IKC Hart van Slangenbeek

Luxemburgstraat 100 7559 NB Hengelo

  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek
  • Schoolfoto van IKC Hart van Slangenbeek

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Alle leerlingen in groep 8 hebben deelgenomen aan de Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf 2023/2024 werken wij in de groepen 3 /m 8 met IEP. Een leerlingvolgsysteem dat de focus legt op groei voor hoofd, hart en handen. Gemeten worden de verplichte vaardigheden, lezen, taalverzorging en rekenen. Daarnaast vullen de kinderen talentkaarten in. Twee keer in het jaar worden de toetsen afgenomen, geanalyseerd en geëvalueerd op kind, groeps- en schoolniveau.

Ouders ontvangen bij het rapport de grafieken waarop de voortgang/vaardigheidsgroei van kinderen te zien is.

De leerkracht gebruikt de analyse van de midden toets om elk kind een passend aanbod te kunnen geven voor de nieuwe periode. Aan het eind van het schooljaar zijn er de eindtoetsen die ook weer de voortgang meten. Na analyse wordt bepaald welk aanbod het kind nodig heeft in het nieuwe schooljaar.

Ouders ontvangen bij het rapport de grafieken waarop de voortgang (vaardigheidsgroei) van kinderen te zien is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van het schooljaar verlaten de kinderen van groep 8 onze school en vervolgen zij hun schoolloopbaan op een school in het voortgezet onderwijs. Net als voorgaande jaren krijgt uw kind een voorlopig en definitief schooladvies.

Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de brede ontwikkeling van uw kind: de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie,(werk)gedrag, de manier waarop hij/zij tot leren komt en de toetsresultaten. De leerkracht van groep 8 bekijkt samen met de collega’s van groep 7 en de interne begeleiders naar alle beschikbare observaties en resultaten en formuleert op basis hiervan een voorlopig advies.

Na de doorstroom toets (voorheen eindtoets) volgt een definitief advies. Het voorlopig advies wordt opnieuw besproken als uw kind een hogere score heeft behaald dan uit het voorlopig advies is gebleken. Als het voorlopig schooladvies niet aangepast (herzien) wordt, moet de school dit afdoende onderbouwen. 

Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies (de huidige groep 8 leerlingen hebben dit voorlopig advies al eerder ontvangen).

Leerlingen maken de doorstroom toets in de eerste of tweede volle week van februari.

Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroom toets.

Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op het voortgezet onderwijs. De leerling ontvangt het schooladvies op papier.

Schoolkeuze:

In het najaar worden er door de verschillende scholen voor voortgezet onderwijs informatieavonden voor ouders/verzorgers georganiseerd. In januari en februari zijn de open dagen voor de kinderen en hun ouders/verzorgers. Via de website https://www.povohengelo.nl/ vindt u alle informatie

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Een goede sfeer op school vinden we heel belangrijk. Een prettig pedagogisch klimaat is voorwaarde voor kinderen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Vanuit veiligheid, vertrouwen en respect wordt ieder kind gezien, dit is nodig om te kunnen groeien. De basis om je persoonlijk te ontwikkelen en jezelf te kunnen zijn.

Het is belangrijk dat kinderen ontdekken wie ze zijn, zichzelf leren kennen en anderen begrijpen. Wie ben ik? Wie ben jij? Wie zijn wij samen?

Als kinderen ontdekken wie ze zijn en de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen, kunnen ze als liefdevolle mensen hun bijdrage leveren aan de wereld.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • vertrouwen
  • respect

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Waardering inspectie 

Uit: Vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen, Inspectie van het Onderwijs  juni 2018 

Waardering Onderwijsproces:                                                     

OP1: Aanbod  voldoende  OP2: Didactisch handelen: voldoende         

Kwaliteitszorg- en ambitie 

KA1: Kwaliteitszorg voldoende  KA2: Kwaliteitscultuur goed

Terug naar boven