CBS De Parel

Zuiderzeestraatweg 145 3849 AD Hierden

  • Onze school heeft mooie, ruime speelplaatsen
omgeven door prachtig groen.
  • In alle groepen worden de zaakvakken thematisch aangeboden. Kinderen formuleren hun eigen leervragen, onderzoeken en ontdekken met elkaar.
  • O.a. met een 'Bieb op school' motiveren we kinderen en ouders: (voor-)lezen is leuk én belangrijk
  • Door veel tijd en aandacht te besteden aan spel ontwikkelen jonge kinderen zich.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door dagelijks het werk van de leerlingen te bespreken en (met hen) na te kijken zijn de leerkrachten goed op de hoogte van de vorderingen van de leerlingen. Zeer regelmatig worden er methode gebonden toetsen afgenomen bij oa rekenen, taal, spelling, Engels. Deze toetsen bevestigen over het algemeen de bevindingen van de leerkracht.

Om daarnaast een objectief beeld te krijgen van de vorderingen van de leerlingen worden er methode onafhankelijke toetsen afgenomen: Leerling in Beeld. Deze toetsen vinden plaats halverwege het schooljaar (jan/feb) en aan het einde van het schooljaar (juni).

Gedurende het schooljaar krijgen de kinderen twee rapporten waarop hun vorderingen staan vermeld. Naast de cognitieve ontwikkeling hechten we veel waarde aan de sociale en creatieve ontwikkeling, terug te vinden op die rapporten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wij vinden dat je de hoogte van een Cito-uitslag, of het percentage VWO leerlingen dat je “aflevert”, niet direct kunt linken aan de kwaliteit van een school. Daar komt wel iets meer bij kijken. Uiteindelijk gaat het ons er om dat wij een leerling kunnen plaatsen op de school die bij hem of haar past. Of dat nou VMBO of VWO is, dat is eigenlijk van minder belang. Als het kind zich er prettig voelt, komt dat het leren ten goede. De uitslag van de Cito eindtoets is voor ons, naast het leerlingvolgsysteem, rapport en totale beeld van het kind, een middel om tot een goed advies te komen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij hechten veel belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit uit zich in aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden, zelfstandigheid, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid, weerbaarheid en zelfrespect.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We hebben respect voor elkaar
  • We helpen elkaar
  • We zijn zuinig op onze spullen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven