Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Kinderen zitten op De Wegwijzer in combinatiegroepen. Wij vinden dat een kansrijk gegeven. Je kind leert er net zoveel en misschien wel meer dan in een gewone groep. Want als je kind sneller of langzamer is met een vak, kan het meedoen met de andere groep. Dat kan omdat we leerlijnen combineren. De meeste kinderen zijn hierdoor ook sneller in het zelfstandig(er) oefenen en slim samenwerken met elkaar.
De basisvakken zoals rekenen, taal en lezen geven we op een hoog niveau. We geven 'gewoon' goed les: goede instructie aan de groep, met extra uitleg als je kind dat nodig heeft. De leerkrachten hebben veel leservaring en kunnen uitstekend uitleggen op niveau. We zorgen voor een gezonde balans in werken en in een schrift. Met digitale (adaptieve) softwareprogramma's zoals bij het vak rekenen, leren de kinderen doelgericht precies op hun eigen niveau. Ze worden genoeg uitgedaagd én ze hebben vaak succes. Zo blijft het onderwijs boeiend en houden kinderen plezier in leren. We zorgen daarbij wel voor een gezonde balans in werken via een scherm en in een schrift.
Ploeterklas: extra uitdaging
Naast aandacht voor kinderen die extra uitleg behoeven, is er ook veel aandacht voor kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging, verdieping of verrijking. Zij krijgen op donderdag een passend aanbod in de ploeterklas.
In groep 1/2 ontwikkelen kinderen zich door spel. Dat heeft dus een centrale plek op het rooster.
De Wegwijzer biedt onderwijs bieden aan alle kinderen uit Heukelum en omgeving.
- Je kind is welkom als het meerbegaafd is of juist extra ondersteuning bij het schoolwerk nodig heeft.
- Er zijn geen drempels in het gebouw en er is een lift.
Ervaren leerkrachten leveren zo veel mogelijk maatwerk met hulp van onderwijsassistenten, vrijwilligers, de intern begeleider en externe deskundigen (van het schoolondersteuningsteam). Fysiotherapie en logopedie kunnen eventueel onder schooltijd in school aangeboden worden.
Het Schoolondersteuningsprofiel is in ontwikkeling en bevindt zich momenteel in een concept-fase (zie download). Op dit moment is het oude ondersteuningsprofiel nog van kracht. Dit is op te vragen bij de directie.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We bouwen als team verder aan de expertise die we reeds hebben opgedaan. De school heeft stappen gezet op begeleiding van meer- en hoogbegaafden en ontwikkelt zich verder op dit gebied.
Bij de overgang van peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf (De Hummeltjeshoeve) naar basisschool de Wegwijzer is er altijd overdacht tussen de begeleiders en juffen. Dit vinden we belangrijk, ook als heeft je kind speciale begeleiding nodig heeft.
Zowel de Hummeltjeshoeve als groep 1/2 van de Wegwijzer werken met het woordenschatprogramma LOGO 3000. Zo maken de kinderen een goede start maken op de basisschool.