Montessori 't Annink

Bergweg 34 7557 BT Hengelo

Schoolfoto van Montessori 't Annink

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken we samen aan een fijne school voor uw kind. Gespecialiseerde leerkrachten voor het montessorionderwijs. Vakleerkrachten voor sport, kunst, cultuur en muziek vullen ons team aan.  Wij hebben een wetenschap en talent specialist en ook een meer- en hoogbegaafdheidspecialist. Deze specialisten werken samen met ons om het onderwijs passend te maken voor alle kinderen. 

Plezier en betrokkenheid zijn twee belangrijke waardes voor ons. Dat ziet u terug op onze school. 

Hartelijke groet,

Esmé, Sasa, Daniël, Margaretha, Margot, Rianne, Luke, Ruben, Isabel, Lonneke, Annet, Renske, Anouschka, Nicole, Sandra, Vera, André, Mirre, Marjon, Lysanne en Ellen

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlofaanvragen van collega's proberen wij zoveel mogelijk met eigen collega's of collega's van onze stichting op te lossen. De eigen leerkracht zorgt dat alles voor de invaller duidelijk is. 

Indien er sprake is dat een leerkracht voor langere tijd afwezig is i.v.m. verlof/ziekte dan zoeken wij vervanging die ook past bij wat de groep en de school nodig heeft. Deze collega wordt ingewerkt door ons team. Het is voor ons vanzelfsprekend dat we ouders op de hoogte houden wanneer we langdurige vervanging nodig hebben.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In een montessorigroep is een groepsleerkracht niet direct zichtbaar. Toch zijn de kinderen druk bezig. Op de tafel van ieder kind ligt iets anders. Er zijn vele lage, open kasten in het lokaal met kleurrijk en mooi uitziend materiaal, hetgeen aansluit op de gevoelige periode van ieder kind. Deze perioden komen niet bij elk kind op hetzelfde moment en daarom moet er een vrije keuze van leermiddelen zijn. Deze vrijheid is echter gebonden aan regels. Er is een duidelijke structuur in iedere groep van waaruit de kinderen tot zelfstandigheidsontwikkeling kunnen komen.

"Help mij het zelf te doen" is een zeer bekende uitspraak van Maria Montessori.      

De taak van de leerkracht op onze school is de kinderen helpen zelf te werken. Dit is de basis van de houding van de leerkracht. De taak van de leerkracht is erop gericht dat het kind activiteiten ontplooit. Behalve het zorgen voor een uitnodigende, voorbereide en veilige omgeving is het aanbieden van materialen, leerstof en het stimuleren van het gebruik ervan van groot belang.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De jongste kinderen spelen de hele dag. En hierdoor leren ze ook de hele dag. De leerkracht verwerkt hier het gerichte en passend onderwijsaanbod in het spel. Het onderwijsaanbod richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling als ook de lichamelijke-, motorische-, cognitieve-, en de spraak- en taalontwikkeling.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wij hebben geen vaste tijden per vakgebied. Wij kiezen er voor om het onderwijs aan te passen aan wat het kind en de groep nodig heeft. Wanneer een leerling erg geconcentreerd en goed met iets bezig is willen wij dat niet verstoren omdat de tijd "op" is.  Naar gelang worden de werktijd aangepast aan de onderwijsbehoefte van de kinderen en de groep.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In principe bieden wij aan alle kinderen onderwijs. Wel moeten wij de ouders en kinderen kunnen garanderen dat de kinderen dat onderwijs krijgen wat zij nodig hebben om zich volledig te kunnen ontwikkelen op onze school. Samen met ouders onderzoeken wij op welke wijze wij kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoefte van het kind.

Hier krijgt de school ondersteuning bij van een orthopedagoog en externe instanties waaronder het Expertise centrum Jonge Kind.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De komende jaren richten wij ons op:


Alle kinderen ontvangen de basisondersteuning van de leerkracht. Soms is dit niet voldoende. Dan zetten we de expertise van onze collega's in. 

Wij krijgen komend schooljaar:

* Meer kennis over traumasensitief onderwijs

* een doorgaande lijn in signalering, aanpak en materialen voor meer en hoogbegaafde leerlingen

* Een intensievere samenwerking met logopedie en fysiotherapie. 

* meer tijd om met en van elkaar te leren door collegiale consultatie in te zetten.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op Montessori 't Annink kunnen kinderen van 2,5 tot 13 jaar terecht. En elke ruimte is ingericht voor de behoeftes die passen bij de leeftijdsgroep. 

Terug naar boven