R.K. Basisschool Sint Aegidius

Hertmerweg 26 7626 LW Hertme

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanwege het kleine aantal leerlingen binnen onze school is een gemiddelde score lastig te interpreteren. Wel kijken wij waar winst te behalen valt na aanleiding van de resultaten en zetten wij interventies in waar nodig. Een voorbeeld hiervan is dat wij zien dat er komend schooljaar meer focus moet komen te liggen op spelling in de bovenbouw. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De manier waarop we op St. Aegidius de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingenzorg, wij spreken liever van leerlingenondersteuning, hebben ingericht wordt bepaald door:
• Het onderzoekskader 2023 van de onderwijsinspectie voor het toezicht op de voorschoolse educatie en het primair onderwijs;
• Het kwaliteitssysteem van Stichting Brigantijn;
• De kaders van het samenwerkingsverband SWV 23.02 zoals vastgelegd in de 1-zorg route.

Door de zorg- en kwaliteitscoördinator heeft de hele jaarcyclus / ondersteuningsroute in kaart gebracht: groepsbespreking, SOT, onafhankelijke toetsen, incidentenregistratie, taken ZKC en dossiervorming. Daarnaast wordt er dit schooljaar ondersteuning gegeven door een onderwijsassistent (2,5 dag) en een ambulante leerkracht (1 dag).
De ontwikkeling van leerlingen rapporteren we, zoals afgesproken binnen Brigantijn, binnen ons leerling administratieprogramma Parnassys. Daarnaast hanteren we Leerling in Beeld van CITO als leerlingvolgsysteem en voor de doorstroomtoets van groep 8. Voor het volgen van de sociaal emotionele ontwikkelingen gebruiken wij Leerling in Beeld. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze verwijsprocedure naar het voortgezet onderwijs is weggezet in een tijdspad. Dit tijdspad wordt met ouders gedeeld tijdens de ouderavond aan de start van het schooljaar van groep 7 en 8. Uiteraard is deze ook in te zien op aanvraag. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt tijdens de groeps- en leerlingbespreking besproken (leerkracht en ZKC’er). In deze gesprekken worden ook mogelijke aanpakken voor een groep of voor een individuele leerling besproken.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid
  • Samen
  • Toekomstgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De St. Aegidius heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft geen aanwijzingen dat er belangrijke tekortkomingen zijn in de kwaliteit van het onderwijs. Voor gedetailleerde informatie klik hiernaast op de link naar de website van de Onderwijsinspectie.

Terug naar boven