Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In een montessorigroep is een groepsleerkracht niet direct zichtbaar. Toch zijn de kinderen druk bezig. Op de tafel van ieder kind ligt iets anders. Er zijn vele lage, open kasten in het lokaal met kleurrijk en mooi uitziend materiaal, hetgeen aansluit op de gevoelige periode van ieder kind. Deze perioden komen niet bij elk kind op hetzelfde moment en daarom moet er een vrije keuze van leermiddelen zijn. Deze vrijheid is echter gebonden aan regels. Er is een duidelijke structuur in iedere groep van waaruit de kinderen tot zelfstandigheidsontwikkeling kunnen komen.
"Help mij het zelf te doen" is een zeer bekende uitspraak van Maria Montessori.
De taak van de leerkracht op onze school is de kinderen helpen zelf te werken. Dit is de basis van de houding van de leerkracht. De taak van de leerkracht is erop gericht dat het kind activiteiten ontplooit. Behalve het zorgen voor een uitnodigende, voorbereide en veilige omgeving is het aanbieden van materialen, leerstof en het stimuleren van het gebruik ervan van groot belang.
De jongste kinderen spelen de hele dag. En hierdoor leren ze ook de hele dag. De leerkracht verwerkt hier het gerichte en passend onderwijsaanbod in het spel. Het onderwijsaanbod richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling als ook de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, en de spraak- en taalontwikkeling.
Wij hebben geen vaste tijden per vakgebied. Wij kiezen er voor om het onderwijs aan te passen aan wat het kind en de groep nodig heeft. Wanneer een leerling erg geconcentreerd en goed met iets bezig is willen wij dat niet verstoren omdat de tijd "op" is. Naar gelang worden de werktijd aangepast aan de onderwijsbehoefte van de kinderen en de groep.
In principe bieden wij aan alle kinderen onderwijs. Wel moeten wij de ouders en kinderen kunnen garanderen dat de kinderen dat onderwijs krijgen wat zij nodig hebben om zich volledig te kunnen ontwikkelen op onze school. Samen met ouders onderzoeken wij op welke wijze wij kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind.
Hier krijgt de school ondersteuning bij van een orthopedagoog en externe instanties waaronder het Expertise centrum Jonge Kind.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren richten wij ons op:
Alle kinderen ontvangen de basisondersteuning van de leerkracht. Soms is dit niet voldoende. Dan zetten we de expertise van onze collega's in.
Wij krijgen komend schooljaar:
* Meer kennis over traumasensitief onderwijs
* een doorgaande lijn in signalering, aanpak en materialen voor meer en hoogbegaafde leerlingen
* Een intensievere samenwerking met logopedie en fysiotherapie.
* meer tijd om met en van elkaar te leren door collegiale consultatie in te zetten.
Op Montessori 't Annink kunnen kinderen van 2,5 tot 13 jaar terecht. En elke ruimte is ingericht voor de behoeftes die passen bij de leeftijdsgroep.