Montessori 't Annink

Bergweg 34 7557 BT Hengelo

Schoolfoto van Montessori 't Annink

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn trots op het behaalde resultaat. De kinderen van groep 8 hebben kunnen laten zien wat de afgelopen jaren geleerd hebben. Als de grote mate van zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en betrokkenheid bij hun taken zou worden meegenomen in de toetsen zouden we hierop uitmuntend scoren. 

Wij zien dat wij als school trots mogen zijn op het behaalde resultaat op taal, lezen en rekenen. Alle kinderen halen het fundamentele niveau op taal en rekenen. We zien dat we het streefniveau voor rekenen niet halen. Dit willen we wel. We gaan onderzoeken hoe het komt dat kinderen niet voldoende uitgedaagd worden om het streefniveau te halen. 

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elke dag observeren de medewerkers van de school de kinderen. Ook tijdens de instructie wordt gekeken of de leerling de instructie begrijpt en zelf verder kan met de verwerking van de lesstof. 

Tijdens teambijeenkomsten worden bijzonderheden van leerlingen in het team besproken zodat we een gezamenlijke verantwoordelijkheid voelen, mee kunnen denken en ons leerkrachthandelen op elkaar af kunnen stemmen.

Twee keer per jaar worden naast de methode gebonden toetsen de niet methode gebonden Cito toetsen afgenomen: Cito DMT en AVI, begrijpend lezen, spelling en rekenen.
Naar aanleiding van deze behaalde scores (tussenresultaten) wordt gekeken of de betreffende leerling en de groep naar verwachting presteert, dit gerelateerd aan de te verwachten vaardigheidsgroei en de vastgestelde streefdoelen. Ouders zijn hierin voor ons erg belangrijk om hierin mee te denken. Na deze analyse wordt het onderwijsaanbod aangepast aan wat de kinderen nodig hebben. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het eind van het schooljaar verlaten de kinderen van groep 8 onze school en vervolgen hun schoolloopbaan op een school in het voortgezet onderwijs. Net als voorgaande jaren krijgt uw kind een voorlopig- en een definitief schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar het kind. Hoe gaat het werken en hoe gaat het leren? Welke onderwijsbehoeftes heeft uw kind? De leerkracht kijkt samen met meerdere collega's naar alle observaties en gegevens en geeft dan een voorlopig advies. Het voorlopig schooladvies zal voor ouders geen verrassing moeten zijn omdat de voorgaande jaren al veel gesproken is over de ontwikkeling van de kinderen.  Na de doorstroomtoets (voorheen eindtoets) wordt het voorlopig advies herzien als het kind een hogere score heeft behaald dan verwacht. Als het voorlopig schooladvies niet herzien wordt moet de school dit sterk en duidelijk beargumenteren. 

Tijdspad:

  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. (de huidige groep 8 leerlingen hebben dit voorlopig advies al eerder ontvangen)
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Keus voor een school in het voortgezet onderwijs:

In het najaar worden er door de verschillende scholen informatieavonden voor ouders en verzorgers georganiseerd. In januari en februari zijn de open dagen voor de kinderen en ouders. Via de website https://www.povohengelo.nl/ vindt u alle informatie hierover. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school willen we dat kinderen zich compleet kunnen ontwikkelen.

Als we het hebben over een compleet kindbeeld, betekent dat dat we verder kijken dan de cognitieve vaardigheden. Het gaat niet alleen om taal en rekenen, maar ook om zaken als doorzettingsvermogen, het uiten van gevoelens en nieuwsgierigheid. Samenvattend zijn dat ‘leeraanpak’, sociaal-emotionele ontwikkeling en ‘creatief vermogen’. Dit zijn, niet toevallig, ook allemaal eigenschappen die een kind helpen bij het vergaren van kennis en kunde op het gebied van taal en rekenen.

Wij observeren elke dag hoe een kind zich beweegt door de school. Hoe is het welbevinden van het kind is een vraag die wij onszelf elke dag stellen. Door goed met de groep, het kind en de ouders of verzorgers in gesprek te blijven, kunnen we anticiperen op wat de groep en de kinderen nodig hebben.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • verantwoordelijkheid
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven