R.K. Basisschool Sint Aegidius

Hertmerweg 26 7626 LW Hertme

  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius
  • Schoolfoto van R.K. Basisschool Sint Aegidius

Het team

Toelichting van de school

In het schooljaar 2023-2024 hebben we 4 groepen. Dit zijn alle vier combinatie groepen. De groepsleerkrachten die voor de groep staan zijn: 

Groep 1/2: Raquel Nijenhuis (ma t/m vr)
Groep 3/4: Mikella Kouijzer (ma t/m vr)
Groep 5/6: Linda Knippenborg (ma, di, do en vr) en Marleen te Riele (wo)
Groep 7/8: Romy Asmus (ma, do en vr) en Jolanda ten Dam (di en wo)

Overige functies/taken:
Zorg- kwaliteitscoördinator: Romy Asmus (di en wo ochtend)
Taal/Leescoördinator: Marleen te Riele (di)
ICT coördinator: Marleen te Riele (di)
Onderwijsassistent: Else Jorink (di, wo, do ochtend)
Schoolcontactpersoon: Linda Knippenborg
Extern vertrouwenspersoon: Anne Overbeek (Stichting Brigantijn, tel: 06-30642568 of via mail: info@burooverbeek.nl
Vakleerkracht bewegingsonderwijs: Danny Berghuis (gr. 7/8) en Irene Stroot (gr. 3/4 en 5/6)
Vrijwillige conciërge: Hans Koelen (ma ochtend, di ochtend en do ochtend)
Directeur: Kim Schrooten (di-wo-do)

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan voorkomen dat het vinden van vervanging bij verlof van een leerkracht op enig moment een serieus probleem is. Als dit voor onze school aan de orde is, is het belangrijk dat er op deze situatie beleid is. Dat is beschreven en mede vastgesteld door de Medezeggenschapsraad in het protocol vervanging zieke leerkracht. Als een leerkracht zich ziek/afwezig meldt, hanteren we in het kort de volgende werkwijze:  

1. Via het OBT wordt geprobeerd een invalleerkracht te regelen.
2. Als er geen invaller beschikbaar is, vragen we de leerkrachten die vaste uren hebben op onze school of ze extra willen werken.
3. Wanneer er geen invaller of vaste collega beschikbaar is, kijken we of het mogelijk is dat een medewerker die ambulant is beschikbaar is.
4. Ouders, grootouders of verzorgers met een onderwijsbevoegdheid en een VOG, die hebben aangegeven bereidwillig te zijn een groep over te nemen, worden benaderd. 
5. Als er intern en extern niemand te vinden is, zullen we de groep 1 dag verdelen over de andere groepen.
6. Als voorgaande mogelijkheden geen oplossing bieden, krijgen de ouder(s)/verzorger(s) van de betreffende groep een mail en indien mogelijk ook een brief, waarin de ouder(s)/verzorger(s) wordt medegedeeld, dat hun kind de volgende dag geen les kan krijgen en dus ook niet naar school kan komen. Als dit meer dagen achter elkaar nodig is, zal er periodiek een andere groep leerlingen thuis moeten blijven.

Het volledige protocol is te vinden op onze website: www.aegidiusschool.nl 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het lesgeven is de kern van ons vak. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: zelfstandigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritisch zijn, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang: 
* Interactief lesgeven; de kinderen betrekken bij het onderwijs
* Onderwijs op maat geven; differentiëren
* Gevarieerde werkvormen hanteren (variatie = motiverend)
* Een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
* Kinderen zelfstandig (samen) laten werken

De speerpunten voor de komende periode zullen zijn: 
* Taalonderwijs
* Bewegend leren
* Toekomstgericht onderwijs

Taalleesonderwijs
Het vakgebied Nederlandse taal krijgt veel aandacht in ons curriculum. We leren de kinderen taal om goed met anderen om te kunnen gaan en om effectief te kunnen communiceren. Om de wereld om je heen goed te kunnen begrijpen is het nodig om de taal adequaat te leren gebruiken. Ook bij veel andere vakken heb je taal nodig. Het is belangrijk dat kinderen snel goed kunnen lezen, omdat ze daardoor de informatie bij de andere vakken sneller kunnen begrijpen en gebruiken. Dagelijks voorlezen in alle groepen, rijke teksten en thematisch aanbod (gekoppeld aan de wereldoriëntatievakken) zijn de belangrijkste kenmerken van ons taal/leesonderwijs. 
We gebruiken de volgende methodes/bronmaterialen voor ons taalleesonderwijs: kleuterplein (groep 1 en 2), map fonemisch bewustzijn (groep 1 en 2), map beginnende geletterdheid (groep 1 en 2), Veilig leren lezen (groep 3), Karakter (groep 4 t/m 8), Nieuwsbegrip (groep 4 t/m 8), Taal actief (groep 4 t/m 8).

Rekenonderwijs
Rekenen en wiskunde is één van de basisvaardigheden en voor ons een belangrijk vak. We gebruiken de methode Wereld in getallen 5 (groep 3 t/m 8) en Leerling in beeld-toetsen om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. We werken bij rekenen met groepsplannen; de leraren hebben zich uitgebreid geprofessionaliseerd in het geven van een directe instructie. 
In de groepen 1 en 2 wordt er binnen het thematische aanbod lesgegeven rondom de doelen uit Parnassys. We gebruiken de methodes Kleuterplein en Rekenplein samen met de map beginnende gecijferdheid als bronmateriaal. 

Wereldoriëntatie
Wereldoriëntatie vinden wij van belang, omdat onderwijs meer is dan taal en rekenen. Wij willen onze leerlingen breed ontwikkelen. Wereldoriëntatie is voor ons een verzamelnaam voor een groot aantal vakken zoals o.a. aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, maatschappelijke verhoudingen, geestelijke stromingen, verkeer, gezond gedrag en sociale redzaamheid. In dit leergebied oriënteren leerlingen zich op zichzelf, op hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en hoe ze zin en betekenis geven aan hun bestaan. De leerlingen oriënteren zich op de natuurlijke leefomgeving en op verschijnselen die zich daarin voordoen. De leerlingen oriënteren zich ook op de wereld, dichtbij en veraf, toen en nu en maken daarbij gebruik van cultureel erfgoed. Vanaf groep 5 wordt er gewerkt met de geïntegreerde methode Blink Wereld. Dit is een thematisch opgezette methode die alle vakken met elkaar verbindt. Blink biedt thema's aan waarmee kinderen onderzoekend, ontdekkend en ontwerpend leren. Wereldoriëntatie in samenhang  is daarbij het vertrekpunt, in plaats van losse vakken. Kinderen krijgen de ruimte om te werken met eigen onderzoeksvragen, passend bij hun interesses, om zo hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. De kennisbasis wordt geborgd in geleide onderzoek lessen, die er ook voor zorgen dat de kinderen in hun eigen onderzoek op een hoger niveau kunnen komen. De geïntegreerde thema's sluiten aan bij hoe kinderen naar de wereld kijken en zorgen er tegelijkertijd voor dat de belangrijkste aspecten van onze samenleving aan bod komen. Denk aan onderwerpen als klimaatverandering, verschillende culturen of de voeding van eten. Binnen een thema werken de kinderen aan een eindopdracht, zoals het bedenken van een restaurant waarin je gerechten uit de hele wereld tegenkomt. We koppelen de thema's van Blink wereld aan ons taal-leesonderwijs. Daarnaast zijn we voornemens om de thema's schoolbreed op te pakken waarbij onze visie rondom het leren van en met elkaar goed naar voren kan komen.

Bewegingsonderwijs
Op onze school hechten we veel belang aan bewegen. Lichamelijke opvoeding is wat ons betreft een zaak van hoofd, hart en handen. Daarnaast vinden we het vak belangrijk vanuit het sociale aspect: leren bewegen doe je altijd samen. De verbindingen die gemakkelijker ontstaan tijdens het bewegen is mede bepalend geweest om het bewegen te verbinden met ons leren. Naast het vak lichamelijke opvoeding waarbij de leerlingen één uur per week in de sporthal door een vakdocent les krijgen bewegen de kinderen daarnaast nog minimaal een half uur per week in en om de school. Onze cognitieve doelen worden regelmatig omgezet in bewegend leren lessen zodat de betrokkenheid bij leerlingen en het leerrendement vergroot wordt. Hierbij maken wij optimaal gebruik van de groene omgeving en overige mogelijkheden vanuit het dorp waarin onze school staat. Iedere groep gaat meerdere keren per schooljaar naar het zwembad 't Woolderik om deel te nemen aan het programma Swim2Play. Een vernieuwd en betekenisvol schoolzwemmen, gericht op de toekomst. Het bewegingsonderwijs beoogt bij kinderen:
- een veelzijdige motorische vaardigheid te bevorderen.
- plezier in bewegen te bevorderen en te behouden.
- de natuurlijke bewegingsdrang te bevorderen.
- sociaal gedrag in bewegingssituaties te bevorderen.
De samenwerking met fysiotherapie Dijkhuis en de vakdocenten/buurtsportcoaches zorgt ervoor dat we ons aanbod zo optimaal mogelijk kunnen aansluiten op de behoefte van de leerlingen. De fysiotherapeut en de vakdocent/buurtsportcoach ondersteunt ons hierbij.


Uiteraard wordt er in ons lesaanbod ook aandacht gegeven aan Kunstzinnige vorming, Wetenschap en Technologie, Levensbeschouwing, Sociaal- maatschappelijke ontwikkeling, Burgerschap en  Digitale geletterdheid. We proberen steeds meer verbinding te zoeken binnen deze gebieden door bijvoorbeeld een groepsdoorbrekend aanbod samen te stellen.


 

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij kleuters ligt de nadruk op het spelend leren. Er wordt gewerkt aan de hand van verschillende thema's. De vakken worden geïntegreerd en in verschillende vormen aangeboden. Doelen die centraal staan worden verwerkt in het thema. Deze doelen komen terug in de kringen, de hoeken, het werken met de leerkracht en overige activiteiten. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Als school zijn we verplicht leerlingen in 8 jaar minimaal 7520 uur onderwijs te bieden. Daarvan moeten zij in de onderbouw (groep 1 t/m 4) minimaal 3520 uur krijgen. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) minimaal 3760 uur. Voor de resterende 240 uren mogen we als school zelf kiezen in welke groepen die uren worden gemaakt.

Op onze school hebben we ervoor gekozen om de kinderen van groep 1 en 2 op maandagmiddag en vrijdagmiddag vrij te roosteren.  De leerlingen van groep 3 en 4 zijn op vrijdagmiddag vrij geroosterd. 
De kinderen van groep 5 t/m 8 gaan alle dagen van 8.30 tot 14.15 naar school. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambities voor de komende jaren is het taal/leesonderwijs stevig neer zetten. We zoeken hierbij de verbinding met de thema's van de wereldoriëntatievakken. Wij willen dat alle kinderen leesplezier ervaren. Daarnaast willen we onze lessen steeds meer vorm gaan geven door middel van bewegend leren. Om de kwaliteiten te benutten en van en met elkaar te leren gaan we het groepsdoorbrekend werken steeds meer inzetten. Hierin bieden we kinderen de mogelijkheden om talenten te ontdekken, 21st century skills te ontwikkelen, digitaal geletterd te worden en ze voorbereiden op de toekomst.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De St. Aegidius werkt effectief samen met kinderopvangorganisatie 'De drie biggetjes' uit Hertme. Deze samenwerking is gericht op informatie-uitwisseling over leerlingen en het realiseren van een doorgaande leerlijn.

Terug naar boven