krijgt werk dat uitdaagt. We hebben daarvoor op school diverse materialen, waaronder de Pittige Plustorens. http://www.pittigeplustorens.nl/. Voor meerbegaafde leerlingen is er vanaf groep 5 de mogelijkheid om deel te nemen aan de Prisma-groep. Deze kinderen krijgen een aantal uren per week een aanbod dat tegemoet komt aan de specifieke leerbehoeften.
Net zoals bij de groepen 3 t/m 8 komen in de groepen 1 en 2 alle vakgebieden aan bod, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. Dit doen we middels het aanbieden van een rijke, uitdagende en betekenisvolle leeromgeving. De leerkracht observeert de spelsituaties en -activiteiten aan de hand van de methodiek van KIJK! (Bazalt). Twee keer per jaar worden de observaties omgezet in een registratie met daarbij een ontwikkelingsgericht rapport. De ontwikkeling van het kind wordt met ouders besproken. De leerkrachten analyseren de opbrengsten en stellen nieuwe doelen voor de volgende periode.
Voor de groepen 3 t/m 8 geldt dat alle vakgebieden aan bod komen, zoals in het curriculum (onderwijsdoelen) wordt aangegeven. H Twee keer per jaar worden de leeropbrengsten gemonitord. Dit geldt ook voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Het team analyseert de gegevens en past daar waar nodig de onderwijstijd per vakgebied per groep aan. Zo maken we efficiënt gebruik van de beschikbare onderwijstijd.
We streven ernaar om voor zoveel mogelijk vakgebieden specialisten binnen het team te hebben (denk aan bv rekenspecialist).
Op dit moment is er financiële ruimte om een gedragsspecialist ambulante tijd te geven. Onze ambitie is om dit in de toekomst te kunnen waarborgen.
Heel graag willen we (weer) een logopedist binnen onze school hebben zodat er korte, snelle lijnen zijn m.b.t. taal-, spraakontwikkeling.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.